Turkiet?

rikard_o

Ny medlem
Turkiet?
Någon som åkt i Palandoken i östra Turkiet och kan rapportera något om det? (eller heter det egentligen Palandöken?)
http://www.guidetoturkey.com/ski_centers/palandoken.asp

I Dizin gjorde de nyss en del reklam för detta ställe. Gissar att de vill locka iranier att åka över till Turkiet för skidåkning inkl afterski med riktig dryck, könsgemensamma liftköer och inget krav på hijab. Kanske kan det vara ännu en muslimsk puderhåla värd att prova. Någon som vet?

Verkar som att Erciyes lite längre västerut i Turkiet också kan vara intressant. http://www.guidetoturkey.com/ski_centers/erciyes.asp
Någon som varit där?

Kanske kan man kombinera de två orterna på en Turk Ski Tour :)

Senast ändrad:
Turkiet?
Stod väl om turkiet i någon skidblaska för ett tag sedan? (brant?) kanske har du redan läst det...

Snackade med en turk förra sommaren om deras berg. "Very good and hard snow, very good for climbing" sa han. Låter inte särskilt inbjudande, men jag tror man kan hitta puder där...

Turkiet?
Borde ju vara lite liknande snö som i Iran med tanke på det geografiska läget. Palandöken ligger ganska långt österut, typ turkiska Kurdistan eller nåt sånt.

Senast ändrad:
Turkiet?
Jag letade lite information om de där ställena ifjol nån gång och hittade bra, relativt informativa filmer på google video om både Palandöken och Ecriyes.

Turkiet?
Förra numret av BRANT hade som sagt ett reportage om Turkiet men då var de inte i något liftområde utan gick på tur och var tvungna att åka hem pga för mycket snö/lavinrisk

Turkiet?
Tjena!

Jag var en sväng till Turkiet förra året. Det var en resa på vinst o förlust, vi hittade just nästan ingen info alls innan. De enda bilderna vi sett därifrån var på några pastellmänniskor i Palandökens pister och på några heliski typer i Kackar bergen (där Brant var o gjorde repotage sen, dock utan heli).

Vi flög in till Erzurum, där Palandöken ligger. Tyvärr var det riktig snötorka, gick knappt att åka i deras pister för all sten, och än mindre utanför. Vi stannade bara en dag och tog senare buss norrut upp till Kackar bergen. Där hade det snöat tokigt de sista dagarna. Vi kunde inte ta oss upp till Olgunlar då det gått en lavin över vägen utan stannade halvvägs i en liten by, (Yaylar tror jag den hette) på runt 1000 möh. Dagen därpå knallade vi med hudar upp till runt 2000 m (trädgränsen). Tyvärr var vi tvugna att vända då det var väldigt instabil snö...

Vi tog bussen söderut till Tatvan, nästan nere vid gränsen mot Irak. Där fanns det bra med snö och vi hudade upp på en mäktig vulkan, Mt Nemrut, som ligger utanför stan. Vi besökte också Bitlis som ligger 30 min med buss från Tatvan. Där var det skidtävling i den enda pisten, och vi blev intervjuade av nationell TV! (kanske inte så konstigt, då vi säkert var de enda västerlänningar som besökt denna lilla håla) Men det var fint med snö och vi turade lite på baksidan av berget. Det här området har mängder med fina toppar om man gillar att tura.

Sen återvände vi till Palandöken då vi sett att det skulle komma in snö. Vi hade tur och fick två helt fantastiska puderdagar på ett nästan helt tomt berg (ryssarna och turkarna som var där verkade inte tycka om pudret :)

Vi hann med en dags turistande i Istanbul också, vilket rekommenderas.

Turkarna vi mötte var otroligt trevliga, alla var hjälpsamma och vi klarade oss bra med en parlör. Ett bra tips är att plugga på fotbollslagen Galatsaray och Fenerbachi. Folk var som helt galna i dom. Det enda som var lite trist i östra Turkiet är kvinnor inte syns. Dom finns verkligen inte. Det är bara män ute på gator, restauranger, osv.

Maten är grym. Jag hade nog käkat 4 kebaber under det första dygnet. Öl finns att få på alla finare restauranger. Vi hittade tom en liten mysig pub i Erzurum.

Det är relativt billigt, ungefär 1/3 - 1/2 av vad mat och boende kostar hemma. Akta er bara för att bo uppe i Palandöken. Där var det lyx o lax. Det funkar bra att bo nere i Erzurum och ta taxi upp.

Vi hade hela tiden rätt bra koll på vädret och snön genom WAP med gprs-telefonen som funkade överallt. Så ladda telefonen med bra väderlänkar innan ni drar!

Hojta ifall du vill se bilder därifrån så kan jag lägga ut en länk.

Lycka till!

/A

Tillbaka
Topp