G
Guest
Guest
Tvångsmässig åkning.
Vi har ju fått ett nytt påfund som kallas friåkning och utövas på lite bredare skidor, har vi just lärt oss.
Vad är nytt, vad är fritt, vad är ofritt.
Traditionellt har kanske någon form av banåkning i slalom, storslalom, superG eller störtlopp ansetts som ofri åkning.
Måste nog också klassa in backhoppning i denna grupp för där har man ju liksom ingen chans att komma undan och kan inte påbörja fri åkning under ansatsen.
Kanske också figure och freestyle och puckel och extreme etc är ofri åkning.
Dvs allt som skall leda till någon estetisk eller tidsmässig bedömning.
Åkning i smala korridorer måste anses som ofri åkning eftersom man så att säga inte kan smita därifrån utan att ha gjort rätt för sig.
Och sist den nya flugan Carving! Här gäller det ju att slaviskt verkligen följa stålkantens utmejslade båge i underlaget.
Också ofri åkning!
Att manas och ledas av en tränare eller skidlärare är ofri åkning.
Men här säger man ibland "-nu äré friåkning nå´ra vändor".
Va fan menar dom då?
Ska jag byta laggar till lite bredare och åka lite bland träden eller är det fritt fram att cruisa runt bland pelikanerna i Snögubbeland?
Eller måste jag deporteras av helikopterpiloten och ta mig hem själv fri som fågeln?
Är det verkligen något nytt det här med fri åkning?
Vad jag vill minnas så smet man iväg från gamle morfar som försökte visa lite hur man åker trälagg i skogen.
Klart man letade efter en liten nerförslutning i skogen, -det var friåkning det!
lite förvirrad- Arc T
Vad är nytt, vad är fritt, vad är ofritt.
Traditionellt har kanske någon form av banåkning i slalom, storslalom, superG eller störtlopp ansetts som ofri åkning.
Måste nog också klassa in backhoppning i denna grupp för där har man ju liksom ingen chans att komma undan och kan inte påbörja fri åkning under ansatsen.
Kanske också figure och freestyle och puckel och extreme etc är ofri åkning.
Dvs allt som skall leda till någon estetisk eller tidsmässig bedömning.
Åkning i smala korridorer måste anses som ofri åkning eftersom man så att säga inte kan smita därifrån utan att ha gjort rätt för sig.
Och sist den nya flugan Carving! Här gäller det ju att slaviskt verkligen följa stålkantens utmejslade båge i underlaget.
Också ofri åkning!
Att manas och ledas av en tränare eller skidlärare är ofri åkning.
Men här säger man ibland "-nu äré friåkning nå´ra vändor".
Va fan menar dom då?
Ska jag byta laggar till lite bredare och åka lite bland träden eller är det fritt fram att cruisa runt bland pelikanerna i Snögubbeland?
Eller måste jag deporteras av helikopterpiloten och ta mig hem själv fri som fågeln?
Är det verkligen något nytt det här med fri åkning?
Vad jag vill minnas så smet man iväg från gamle morfar som försökte visa lite hur man åker trälagg i skogen.
Klart man letade efter en liten nerförslutning i skogen, -det var friåkning det!
lite förvirrad- Arc T