Tvångsmässig åkning.

• Trådstartare Trådstartare Guest
  • Start datum Start datum
G

Guest

Guest
Tvångsmässig åkning.
Vi har ju fått ett nytt påfund som kallas friåkning och utövas på lite bredare skidor, har vi just lärt oss.
Vad är nytt, vad är fritt, vad är ofritt.

Traditionellt har kanske någon form av banåkning i slalom, storslalom, superG eller störtlopp ansetts som ofri åkning.
Måste nog också klassa in backhoppning i denna grupp för där har man ju liksom ingen chans att komma undan och kan inte påbörja fri åkning under ansatsen.

Kanske också figure och freestyle och puckel och extreme etc är ofri åkning.
Dvs allt som skall leda till någon estetisk eller tidsmässig bedömning.
Åkning i smala korridorer måste anses som ofri åkning eftersom man så att säga inte kan smita därifrån utan att ha gjort rätt för sig.
Och sist den nya flugan Carving! Här gäller det ju att slaviskt verkligen följa stålkantens utmejslade båge i underlaget.
Också ofri åkning!

Att manas och ledas av en tränare eller skidlärare är ofri åkning.
Men här säger man ibland "-nu äré friåkning nå´ra vändor".

Va fan menar dom då?
Ska jag byta laggar till lite bredare och åka lite bland träden eller är det fritt fram att cruisa runt bland pelikanerna i Snögubbeland?
Eller måste jag deporteras av helikopterpiloten och ta mig hem själv fri som fågeln?

Är det verkligen något nytt det här med fri åkning?
Vad jag vill minnas så smet man iväg från gamle morfar som försökte visa lite hur man åker trälagg i skogen.
Klart man letade efter en liten nerförslutning i skogen, -det var friåkning det!

lite förvirrad- Arc T

Tvångsmässig åkning.
"Va fan menar dom då?
.......eller är det fritt fram att cruisa runt bland pelikanerna i Snögubbeland?"

Ja, precis så är det. Snögubbelands pelikaner är liksom själva definitionen av fri åkning.
All annan åkning kan sägas vara regelstyrd på olika sätt, emedan den som utmanat pelikanspåret i Snögubbeland kan konstateras vara fri, fri, fri som en fågel. En pelikan, kanske?

Tvångsmässig åkning.
Tror att mycket går i cykler vad gäller friåkning. Det var ju rebelliskt som fan att åka bräda, skita i allt och bryta regler.
Sedan kommer bla kommersiella krafter, idrottsförbund, FIS, actionsportlandslag, tv-sporten mm in i bilden och försöker
att styra upp/tjäna pengar med påföljden att rebellattityden/friheten blir norm istället. När OS-Sterner får frågan om man skulle välja friåkning eller OS-final och svarar att det beror på vädret, och reportrar och studioskägget skrockar lite och tycker att det var ju ett kul svar, då är det ingen kick-ass inställning längre utan bara vad folk väntar sig. Personligen så tycker jag att meningen med begreppet friåkning är kravlöshet. Om jag känner för att dra lite portar eller hoppa lite 90 metersbacke så är det friåkning så länge jag gör det för MIN skull och ingen bedömmer mitt utförande.
Men åker jag sk friåkningstävling eller hoppar red-bull hopp så är det väl inte friåkning det handlar om? Kul kan det ju vara fast det bedöms och är
tävling. Huvudsaken med skidåkning är väl fortfarande att det skall vara kul?

Tvångsmässig åkning.
Ja, det kan man ju undra. Fri och ofri åkning....tror dock att så länge man gör det för sin alldeles egna lilla vilja, lust o nöje så är det nog fritt. Fast man kan ju undra om "tvånget" att åka upp all orörd snö som man hittat innan nån annan hinner dit är helt igenom fri åkning...:)? Förmodligen är bara begreppet friåkning till för att vi alla ska vilja vara Rönnbäck och lockas köpa feta skidor o fler prylar än vad vi hade tänkt oss från början, ett sätt att klassifiera skidåkning på samma sätt som musikstilar eller nåt.

Tvångsmässig åkning.
Min definition av "friåkning" är att man styr spetsarna på laggen i valfri riktning utan att följa en förutbestämd väg. Det går således inte att friåka i en uppsatt bana såvida man inte kör ur, då blir åkningen plötsligt "fri"! :-))

Hurvida det överhuvudtaget är möjligt att friåka i Blindvallen är mycket tveksamt. Visserligen behöver man inte följa någon stakad bana men pisten är oftast så full med folk att effekten blir detsamma. En viss underhållning uppstår dock genom att portarna så att säga är rörliga...

Klockren friåkning hittar du bäst väster om Väggen i Hundfjället. Detta är dessutom ett av de få områden i Sälen där ett par freeride superhero (fetingar) verkligen kommer till sin rätt. Rejält brant och oftast "fostrande" underlag. Välkommen!

MVH/MM

Tvångsmässig åkning.
Trots en bakgrund som orienterare på elitnivå har jag lyckats förväxla vädersträcken... Öster om Väggen skall det naturligtsvis vara. Eller mer exakt Sydöst om Väggen! Jag är ledsen om min förvirrade beskrivning lett till fatala misstag och ofri åkning! ;-)

Tvångsmässig åkning.
Sällan fri åkning för Hawken!

