Två veckor i Kanada

hallenberg

Medlem
Två veckor i Kanada
Det har blivit dags, sitter och smider planer på två veckor i Kanada i vinter. Första tanken var att ta Langley till Fernie eller Banff. Men har ändrat mig lite och för närvarande är det Whistler som leder. Tänker mig avresa i början av Mars, har förstått att det borde vara en bra tidpunkt.

Den stora frågan som dykt upp när jag undersökt Langleys utbud är om det inte vore bättre att fixa resa och boende själv istället. Eftersom jag ändå inte har något spikat sällskap för närvarande blir det onödigt dyrt att bo på hotell (vilket verkar vara enda alternativet). Detta ger ju dock en helt ny dimension av bekymmer, speciellt eftersom jag inte vet nånting om stället egentligen. Inte bara kan man välja vilken ort man själv vill, man måste även ordna med åtminstone boende och transfer...

Nån vänlig själ som kan hjälpa till och bidra med erfarenheter? Eller rent av någon som är sugen på att hänga med?

Två veckor i Kanada
Ska du åka med langley och det blir Kanada tycker jag du ska köra deras "Around the Rockies" resa som innebär en del buss/truck-åkande men samtidigt får du bästa möjliga åkningen. Man besöker många mindre och riktigt intressanta orter och berg!
Vill du ha en allroundvecka med bra åkning, bra boende, bra fest och allmänt trevligt är Whistler ett bra val. Men som sagt...Har du åkning som prio ett tar du deras rundresa.
Ha skoj!
Emil

Två veckor i Kanada
Tack för tipset! Hade bara kollat på "Across the Rockies" först, men "Around the Rockies" verkar klart bättre =) Bara 10 dar dock, hade nog tänkt mig lite mer egentligen.

Två veckor i Kanada
flyg till calgary, ta en buss till golden, ta in på motell, lifta till backen i kicking horse varje dag!

Två veckor i Kanada
Howdy!
Tänkte också dra med Langleytravel till Fernie i 2 veckor. Verkar guld! Trist bara att dem ska ha 5000:- i "tombäddstilläg". (Det är så förbannat svårt att få nån med sig!) Det blir lite halvdyrt ändå med liftkort o allt. Fast det är grymt najs med frulle o middag serverat varje dag! Har åkt med dem till Chamonix o Hotel Gustavia. Tänkte dra sista veckan i januari nångång. Det ska tydligen börja bli lite blött i backarna redan i början av mars. Stänger redan slutet av mars läste jag nånstans! whistler kanske ligger högre o kallare?

Två veckor i Kanada
Jo, men så är det ju på alla hotell... Också en anledning till att "Around the rockies" verkar vara ett bra alternativ för oss utan dedikerade polare som har tid och råd att hänga på =) Har i princip bestämt mig, schysst att vara på lite olika ställen och vara flexibel för var snön är bra (det verkade iaf som om dom var det). Ska bara reda ut när det är bäst att åka innan jag bokar, har justerat mig till mitten av februari för tillfället. Splitta rum i Fernie är givetvis också ett tänkbart alternativ... 4 skiddagar mer, men då är man "fast" i Fernie ifall förhållandena där inte är dom bästa =P Fast då kanske det är kass överallt, vad vet jag...

Om man ändå hade bättre koll på Kanada vore allt så mycket lättare =)

Två veckor i Kanada
Hmm...Verkar ganska intressant det också...Att få se så mycket av Bc på samma resa. Tror ändå för min del att det lutar åt samma plats i 2 veckor...(Fernie) Lite fler skiddagar är aldrig fel! Sedan "försvinner" det alltid någon eller några skiddagar har jag erfarenhet av. Sällan jag har åkt alla dagar på en resa. Man skadar sig, det regnar, tät dimma/moln, för mycket snö(Stängt pga lavinsprängningar), stängt pga stark vind osv. Optimist?! ;-)
Har iaf haft lite otur ibland.

