Tunna gjutsulor?

MnO

Aktiv medlem
Tunna gjutsulor?
Jag har under all överskådlig tid kört med Conformable/Sidas röda formgjutna sulor med värmeelement monterat i pjucken. Jag har också i alla år kört med en passform för framfoten som är riktigt på gränsen till för tight, men ändå hanterbar. Nu har jag på grund av en segdragen inflammation i stortåns grundled på något sätt lyckas få en lite tjockare högerfot. Det har gjort att pjäxan har blivit riktigt trång, även efter att jag har slipat ner fotbädden så mycket det går (begränsat mycket pga två förstärkningsklackar fram i Tecnica Cochise). Nu är passformen så tight att jag får "somningsproblem" och därmed också köldproblem även utan att spänna mer än typ så att spännet fram inte skramlar. Jag gissar att det även beror på att foten har ändrat form efter problemperioden och inte bara blivit tjockare.

Planen är därför att göra nya gjutsulor utan värmelement och istället gå över till värmestrumpor (även om kombon värmesulor OCH värmestrumpor är förjävla go riktigt kalla dagar). Är det någon som har koll på om det finns någon gjutsula som är tunnare än en standard Sidas? Jag skulle behöva någon millimeter till med framfotsvolym för att lätta upp stämningen en aning.

Fdracer

Medlem
Tunna gjutsulor?
Sidas sula skulle jag säga är den tunnaste och BÄSTA sulan, dock är det plast undertill som går att slipa ned lite för att kanske få någon mm till i volym, är det bootboarden i pjäxan som slipats ned?

antikvitet

Aktiv medlem
Tunna gjutsulor?
När jag göt EVAsulor för löpskor (häsporre) förevisade ortopedteknikern ett par kolfibersulor. Ruskigt tunna och fina. Kanske kan vara nåt? Gissar att de är i en annan prisdivision eftersom teknikern då bygger en sula efter en avgjutning av din fot. Ja, om du inte lyckas få en remiss från läkare förstås.

Fdracer

Medlem
Tunna gjutsulor?
Med 10 år inom branchen så skulle jag säga att det inte blir så mycket tunnare än Sidas custom, som dessutom enligt mig är den i särklass bästa sulan.
Görs av de flesta butikerna också!

Mg25

Ny medlem
Tunna gjutsulor?
Jag har fått dessa gjorda för att få mer utrymme för mina höga vrister. Hittar inget skjutmått men skulle säga ca 2 mm på främre delen och ca 3 mm på bakre. Det är en custom sidas sula med tre delar, kolfiber, något korkliknande material och sen en topsheet för sulor.

Bilagor

• D1D25B7D-504C-49EA-9B9C-BDDA802A79B6.jpeg
    D1D25B7D-504C-49EA-9B9C-BDDA802A79B6.jpeg
    552.8 KB · Besök: 46
  • 42B62E09-5B12-43E6-8CD2-8F9195EBA528.jpeg
    42B62E09-5B12-43E6-8CD2-8F9195EBA528.jpeg
    547.9 KB · Besök: 47
  • 11DA6989-29D5-40C1-81C6-DD3051F8ECAB.jpeg
    11DA6989-29D5-40C1-81C6-DD3051F8ECAB.jpeg
    1.1 MB · Besök: 45

Fdracer

Medlem
Tunna gjutsulor?
Vart har du gjort dem? Nyfiken.. det är Ingen trött första säsongare som gjort dessa. Har du provat skära lite i plösen för att göra en tryckavlastning? Är bootboarden slipad?

Mg25

Ny medlem
Tunna gjutsulor?
Chrille på Åre skidsport har gjort dessa. Hade intuition innersko så hade ingen plös att skära i. Bootboarden är orörd än så länge då jag inte haft problem med tryck över vristen. Men ska komma iväg snart och få åka in mina Zipfit liners.

Fdracer

Medlem
Tunna gjutsulor?
Ante mig att det var någon i Åres trakter eller Vemdalen, annars kanske någon på garaget. Skulle tro att det är så tunna det går att göra.

Jarle

Aktiv medlem
Tunna gjutsulor?
Jag har under all överskådlig tid kört med Conformable/Sidas röda formgjutna sulor med värmeelement monterat i pjucken. Jag har också i alla år kört med en passform för framfoten som är riktigt på gränsen till för tight, men ändå hanterbar. Nu har jag på grund av en segdragen inflammation i stortåns grundled på något sätt lyckas få en lite tjockare högerfot. Det har gjort att pjäxan har blivit riktigt trång, även efter att jag har slipat ner fotbädden så mycket det går (begränsat mycket pga två förstärkningsklackar fram i Tecnica Cochise). Nu är passformen så tight att jag får "somningsproblem" och därmed också köldproblem även utan att spänna mer än typ så att spännet fram inte skramlar. Jag gissar att det även beror på att foten har ändrat form efter problemperioden och inte bara blivit tjockare.

Planen är därför att göra nya gjutsulor utan värmelement och istället gå över till värmestrumpor (även om kombon värmesulor OCH värmestrumpor är förjävla go riktigt kalla dagar). Är det någon som har koll på om det finns någon gjutsula som är tunnare än en standard Sidas? Jag skulle behöva någon millimeter till med framfotsvolym för att lätta upp stämningen en aning.
Sidas har sin racesula, byggs i lager och är extremt tunn. Går att styra beteendet lite precisare dessutom.