I princip sker all min åkning under tvång.
Jag måste helt enkelt bränna lite lagg emellanåt.
Däremot kan jag inte alltid göra det när tvånget infinner sig vilket
jag däremot gärna av ytterst fri vilja skulle vilja.

Mao är det helt fritt att välja friåkning om man är tvungen.

/ Hawk

Tvångsmässig åkning.
Nä, du får inte rätta dig så där. P.g.a. din lilla miss så har jag nyligen fått uppleva ett av de mesta fria friiirajd-åk i historien. Följde helt sonika din beskrivning och det var efter första svängen som jag insåg att jag är helt totalt vilse nu. Började bli lite rädd givetvis. Är inte van att lämna tryggheten så där abrupt. Men jag förstod även direkt att det är ju det här som är friiirajd som alla de häftiga nissarna pratar om (o jag som alltid trott att det räcker med ett par carvingskidor för att man ska vara friiiirajd). Så jag tog helt enkelt av mig min jacka och övriga överkroppsplagg så att min stadigt byggda bringa (och mage) fick fritt spelrum och ropade så högt jag kunde termer i stil med "KICK ASS" och "AWESOME DUDE!!" och kände mig verkligen som om jag var sponsrad och precis fått säga några kloka ord i en skidfilm. Men ingen film utan radikala åksekvenser så jag trotsade farorna i den hittills outforskade terrängen som låg nedanför mig och jag droppade in i närmaste korridor. Ja lutningen var om inte 70 grader så iallafall 71 grader, några carvingsvängar (man har ju carvingskidor) och man är genast uppe i hastigheter som skulle få vilken uppsalapolis som helst att dra in körkortet för mig på tid och evighet. Spanar in nästa sten och laddar för en kvadrupell kviddevittel med monkeyjapan in a da d-spin och känner att den sitter ju som ett magsårsplåster i rumpsteken. Efter några övriga extrema strapatser som ligger på repertoaren så är det dags att åka ner till baren och visa att efter ett sånt här åk så duger det inte med hallonsoda. Här ska det vara absinthe, fernet branca, olivshots, rida ranca och ren aceton. Sen är det dans till kl.06.00 så att man hinner hika lite innan liften öppnar igen kl. 09.00.

Ville bara säga det. Så att ni vet. Så att ingen får för sig något annat. Att jag skulle vara dålig på skidor eller nåt sånt. För det är jag ju inte. Dålig alltså.

Bli ett drägg, skaffa skägg.

Tvångsmässig åkning.
Jag har funderat lite mer på fri och ofri åkning alternativt tvångsmässig åkning och jag är inne på samma spår som Hawk.
Visst katten är det ett tvång att få åka skidor, abstinensen liknar nog nåt som andra beroende typer får. Dock är det ju så att när man väl får susa ner i nåt fluffigt i sällskap med få utvalda så känner man ju sig så fri som det bara går. Borta är plikter, bekymmer o annat elände. Bara snö, tystnad, fluff....nirvana....

Tvångsmässig åkning.
Jag förstår din förvirring Arc. Själv blev jag faktiskt lite ställd när jag gick in på mode-, skidåkning- och reseoraklet Martin T:s webbplats (ett av de hetaste up & cummers-namnen in the international hall of freeriding fame) och fick mig till livs:
"Friåkning är ett ganska nytt begrepp inom skidåkning, oftast med litet bredare skidor (s.k. Carving). Stora svängar, mycket fart och feta hopp utgör grunden för en bra friåkare."
Läs själv och njut! Missa inte det odödliga bildgalleriet från spermaharen http://www.tureniec.com/ Martin har koll på mer:
"Som vanligt gäller det att ligga på topp när det gäller utrustning och prylar. Ett bra tips är tidningen Åka Skidors "pryltest" som finns i varje nummer."

Friåkningen har ju som de flesta vet sitt ursprung inom konståkningen http://www.westgotasport.se/SKK/sm2001.html där friåkning kombineras av det korta programmet. Friåkningen har vissa obligatoriska moment, vilket självklart ger resultatet att det inte finns någon friåkning alls. Vi är alla de besuttnas redskap och de som fortfarande tror att de åker fritt är de som inte genomskådat bluffen än. Friåkning är bara ytterligare ett uttryck som håller befolkningen i schack; funkar som bröd och skådespel gjorde för romarna.

Om det var tävlingar i friåkning någon nyste om härovan har jag för mig att en del är sagt i ämnet; http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2663

Tvångsmässig åkning.
Här reds begreppen ut!
Jag har alltid trott att tvångsåkning är det jag företar mig var vardagsmorgon när jag sätter mig i bilen och åker dom 3 milen till jobbet, och att friåkning är det som sker på eftermiddagen när färden sker i omvänd färdriktning! Men efter att ha läst ovanstående vet jag bättre!

/ nya bättre GNU, nu ännu mera upplyst!

Tvångsmässig åkning.
MM, som orienterare förstod jag vad du menade. Mer tänkt att sjabbla bort alldeles för många intressenter? Det är riktigt roligt på nämnda vägg, andra helgen i december i fjol var det inte ens fostrande, bara lätt o go Altapuder, mums...friare än så har jag nog aldrig åkt i Sälen.

Tvångsmässig åkning.
Friheten har värde i sig. Frihet förverkligas enbart när den är förenad med ansvar.
Frihet betyder såväl frihet från yttre tvång och förtryck.
Satt och studerade och kom över dessa politisk korrekta definitioner av frihet. Vad menar dom egentligen?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp