Trycka ut Dalbello Krypton Pro?

aelgen

Medlem
Tjo!

Nu är det som så att jag inköpte för några veckor sedan ett par Dalbello Krypton pro med I.D liner på skistore i GBG. Jag valde mellan storlek 42 och 41 länge. Säljaren tyckte verkligen jag skulle köpa 41 eftersom de kommer töja sig under säsongen. Jag har aldrig köpt skor i storlek 41, har i vanliga fall mellan 42-43 så jag var ju skeptisk. Jag gjöt även sulor vid tillfället som får pjäxorna att kännas ännu mindre. Så nu har jag åkt i 2 dagar på dem och de är jävligt små. Det trycker mest på sidan av fötterna och lite grann fram när jag står och inte åker. Det trycker jävligt mycket från sidan så foten får typ kramp, och även med pjäxorna uppknäpta så krampar sig foten.

Så nu är planen att jag ska hitta en bootfitter som ska försöka knacka ut dem. Men hur mycket tror ni de kan åstadkomma? Har aldrig knackat pjäxor förut så jag har ingen anning.
Känns så jävla surt att ha lagt typ 5000 på ett par pjäxor jag inte kan ha. Älskar dem för övrigt när jag åker, för då känns de rätt ok.

Tack!!

Tja jag har haft exakt somma problem. Om du går till en bootfitter kan dom trycka ut dom ordentligt i alla riktningar. Även framåt!

Grattis! Du har köpt en par pjäxor som du kommer älska. Har ingen erfarenhet av Dalbello men om dom redan efter 2 dagar känns bra när du åker i dom så kommer dom med tiden bli helt perfekta.

Om det trycker FÖR JÄVLA mycket så leta upp en bootfitter, dom kan trycka ut typ hur mycket som helst. Även om det är surt med kramp så ge pjäxorna några fler dagar, dom kommer bli bra.

Själv hade jag kramp i mina pjäxor i säkert 2 veckor innan dom började bli ok men nu är dom helt underbara. Jag har storlek 40-41 i skor och köpte 38½ i pjäxor. Minst en storlek från skostorleken tycker jag man ska gå ner.

Lycka till och tro mig, tids nog kommer du älska dina pjäxor.

Tack för dessa uppmuntrande svar! Man är ju lite smådeppig när det är som det är med pjäxorna men det känns bra att det finns lite hopp!

Töjer plasten sig i pjäxorna något? Det är ju inte innerskon som är så stort problem utan det är plastskalet. Så töjer det sig också med tiden?

Plasten töjer sig inte om du itne går till en bootfitter som trycker dom. Alltså eftersom du har en I.D. innersko så ska du försöka att fixa den innan du trycker pjäxan, det är ju sista utvägen, jag hade samma problem som du och jag gick och bakade om dom med extra padding på utsidan av foten, dan efter var de perfekta och har inga problem längre!

"Det är ju inte innerskon som är så stort problem utan det är plastskalet."
asså du menar väl inte att dom är för smala även om du inte har innerskon i?

Du behöver inte va orolig, det går att göra underverk genom att trycka pjäxan eller baka om innerskon. Tveka inte att be en duktig bootfitter fixa dom så dom blir perfekt.

Om det trycker väldigt mycket så kanske skalet behöver tryckas lite, annars går det ju som phessle säger att baka om innerskon med extra padding. Mina I.D. innerskor tryckte sjukt mycket ovanpå foten så jag fick kramp utan att knäppa pjäxorna, bakade om dom med extra padding ovanpå foten och sen va det mycket bättre, efter 1-2 veckors åkning satt dom som en smäck :)

Hörde att det finns folk som tryckt just kryptonen 14 mm i bredd. Detta fàr ju anses vara ganska extremt men glädjande för oss fetfotade är ju att det gàr iallafall.

Pjäxor går utan problem att trycka en cm, ibland ännu mer. Och räcker inte det finns fler trix att ta till...

Jag tror skistore har gjort ett utmärkt jobb och du har valt helt rätt pjäxa.

Innerskon kommer trycka till sig lite och bli lite tunnare = mer utrymme i pjäxan. tar kanske 2-3v åkning innan du verkligen märker skillnaden. Men är de uppenbart för tighta - gå till en bootfitter och tryck lite. Sitt hemma med pjukkorna på ett tag, känn efter riktigt ordentligt var du har ont (knacka på skalets utsida med något gummiaktigt - t.ex ett hammarskaft så känner du bättre exakt var "skon klämmer"), märk de områden som du vill vidga med en blyertspenna - hjälper bootfittern förstå exakt var han/hon ska trycka.

Håller med Nojlas. Har själv tryckt mina Krypton-skal pga opassande knölar på diverse ställen. Inga problem alls hos en bootfitter och nu sitter pjäxorna som en dröm!

Tillbaka
Topp