Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Turskidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1245673" data-attributes="member: 83225"><p>Det är tyvärr ganska svårt att svara på. Det är nämligen ganska beroende av teknik och hur du tänker åka. Det kan vara så att tech funkar jättebra i pist för dig men det kan också vara så att du skrotar pga tjuvlösning i första svängen. Jag har tex två olika kompisar där den ena kört på Marker Tour i massa år, helt utan problem medan den andra tjuvlöser direkt så fort han försöker åka på en sådan. Den förstnämnda kör Marker Alpinist i pist utan problem också. Jag själv försökte för några år sen åka på Dynafit Radical i pist och det var helt hopplöst. </p><p></p><p>Numera kör jag ATK Crest när jag ska gå på rena turer men jag har också inserts för Shift även i mina turskidor så att jag kan använda dem som pistskidor också. Jag skulle aldrig ge mig på att åka pist med Cresten. Med Shift däremot åker jag som om det vore alpinbindningar. Det avgörande är ju elasticiteten. Ska du köra i hård pist med mycket slag så är elasticiteten viktig och tech saknar egentligen sådan helt i horisontalled. Ska jag däremot gå långa heldagsturer är ju inte Shift så roligt. Det handlar ändå om ett halvkilo per fot i viktskillnad.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1245673, member: 83225"] Det är tyvärr ganska svårt att svara på. Det är nämligen ganska beroende av teknik och hur du tänker åka. Det kan vara så att tech funkar jättebra i pist för dig men det kan också vara så att du skrotar pga tjuvlösning i första svängen. Jag har tex två olika kompisar där den ena kört på Marker Tour i massa år, helt utan problem medan den andra tjuvlöser direkt så fort han försöker åka på en sådan. Den förstnämnda kör Marker Alpinist i pist utan problem också. Jag själv försökte för några år sen åka på Dynafit Radical i pist och det var helt hopplöst. Numera kör jag ATK Crest när jag ska gå på rena turer men jag har också inserts för Shift även i mina turskidor så att jag kan använda dem som pistskidor också. Jag skulle aldrig ge mig på att åka pist med Cresten. Med Shift däremot åker jag som om det vore alpinbindningar. Det avgörande är ju elasticiteten. Ska du köra i hård pist med mycket slag så är elasticiteten viktig och tech saknar egentligen sådan helt i horisontalled. Ska jag däremot gå långa heldagsturer är ju inte Shift så roligt. Det handlar ändå om ett halvkilo per fot i viktskillnad. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Turskidor
Tillbaka
Topp