Fdracer

Medlem
Tunna gjutsulor?
den nya SL sulan som Sidas släpper kostar 3000kr och var fruktansvärt hård, pratar vi om samma sula? Den sulan som Åre skidsport har gjort är custom by shop och ser ut att vara lövtunn. Den som Sidas gör för 3000 pix är tjockare.

Jarle

Aktiv medlem
Tunna gjutsulor?
den nya SL sulan som Sidas släpper kostar 3000kr och var fruktansvärt hård, pratar vi om samma sula? Den sulan som Åre skidsport har gjort är custom by shop och ser ut att vara lövtunn. Den som Sidas gör för 3000 pix är tjockare.
Inte SL sulan. Samma stomme som custom men ovandelen är betydligt tunnare, i mitt fall byggde jag den i två till fyra lager beroende på vart på sulan vi tittar. Främst var den tänkt för tyngre belastning i mina tyngdlyftarskor (där finns inte plats till vanliga custom med de förstärkningar som behövdes) men de har gått en del i pjäxor med.

Korksulan med kolfiberförstärkningen är custom så klart. Ovandelen ser ut att vara liknande, eller rent av samma, som jag har på mina.

MnO

Aktiv medlem
Tunna gjutsulor?
Bra tips här. Det låter som det får bli som vanligt när det är specialbehov, dvs kliva in med mössan i hand på Alpingaraget eller ta hand om det när jag är i Åre nästa gång. Det KANSKE kan funka att gjuta om en vanlig Sidas också som budgetlösning eftersom det alltid bygger lite med värme element och ett extra lager täckdekal. Det borde ju annars gå att ta en botten till en Sidas, dvs själva thermoplasten och da bort det röda materialet och ersätta det med något tunnare.

Men den där varianten som Mg25 har verkar onekligen intressant. Jag gissar att även Alpingaraget löser en sådan om man frågar rätt person.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Tunna gjutsulor?
Toppskiktet är avsevärt mycket tunnare. Behöver nödvändigtvis inte vara hårdare om så inte önskas. Har en rad olika sulor i olika flex och det är noterbart mer plats med racesulorna
Jag behöver en tunnare så jag får komma över till dig snart. Jävla skit att man tror man är skibums och kan ha 130 i flex och jävligt tighta pjäxor när man står i gröna pister med ett barn… 🤣🤣

MnO

Aktiv medlem
Tunna gjutsulor?
...Jävla skit att man tror man är skibums och kan ha 130 i flex och jävligt tighta pjäxor när man står i gröna pister med ett barn… 🤣🤣
Jag känner igen mig mycket väl i det där. 1 timmes hårdåka och 7 timmar i barnbacken är min nuvarande kvot för en standard skiddag.

Frågan är om man ska gå på Pro eller om man klarar sig med 110:an? Vi kanske ska gå ihop och skaffa oss mängdrabatt, eller vad säger du Hasse? Här blir det inga problem med plats.

Fdracer

Medlem
Tunna gjutsulor?
Jag känner igen mig mycket väl i det där. 1 timmes hårdåka och 7 timmar i barnbacken är min nuvarande kvot för en standard skiddag.

Frågan är om man ska gå på Pro eller om man klarar sig med 110:an? Vi kanske ska gå ihop och skaffa oss mängdrabatt, eller vad säger du Hasse? Här blir det inga problem med plats.
HF skon är fantastisk! MEN för oss som inte är pensionär så är den tyvärr rätt kass att åka skidor i. Gör det inte! Däremot kommer Dalbello med en ny mold/form på sina skor nästa år som var väldigt intressant!

Jarle

Aktiv medlem
Tunna gjutsulor?
Jag behöver en tunnare så jag får komma över till dig snart. Jävla skit att man tror man är skibums och kan ha 130 i flex och jävligt tighta pjäxor när man står i gröna pister med ett barn… 🤣🤣
Du får åka en bit österut numera om du vill fixa pjäxor, vi kan ta ner flexet på pjäxorna med :)
Det är rätt smidigt att kunna byta tungor i barnbacken

MnO

Aktiv medlem
Tunna gjutsulor?
HF skon är fantastisk! MEN för oss som inte är pensionär så är den tyvärr rätt kass att åka skidor i. Gör det inte! Däremot kommer Dalbello med en ny mold/form på sina skor nästa år som var väldigt intressant!
Åka? Jag ska inte åka. Jag ska hasploga, torka snor och kladda med sylt på våffelbuffén. ÅKA?? Haha, det var tider det. Jag kommer ihåg när vi åkte skidor på skidresorna. Det var rätt roligt faktiskt nu när jag påminns om påfundet. Nej, nu ska jag ta och smörja upp snurrfunktionen på barnstolen i Volvokombin, så jag har inte tid att hänga med er ungdomar.

För övrigt tror jag att det blir klart billigare att låna farsans gamla SX 41 dock och funktionen i det här fallet blir identisk. Förutom att jag inte får nöjet att bli förväxlad med en Djursholmspensionist i liftkön.

Topp