tur på telis

Frow

Medlem
tur på telis
Hej.

jag går i tankarna om att köpa tur/telisutrustning.

jag har ett par gamla head monster (78 i midjan 178 långa) som jag lärde mig åka telis på när jag gjorde säsong i italien men nu vill jag skaffa nytt, då någon slags kompromiss mellan topptur tur och offpistskida. ska dra pulka under turerna och vill ha möjlighet att sticka och göra någon topptur under turerna.

min ide är för att spara pengar och vara flexibel är att skaffa:

T2or att använda för allt tur och utför.

randoskida ca 80 i midjan med cobra r4 och hudar.

vad tror ni? kommer jag bli tokig på mig själv för kompromisserna eller kan det funka? blir det skittungt att gå i t2or med breda skidor utan spann eller är det värt slitet för pengarna och möjligheten att topptura under tur?

tur på telis
Jag tror inte så mycket på kompromisserna. Det går att gå på tur med telisprylar , och det går även att göra toppturer (nåja) med turskidor. Det första alternativet är tråkigt och tungt och det andra alternativet är mycket fostrande. Har själv åkt bristande skare på Njuolla med snörpjäxor och raka 55 mm breda turskidor. Vad skall du då göra? Det beror helt på terrängen säger jag. Ska du gå kungsleden - välj turutrustning och välj enklare toppturer efter utrustningen. Skall du gå väldigt mycket upp och ner (typ jojoleden) välj telisutrustning.

Skall du förflytta dig några mil in i fjällen med pulka för att gå på toppturer utifrån ett basläger skulle jag nästa välja att ta turskidor och ta med mig telisutrustningen i pulkan. Det är i sanning värdelöst att åka slätföre med tunga skidor och pjäxor. För att inte tala om när det är småkuperat. Då måste du ta på och av stighudarna hela tiden alternativt saxa upp för backarna. Det är OK ett par km men tro mig det suger hårt efter ett par mil.

/Matte

tur på telis
Förtydligande av mitt svar tidigare. Köp hellre en redig telisutrustning och välj mer kuperad terräng, än att kompromissa. Jag har själv gått veckoturer i alpin terräng med T1 Race och skidor + 90 mm och det fungerar bra men då är det lätt packning (nåja) och upp och ner som är melodin. Att ha lite lättare skidor och pjäxor är bättre uppför men sämre nerför (ganska naturligt). Den stora brytpunkten är att inga alpina skidor utan spann går att åka längd med utan det blir ofrånkomligen ett hasande. Beträffande pjäxor är det ju lättare att kompromissa, T2 funkar skapligt både utförs och slätförs och till skridskor t.ex.

tur på telis
Frow sa:
ska dra pulka under turerna och vill ha möjlighet att sticka och göra någon topptur under turerna.
Jag är inte heller något större fan av kompromisser. Din situation tvingar ju dock fram funderingar åt det hållet.

Jag utgår ifrån att du skall vara i Svenska/Finska/Norska fjällen eftersom du går med pulka samt föredrar telisar framför fast häl.

Om detta antagande är felaktigt, vänligen bortse ifrån nedanstående.

Jag skulle välja min favorit "använda till allt skida" med en midja mellan 90 och 110mm beroende på smak och tycke. Packa dina favorit "nedför-pjäxor" i pulkan, snör på dig ett par låga läderkängor + damasker (anorak och apelsin ej obligatoriskt).

Vad gäller hudar så antingen så går du med dina uppförshudar hela tiden eller så letar du reda på ett par gamla smala hudar på någon bytesmarknad för en hundring, använder dessa på platten och plockar fram uppförshudarna samtidigt som du tar fram "nedförs-pjäxorna".

Skall du ändå köpa nya bindningar kan det nog vara värt att fundera på någon av de olika "free-pivot" bindningar som finns. Skall du nöja dig med dina gamla så brukar det vara värt det att släppa av på "kabelspänningen" för ett lättare steg på platten.

-snö
/r

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp