Turpjäxor, vända spännen?

stoof007

Ny medlem
Hej,

Jag sitter på kanske en av de onödigaste frågorna som kanske frågats på detta forum, men svaret kanske är intressant så jag tycker det är värt ett försök.

När jag nyligen gjort lite research och letat dynafitpjuck har jag fått upp ögonen för en konstig detalj, spännena på "fotdelen" av pjäxan är ofta vända åt motsatt håll i förhållande till hur de är på andra "vanliga" alpinpjäxor. De är även motsatt vända i förhållande till spännena på pjäxans skaft.

Ex. http://www.wildsnow.com/1500/dynafit-zzero-review/

Frågan är då, fyller detta någon funktion eller är det bara en ren slump att olika tillverkare (både Dynafit och Black Diamond) har denna detalj på sina pjäxor?

Någon som kan reda ut problemet?

Hmm...

Mina dalbello il moro id har också de, så jag tror inte att det bara är turpjäxor.

Om det finns en funktion till det vet jag inte.
Men nu när du frågar så undrar jag också :)

Det är för att man inte ska fastna med spännena, i tex stavarna eller stenar när man går med dom öppna, vilket man oftast gör när man knatar.

Okej, jag förstår på ett ungefär. Men man kan väl lika gärna slå i det andra spännet på andra pjäxan i så fall? Det är väl nästan större risk att det händer än att man fastnar med staven?

C

Måste ju bara säga det när du ändå skrev på ett sådant vis,

Jag sitter på kanske en av de onödigaste frågorna som kanske frågats på detta forum

Du kollar inte forumet allt för ofta va? Vart en fråga som jag fann underhållande till skillnad från mycket annat som skrivs.

Som flere har skrevet over så der det for å ungå at spennen åpner seg ved at den tar bort i ting,men det er ikke spesielt for rando. Noen flere merker som har det der kanskje,men som nevnt Dalbello Il moro har det, Dalbello krytpon team har det og jeg vil tro flere og flere merker kommer til å gå over til det. At du kan henkte den i spennen på motsatt side er nok ikke du skal frykte da de blir stående omtrent midt oppå foten. Selv har jeg et par pjaxor hvor jeg selv har snudd den da de ofte gikk opp ved landinger i parken eller kjøring ute i terrenget. Med spennen motrsatt vei sluttet det å skje. Om man skal snu selv må man regne med å motte customize litt på egenhånd for å få et bra resultat!!!

Tillbaka
Topp