två frågor om att byta bindningar

myrshlok

Ny medlem
har ett par bra bindningar på ett par av min farsas
skidor som jag försökt skruva loss
men skruvarna sitter som faan.

undrar om det fins nåt sätt att få dom att gå ur lättare?

(kann slakta skidorna bara inte bindningen förstörs)

då jag funderar på att köpa ett par begangnade skidor utan bindningar
undrar jag om skruv hålen på olika bidningar sitter på olika ställen, eller om alla sitter samma på alla märken tex. om det suttit marker bindningar å innan å nu ska mina salomon bindningar på .

om dom gamla hålen passar eller om man måste göra nya?

tacksam för svar.

Det finns lite olika saker du kan göra: Börja med att ta en hammare och dräm till skruvmejseln rakt uppifrån. Det tvingar ner skruven och kan frigöra den från rost, trälim eller vad det nu är som är problemet. Du kan sedan testa att dru runt skruvmejseln med en pollygrip/tång samtidigt som du trycker skruvmejseln neråt. Det ökade momentumet ger dig större kraft. Du kan dessutom värma skruven för att få den att släppa. Det görs enklast med en varmluftpistol men har du ingen sådan kan det gå med en hårtork. Du kan även använda en skruvdragare med en bakåfram vänd bits och skruva med den trubbiga sidan mot skruvens huvud. Det finns även olika vätskor som du kan applisera på skruven för att bryta ner lim/rost. Kan köpas hos de flesta järnvaruhandlare. Får du fortfarande inte loss skruvarna kan du borra bort huvudet, dra loss bindningarna och sedan trockla ut skruvarna med en tång.

Olika tillverkare använder olika hål mönster. Du kommer förmodligen få borra om. Minst en borrbredds avstånd mellan dom gamla och dom nya hålen. Om hålen skulle matcha kan det vara bra att se efter vad skidan är gjord av för material. Har skidan en skummkärna typ salomon/rossignol kan det vara känsligt att återanvända hål. Likadant med skidor med rena träkärnor. Ser du däremot ett metallager högst upp ska det inte vara några problem.

Tillbaka
Topp