Tvåkoger - Frågor om 94-96 mm/allroundkategorin

I en ideal värld har vi alla minst ett "trekoger" med ett pudermonster, en medelfet allroundlirare och en pistracer - Men hur löser vi egentligen två-kogret? För många av oss är två skidor allt som får plats på vinden, allt vi orkar dra med oss på resor och som vår käresta tycker är en acceptabel mängd trä/metall/belag i garderoben. Hur bör man resonera?

En "i huvudsak pist" och en "i huvudsak utanför"? En "allroundlirare" ett "pudermonster"?

Har kört det förstnämnda med en Dynastar Sultan 85:a (himla trevlig skida!) i pist och en Lhasa Pow (ännu trevligare skida! =) utanför. Lhasan är verkligen grym i alla stökigheter såväl som fina grejer utanför, men är trots allt inget dedikerat pudermonster - Har nu övervägt byta Sultanen mot en av de där 94-96 mm-rackarna (S3/Mantra/Sentinel) för att få lite mer utanförkapacitet även på den huvudsakliga pistskidan - Men betyder det att jag bör skaffa någonting fetare än Lhasan, eftersom jag då får för mycket överlapp? Hur presterar 94-96-familjen i jämförelse med laggen med midjor runt 110-115 mm? Självklart spelar flex, skärning, rocker, etc in mer än bara millimetermåtten i midjan - men för mig som inte satt mig in i och åkt på kategorin ordentligt, vad kan jag förvänta mig?

Undersökningar tycks peka mot att pistprestandan många gånger är mycket god - Men är de här rackarna så pass bra utanför att jag även bör pensionera Lhasan och byta upp mig i bredd?

Tacksam för svar!

Var åker du? Jag själv åker bara i Sverige och jag har ett par SL-skidor från fischer och ett par Salomon shogun, tycker det är en perfekt kombo om man bara ska ha två par skidor! Nu utgår jag från att du åker i Sverige och då skulle jag rekommendera en renodlad pistskida (försök få tag på riktiga tävlingsskidor om du är duktig, det är grym skillnad mot butiksvarianterna) och en skida i 100-110 mm-området.

Skulle jeg hatt to par ville jeg gått for ett par rundt 110+ i midjen, og ett par 125+. Den viktigste forskjellen for min del ville være at 110-skien skulle være fartsstabil i oppkjørt og vanskelig snø, gjerne ganske stiv og ikke med overdrevent lang radie for fortsatt å være morsom i bakkekjøring, men den på 125+ skulle være mykere og mer leken for dagene med MYE snø.

Så: to offpistski, men i ulike kategorier/beregnet på ulik kjøring.

Jag åker några dagar i sverige och några veckor i alperna varje år (det kostar, sorgligt nog, ju ändå ungefär lika mycket!). Åker helst utanför, men den lyxen har man inte alltid, och utanför (ex vis frankrike i år) innebär ju inte alltid meterdjupt puder. En 110 och en 125? Tål att tänkas på!

Christian2010 sa:
En 110 och en 125? Tål att tänkas på!
Ikke noe problem å kjøre en god ski med rundt 110-115mm under midten på drittføre (is etc.), greit at det aldri vil bli som en carving/race-ski i oppkjørt bakke, men drittføre offpist er slitsomt og krevende uansett om du er på en allround 90-100mm eller en større ski som katana, jj osv.

Vil legge til at jeg selv ikke klarer meg med bare 2 par ski..

Min personliga åsikt är att numera finns ett par stycken olika skidor i 100-115mm som är helt överlägsna på alla punkter gentemot smalare skidor.

Jag kör 112mm/18m/190cm till piståkning och småbackar, och 120mm/56m/200cm för stora berg.
Jag har smalare skidor i garderoben också men de använda inte längre då de är överflödiga.

Nojlas hann före mig, men jag kör übercarvande 112mm/18m/190cm till allting förrutom park. Och planerar att komplettera med 138mm/omvänd radie/192cm för den puderåkning då RP112 blir för mjuk och "allroundig"...

Är man en person som reser till skidåkning (dvs. inte mestadels harvar i hemmabacken eller bor i Åre (eller bättre) tycker jag att man kan gå upp ordentligt i bredd och plocka en riktig rolig allroundfeting (typ 110-115mm, ~20m radie). Hur ofta är det blåis när man åker på semester? Jag har nog aldrig varit med om så dåliga förhållanden att en svängig 110mm'are inte pallar med...

Stort tack. Kanske är vägen framåt helt enkelt att hålla mig till min kära Lhasa (som förvisso har en radie på 33 meter, men fortast vinner) och skaffa mig en bredare rackare som komplement!

Tillbaka
Topp