Tur i Serre

gubbfan

Aktiv medlem
Tur i Serre
En bra heldagstur.
Montagne Des Agneaux - Monetier

Utgångspunkt Monetier - toppen på L Yretliften.
Passera avspärrningen ner mot Montagnolledalen, håll vänster in under berget.
Knalla upp mot Col de la Montagnolle 2721 m, efter krönet håll höger under berget ca 100 m, kan vara stenigt så ta det varligt. Fortsätt till du ser sjön på ca 2400 m som är målet. Sväng inte ner för tidigt då hamnar du i Valloise.

Runda sjön på nordsidan, följ den streckade leden på kartan uppför Glacier de Seguret Foran mot Pic Jean Gauthier.

Här börjar det roliga, nerfarten hela vägen till Monetier, endera den på kartan markerade leden eller fortsätt en bit mot Mont Des Agneaux och runda knallen för att komma in i en riktigt trevlig culoir.

Åket rekas i kikaren från toppen på Yret liften. Därifrån syns både upp och nedvägen. Om du är osäker på uppvägen vänta tills det är spårat. Uppförsbiten är ganska frekventerad eftersom det är en av ingångarna till Barres des Ecrin området.

Dessutom är det ju bra att få hjälp med att spåra 1000m uppför.

Åkbart så fort det är tillräckligt stabilt snöläge på glacieren. Orientering ganska lätt ca 1000m uppför 1900 m utför.

Tur i Serre
Jag kanske var litet otydlig.
Man kommer ner i montagnolledalen. Och avsluter i Monitier.
Som jag skrev åket syns till största delen från toppen av Yretliften

Tur i Serre
jag kom hem från serre för två veckor sedan, var nere och hälsade på min tjej som jobbar på la pastorale.
jag åkte inte det åket men mycket annat.
t ex: när man åker höga skogen och skråar bortåt från den där tvåstolsliften i monetiere och sedan åker ner en bit och sedan ner mot montagnoldalen finns det några fina rännor.

lilla tabucen, runt utsiktsplatsen och ner. jag tycker om snösko stigen där, jag har bara spårat där några gånger men det är oftast bra.
om man går upp på cuccumelle och åker ner i rännorna på monetiersidan så får man ett bra åk.
men alla åk jag åkte där verkar inte vara nåt jämfört med det du gick upp.
men den bästa dagen på bräda hittills i mitt liv var den 5 januari i år. det var nästan vindstilla det snöade som faan hade gjort det hela natten. vi var på första liften i monetiere. tyvärr hade inte den övre liften öppnat så vi värmde upp med lilla tabucen i det djupaste puder jag åkt. sedan körde vi ospårat i höga skogen resten av dan. vi gjorde över tio tusen fallhöjd puder den dan.
vi såg inte mycket men i skogen gick det bra. vi droppade klippor och körde som dårar men det kändes inte utan det var bara att bränna på.
jag åkte även i la grave men blev inte alls imponerad jag åker bräda så jag pallar inte att studsa omkring i uppkörda backar och puckliga transporter, det är säkert jättebra när det är bra snö men annars inte.
terrängen i serre är ju väldigt rolig och det fanns alltid orörd snö nånstans när vi var där i januari.

i puy st: vincent åkte vi några riktigt bra åk. från toppliften går man upp på toppen och sedan ner i dalen på baksidan, efter åket så är det bara att glida en bit och gå litegrann tillbaka till liften.

är du fortfarande i serre, jag ska ner den 15 feb igen.
jag skulle gjärna vilja ha tips på fler åk i och utanför systemet.
bor du därnere eller har du varit på semester.
hur är snön nu, finns det hopp om mer snö eller ska jag förbereda mig på en mysvecka med långa luncher med tjejen.

Tillbaka
Topp