Tull i norge

Vannish

Medlem
Tull i norge
Ska upp till Trysil nu på söndag och tänkte ta norgevägen (från Göteborg (mer exakt orust)). Och vet att det ligger tullar längs vägen. Är det någon som har koll på vad de går på ungefär? Hört att det inte ska vara några jättesummor men har inte fått något pris på det.

tack på förhand.

Edit: Vägen som ska tas är:
http://maps.google.se/maps?f=d&sour...78522,11.502686&spn=3.518091,9.832764&t=h&z=7

Senast ändrad:
Tull i norge
synd att världen alltid utgar fran google ... gör routen pa viamichelin istället sa säger den hur mkt det kostar...

Senast ändrad:
Tull i norge
Är en tull vid svinesund, 20 NOK, sen är det någon mitt mellan Svinesund och Oslo som också kostar 20 NOK. Sen är det den precis före man kommer in i Oslo, tror den kostar 25 om jag inte missminner mig och sen är det en kvar som kostar 13 NOK tror jag. Så totalt 78 NOK då.

Välkommen hit :)

EDIT: Snyggt där: Fanns ju en sida som visade...

Senast ändrad:
Tull i norge
Sidan har jag aldrig hört talas om. Men nice va den. Men enligt den så är det fem tullar? Och den totala kostnaden blir 113kr, trodde ärligt talat att det skulle bli lite billigare!

Tack för infon palledaman och tackar tackar. Säsongar du där?

Tull i norge
Nu när motorvägen har blivit klar även norr om Oslo så har dom tagit upp massa tullar där också...

Stämmer! Första säsongen men har vart här rätt mycket före.

Ska för övrigt snöa både lördag och söndag så det kan bli fint puder tills ni kommer upp :)

Tull i norge
Palledaman sa:
Nu när motorvägen har blivit klar även norr om Oslo så har dom tagit upp massa tullar där också...

Stämmer! Första säsongen men har vart här rätt mycket före.

Ska för övrigt snöa både lördag och söndag så det kan bli fint puder tills ni kommer upp :)
Ah okej, men det är ju ändå värt att köra den vägen, eftersom den går så mycket fortare än dom andra. Så man får väl leva med det. Vet du om det bara är att köra rätt igenom dom eller om man måste stanna och betala i cash?

Gött! Jag längtar riktigt mycket. Och såg också att det skulle komma snö. Blir nog fint på måndag morgon hoppas jag. Synd bara att det inte verkar bli så mycket nästa vecka, och måndag som första dag är ju synd att få mest snö :p Fast iofs, snö ska man aldrig klaga på!

Tull i norge
Det är värt att köra den vägen, trots kostnaden, dels så är den belyst stora delar, dels så är den alltid snabbt plogat och så är det ingen skogsväg som Sverigevägen är och ja, det går ju fortare också!

Man kör rätt igenom så får man hem en faktura (utan extra avgift), kör på Autopass bara så blir det bra :)

Nä tusan, före snön kom förra veckan så var det inte grant kan jag lova dig, det stack igenom väldigt mycket i backe 13 (den man åker för att komma till stugan om man bor i backen), synd att förstöra laggen på att man inte vill ta bilen ner.

Tull i norge
Palledaman sa:
Det är värt att köra den vägen, trots kostnaden, dels så är den belyst stora delar, dels så är den alltid snabbt plogat och så är det ingen skogsväg som Sverigevägen är och ja, det går ju fortare också!

Man kör rätt igenom så får man hem en faktura (utan extra avgift), kör på Autopass bara så blir det bra :)

Nä tusan, före snön kom förra veckan så var det inte grant kan jag lova dig, det stack igenom väldigt mycket i backe 13 (den man åker för att komma till stugan om man bor i backen), synd att förstöra laggen på att man inte vill ta bilen ner.
Ja jag har väl också kommit fram till det. Verkar vara himla go väg upp faktiskt!