Håller på o letar efter liftkortspriser i fernie. Hittar bara dagkortspriser. De borde väl ha som i alperna, veckokort eller flerveckorskort.. Man kanske bara tar o multiplicerar dagkortspriserna med antal dagar man vill åka?
Ska ta o klura lite till ändå tror jag...Lätt att bestämma sig!?;-)

Två veckor i Kanada
Nu är resan bokad iaf. 1/2 bär det av till Fernie, Kicking Horse, Nelson, Rossland och Banff. Största frågan nu är ju om jag kommer klara mig på mina 176 långa Rossignol Scratch BC (gamla modellen som var 90 i midjan). Väger snäppet under 70. Dom funkar kanon i Sverige och i Alperna, men då har jag nog bara åkt i dryga metern lössnö som mest... Gillar iofs när man sjunker ner lite i svängarna istället för att flyta ovanpå.

Två veckor i Kanada
Jag kan näst intill garantera dig att du inte kommer få åka mer än 1 meter lössnö i Kanada! haha ha skoj iaf!

Två veckor i Kanada
hörde en skön historia om en langley guide som åkte under lite fel rep i kicking horse... Dom har vissa områden osm alltid är stängda för skidåkning så patrullen tog liftkorten för hela gruppen

Två veckor i Kanada
Bättre sent än aldrig.

Jag skulle rekommendera Giddy Goat (http://www.giddygoatadventures.com/) om ni ska åka två veckor i Kanade (för er som inte redan bokat er tripp) De har samarbete med Pathfinder (http://www.pathfindertravels.nu/) om ni inte vill fixa flyget själv. Det har några olika alternativ och i år ska de börja med en resa som endast inriktar sig på offpist.

Annars har jag hört att det är Ryssland som gäller i år.

Två veckor i Kanada
LoBoMan: Samma resa alltså? Soft!

TexMurphy: Hehe, gött. Har ingen koll på eventuella skillnader i bäringen hos kanadensisk snö jämfört med europeisk =)

Två veckor i Kanada
Snön i Kanada bär generellt sett mindre men du är (ursäkta) så jäkla liten att det inte blir några som helst problem.

Två veckor i Kanada
Tex: Fast man får ju räkna med att man har 10 kilo utrustning på sig också, om inte mer. Men visst, det vore ju lögn att kalla mig stor =P

Två veckor i Kanada
Ballon

Man kan se det på ett par sätt.

1. Funkar skidorna jag har?
Krasst så handlar det om åkarn inte om skidorna.

2. Passar skidan min åkning, storlek och terängen jag skall köra?
Du kommer köra en del öppna fält med orörd djup snö och en del pist men det du kommer köra mest är urglesad skog. Dessutom så tror jag att det mesta dels av tiden inte kommer vara orörd puder.

För dom öppna fälten med orörd djupsnö så kommer BCn vara sådär. Men du är lätt så den kommer bära dig och du kommer inte ha några större problem. I urglesade skogen så kommer dina BC att rocka. Om du är en hyffsad åkare vilket jag tror så kommer du att snabbt och smidigt studsa runt i terrängen och ha skit kul.

Pist är pist.

3. Är skidan optimal för min åkning, storlek och terängen jag skall köra?

Nej.

För din resa så är det optimalt med 3 par skidor. Ett par 110+ midja fet skidor, ett par 90-100 midja allround skidor och ett par pist racers.

Detta är ju inte helt realistiskt eller hur? ;)

Din BC duger bra som allround skidan men är inte den bästa. Är det så att du vill ha resan som ursäkt till nyinköp av skidor (bästa ursäkten som finns ju) så tycker jag du skall titta på Scott Mission eller Scott P4. Mission är en jäkla bra allroundskida som funkar väldigt bra för din storlek i den åkningen som du kommer att göra. Vill du gå ett steg fetare så skulle jag kolla på Scott P4.

Om du kör din BC eller köper en ny allround skida så kan du ju alltid hyra riktigt feta lagg den eller dom dagarna det dumpat riktigt fett.

Tex

Två veckor i Kanada
Ballon: Jag har beställt extra mycket djup och kall snö på min/vår resa så du behöver ett par dj. feta lagg... Jag gissar på 265mm i midjan för att ens kunna åka upp i liften.

Skämt å sido, jag har själv kört på BC i många år och tycker de funkar fint i puckel och när jag måste vara snabb under fötterna men tycker det är en svintråkig offpistskida. Ett sätt att få till BC:s puderegenskaper skall vara att bakmontera bindningarna ytterligare 2cm. Har dock inte provat detta själv.

Har du cash byt lagg! 100mm fukar fint för mig i ALLA lägen!

Två veckor i Kanada
Tex: Oväntat genomtänkt analys, najs. Eftersom skogsåkning är typ det jag gillar bäst för närvarande så verkar det onekligen lovande.

LoBo: Man får ju ligga lite bakåt om man vill få upp spetsarna till ytan, men så länge terrängen under inte består av rötter, grenar och sten så ska man ju inte behöva ha dom där tycker jag... Cash finns, men tänker ju inte byta bara för att byta utan det ska kännas som en vettig investering =) Lägger ju hellre pengar på fler skiddagar liksom. Får rannsaka plånboken och sinnet när det börjar närma sig helt enkelt =P

Två veckor i Kanada
Tjena! Kunde inte hålla mig längre, så nu har även jag bokat in Kanada. Den 25 jan bär det av till Fernie i 2 veckor. "Kan bli ganska så najs!" Dreglar bara jag läser den här tråden! Måste bara investera i ett par nya skidbrallor

Två veckor i Kanada
Ballon: Jag resonerade lite som dig tidigare, jag var supernöjd men mina BC och tyckte att 90mm i midjan var gott nog för mig. Som tur är har jag goda vänner som tvingade mig att åka på fetare skidor och de hade rätt! Offpiståkningen blev roligare, går fan så mycket fortare och det är lättare att sätta landningarna om man skulle få för sig att droppa lite.

Om du har möjlighet prova ett par skidor som har ca 100mm i midjan, några tips från förra året:
Nordica Supercharger Enforcer
Fischer Watea (mina favoriter)
K2 Seth
Salomon Teneighty Gun (överraskade mig)

Till vintern ser jag verkligen fram mot att få prova
K2 Combs

Senast ändrad:
Två veckor i Kanada
Ballon sa:
Nu är resan bokad iaf. 1/2 bär det av till Fernie, Kicking Horse, Nelson, Rossland och Banff. Största frågan nu är ju om jag kommer klara mig på mina 176 långa Rossignol Scratch BC (gamla modellen som var 90 i midjan). Väger snäppet under 70. Dom funkar kanon i Sverige och i Alperna, men då har jag nog bara åkt i dryga metern lössnö som mest... Gillar iofs när man sjunker ner lite i svängarna istället för att flyta ovanpå.
Om det blir full klaff med forholdene (les: metervis med pudder) lei et par feite planker og prøv :)
Finner du ut at de funker bedre, ja så er det nok allikvel billigere å kjøpe de der og då enn i Sverige...

Två veckor i Kanada
VoelklG4 sa:
Tjena! Kunde inte hålla mig längre, så nu har även jag bokat in Kanada. Den 25 jan bär det av till Fernie i 2 veckor. "Kan bli ganska så najs!" Dreglar bara jag läser den här tråden! Måste bara investera i ett par nya skidbrallor
Grymt bra avresedatum. Sent januari början februari är helt optimalt för fernie.

Önskar jag hade kunnat åka i mitten av januari men kan tyvärr inte åka förän mitten feb.

Kommer vara där i fem veckor. Förra årets tre var på tok för lite.. ;)

Tex

Två veckor i Kanada
Är det någon som åkt till Kanada med Go West ? www.gowest.se

Tycker deras "Ski safari" och "puderparadis" paket ser intressant ut.

/Erik

Två veckor i Kanada
-TexMurphy: Kul att man väljer nånting rätt för en gång skull! Grymt avis....;-) fem veckor...! Mer pengar o mer semester till folket! Är det nån ide´ att ta med sig stora plånboken dit? Tänker då på sportaffärer o så? Skidkläder t ex. Prisläge? Eller kan man lika gärna handla det i sverige?

/Ola

Tillbaka
Topp