Fram till sommaren 2016 har jag jobbat för Tecnica i 6 år har alltså varit med sedan den första cochisen kom. Numera är skidåkning "bara" en fritidssyssla

.
Jag kan berätta skillnaden mellan 120 & 130 för er (ni kan ju också kolla tecnicas hemsida, där står en del).
Innerskon i dom båda har samma material. Det som skiljer är att 130 har ca 1,5mm tjockare stoppning vilket gör att den smiter åt mer. 120 känns lite mera gosig om man kan uttrycka det så. Om man som jag har väldigt tajta pjäxor (stl 27,5 till min 28,5cm fot) så kan man pga den tjockare stoppningen även uppleva 130 något mindre i storleken.
Den stora skillnaden är materialet i skalet. Fotdelen i 120 är gjord i polyester, den vanligaste PU plasten i PU pjäxor. Skaftet är gjort i en lätt PP plast som kalla Triax. Triax fördel är vikten samt att den håller relativt konstant flex i kyla (till skillnad mot PU som stelnar rejält allt eftersom temperaturen sjunker).
Plasten i 130 är helt igenom polyether (också det en PU plast). Polyether är den plast som Neureuter, Myhrer och de andra i världscupen har i sina pjäxor. Fördelen är att den är väldigt bra att jobba med för bootfitters (trycka och slipa) samt att den ger en överlägsen prestanda (rebound som jänkarna sa på produktmötena jag var på). På minussidan är vilkten. Känn på ett par riktiga wc skor så förstår ni. Då låter det ju vansinnigt att ha den plasten i ett par freeridepkäxor, eller hur? Tecnica har dock löst det med vad dom kallar "power light design". Man gör delar av pjäxan tunnare och samtidigt injicrar man pjäxan med två olika styva plaster (bi-injection). De tunnare partierna har dubbelt så styv plast mot vad som är vanligt i pjäxor. Detta står deg nog mer om på deras hemsida. 130 är i dags datum världens lättaste polyetherpjäxa.
Vidare är det på 130 en yttersula i mjukt gummi medans 120 har en mjuk plast.
Det finns inte canting på någon av pjäxorna. Detta för att minimera risken för glapp (på en del av den gamla modellen så kunde csntingskruven skruva upp sig).
Den gamla cochisen var en fin pjäxa, men den nya är ljusår bättre. De spelar i helt olika divisioner, både vad gäller touringegenskaper och framförallt åkprestanda.
Ang Zero G: gjord i samma form som cochise men i lättare plast och lättare spännen. I pro guide (den gula) så sitter det en superlätt liner från palau. Ni som säger att den inte passade er alls; ni MÅSTE värma innerskon i ugn. Den sväller då upp och blir väldigt mjuk. Sen hoppar ni i och låter den forma sig efter ers fötter. Innan dess så är det verkligen som att stoppa foten i en kastrull.
Cochise har "vanliga" sulor medans zero g har grovmönstrade at-sulor. Båda dessa finns att köpa lösa så man kan bygga om och variera.
Hoppas ni blev lite hjälpta av mitt svar.