Jag har följt allt med väder, vint och webcams i flera veckor nu och såg att det sett riktigt trist ut! Men nu går det bra att köra 13 eller? Den har ju öppnat upp så. Har en jobbet-stuga i dom stugorna hyfsat nära backe 13. Så det är ju såklart guld värt att det kommit snö i förra veckan!

Tull i norge
Jo, den är riktigt bra förutom sista 6.5 milen från Elverum till Trysil, där är det vinterväg så dom plogar bara vägen, kan vara riktigt skitväg om det vill sig illa, men det verkar det inte bli för er.

Jodå, sticker inte igenom någonstans utan det är bara och köra rätt in i stugan :). Jo men det var välbehövlig snö, dels för backarna, har bara vart lätt puder i backarna förut och snön som kom var tung och fin så nu håller backarna mycket bättre också.

Vad menar du med "jobbet-stuga"?

Tull i norge
Kör tight bakom lastbilar, det gjorde jag... så kameran missar.

Du kan kolla tullavgifter på maps.google.se efter du skrivit in vägbeskrivning. Har jag för mig.

Tull i norge
Andee sa:
"Verkar vara himla go väg upp faktiskt! " Det kan man ju disskutera både en och två ggr...
Allt är relativt och om du har följt tråden och sett ungefär vart jag startar bilen ifrån och vilka andra vägar som finns. Så ja, då verkar den vara himla go eftersom det är motorväg till stor del.

Tull i norge
Du behöver ju inte köra inom Oslo, utan bara fortsätta längs med E6:an (precis som din rutt beskriver). De automagiska kontrollerna som är inne i stan behöver du inte betala något i, där är bara en kamera, inget annat. Jag körde där några svängar förra sommaren plus i somras och änsålänge har inget dykt upp.

De tullarna som är längs med E6 behöver du dock stanna vid. Där kan du antingen betala med kort eller mynt, fan smidigare att betala direkt imo, drygt att hålla på med utlandsbetalningar på banken flera månader senare.

..och sedan kan det vara värt att inte lasta ner bilen med 20 flak öl som ligger synligt. Norge är ju inte med i EU, därför har de väldigt låg tolerans. Jäkligt drygt att bli stannad i den "riktiga" tullen.

Senast ändrad:
Tull i norge
Heinz_p; antingen har du haft otrolig tur eller så kommer fakturan från Fjellinjen att dimpa ner där du är skriven inom kort... jag har fått betala de automatiska tull-stationerna varje gång. Tar dock ett par månader innan man får fakturan. 39NOK kostar det.

Tull i norge
Andee sa:
Heinz_p; antingen har du haft otrolig tur eller så kommer fakturan från Fjellinjen att dimpa ner där du är skriven inom kort... jag har fått betala de automatiska tull-stationerna varje gång. Tar dock ett par månader innan man får fakturan. 39NOK kostar det.
Ja, antar att det är flax..som mycket annat i det landet så arbetar de statliga myndigheterna efter lotto-hjul-principen. Dom snurrar helt enkelt på ett lottohjul, och utfallet kan bli helt olika i två dragningar i samma ärende. Synd för dig att lotthjulet inte snurrade din väg mao:)

Tull i norge
@ heinz

eller så har du jävla otur. En kompis missade tydligen att betala sin faktura (som aldrig kom) och fick istället en bot på 800 en månad senare. Fast har du klarat dig så länge borde det vara lungt.

Word på det norska myndighetsutövandet hehe.

Senast ändrad:
Tull i norge
Vannish sa:
Sidan har jag aldrig hört talas om. Men nice va den. Men enligt den så är det fem tullar? Och den totala kostnaden blir 113kr, trodde ärligt talat att det skulle bli lite billigare!

Tack för infon palledaman och tackar tackar. Säsongar du där?
Din snåle jävel, 113 spänn för att köra på Norges vägar. Fel land att åka till om du ärligt talat trodde det skulle bli lite billigare.

Tillbaka
Topp