Tunga val...

Sheep

Ny medlem
Tunga val...
Tja, jag behöver lite moraliskt stöd, och mycket skidexpertis.

Jag är mitt uppe i det delikata valet av skidor för säsongen, de första skidorna överhuvudtaget faktiskt. Jag är lite sen av mig, började inte åka förrän 4 år sedan, men sedan dess har jag varit totalsåld på skidåkning. Men jag har alldeles för lite kunskap och erfarenhet inför mitt första skidköp.

Iaf, som det ser ut just nu så sitter jag med främst två alternativ, antingen Head XRC 800 Super Railflex (04/05) med tyrolia SL10 bindning, eller Head Monster i.m70 Super Railflex (03/04) med Tyrolia SL12, SD12? bindning (nått sånt). Dessa två för att den ena fick bra betyg i "åka skidors" skidtest, och den andra blev jag rekkomenderad av en säljare. Får samma pris för båda paketen.

Jag är annars lite småsugen på Rossignol 9S, Völkl P60 Carver eller Salomon Scream-serien, men då blir det lite tyngre med ekonomin framöver.

Min åkstil är en blandning av korta rappa svängar och att släppa ut för fullt och långcarva, tycker båda är lika skönt så jag vill helst inte låsa in mig i ena facket även om korta svängar lockar mest inför säsongen. Åker även lite funpark, försöker hoppa och tar några dödsförskräckande skogsturer emellanåt. Men det är ändå ganska sekundärt. Offpist är något som jag vill utforska under säsongen, men det är piståkningen som är det primära.

178cm lång och väger 80 kg, halvtaskig teknik men bra benmuskler.

Jag har tidigare åkt på skidor som Salomon Crossmax 10, Salomon X-Scream 9 samt några head och dynastar skidor som jag inte direkt föll för.

Favoriten hittils har helt klart varit Salomon X-Scream, tyckte om greppet och stabiliteten.

Är det någon som kan hjälpa mig i mitt primära val, (Monster eller XRC), eller föreslå något bättre för mig?

Tack på förhand

Tunga val...
Scream är fina och allround, men börjar kanske bli en smula utdaterade?
Hade nog också siktat på Monster... Annars kan du alltid köpa något begagnat, det brukar inte vara några problem. Kolla in här på freeride och se om du hittar något som kan funka.
Detta tål att tänkas på. Ingen hast.

Tunga val...
Ok, lutar lite åt monstret alltså? Begagnat är det ingen större mening med, jag får köpa billigt. Men jag är orolig att monsterskidorna är lite för mesiga i pisten.

Recensionerna är lite intressanta, im70 02/03 får 4,4 och är stabila i hög fart, i.m70 Super Railflex 03/04 får 3,7 och är enligt flera recensenter slöa och fladdriga. Är det beroende på att utvecklingen har gått framåt för fältet i övrigt, eller är det bindningen som ställer till det?

Tunga val...
Då jag kört en halv säsong i åre på just Head Monster iM.70 03/04 har jag följande att säga om skidan.
Skidan i sig är mycket skön i svensk pist. Eftersom inte är bland dom allra smalaste fungerar den även när det blivit lite uppkört. I offpisten är den däremot inte så stabil, för smal midja för djup snö. Annars bra respons och ger tillbaka en hel den när man pressar på.

När det däremot kommer till bindningen kan jag bara säga att den är kass. Tjuvlöser lätt och har en tendens pga plastig konstruktion att gå sönder (mina braka ihop när jag hoppade i ett ganska litet hopp). Visserligen hade jag SLD11 tror jag, årsmodellen 02/03 tror jag, och det beror nog lite på hur hårt man kör, men ändå.

Kort och gott, för svenska förhållanden är im.70 en skön skida om man inte pressar bindningen alltför hårt, men i alp-förhållanden är den nog inte att tänka på. Då skulle jag satsa på en bredare skida, kanske Head Monster 85.

//Fredrik

Tunga val...
Eller iM75...
Kanske den som är mest lik xscream, tycker jag. Har provkört- och den är väldigt allround. Har sålt bindningarna Fredrik pratar om en stund, men inte hört att de skall ha tjuvlöst.
iM85 är kul också, men ingen direkt pistraket.

Tunga val...
Mmm, jag har också hört att bindningarna ska vara ganska kassa, vet inte hur det är med just
SL12;an men det är lite oroväckande iaf. Ingen som har en SL12:a? som kan berätta nått om
den?

Fanns bara i.m70 av förra årets modeller kvar. Jag kan ju iofs ta en 04/05 im75:a.

Jag har lite svårt att släppa XRC 800:an, den fick så jäkla bra omdöme i åka skidors test.
Men jag har svårt att hitta någon annan information om den förutom små korta notiser som inte
säger så mycket.

Tillbaka
Topp