Tvätta Goretex XCR - Hur?

Jaay-Bone

Medlem
Har en relativt nya Haglöfs Krypton jacka... Tvättade den idag och efter tvätten märkte jag en märkbar försämring på förmågan att hålla bort vatten. Den "avrinnande"effekten fanns där inte längre... Sköljde upp jackan för att få bort eventuellt tvättmedel.

Imorgon blir det alltså till att tvätta igen. Hur gör ni med era gorejackor? Om man använder nikwax, är de något mer man ska tänka på? Vissa säger att det är bra att stryka? Ska man tumla jackan?

Tacksam för hjälp! Jocke

fråga i butiken, och läs tvättråden :). men jag tvättade min gore-tex vrängd och i 40' tror jag de va. på naturkompaniet pratade dom om impregnering så det kanske är värt att testa?

Har haft 2 peak performance gore-tex jackor och båda har blivit konstiga när jag tvättade dom. Har dock alltid fått tillbaka pengarna av peak när jag klagat. Har även följt tvättråden till fullo och inte haft något annat i samtidigt.

Jag gör helt enkelt så att jag handtvättar mina gore-tex kläder nu för tiden. Vet inte hur pass mycket du smutsar ner dina kläder men det räcker för mig iaf att handtvätta byxor och jacka!

Tvätta med särskilt tvättmedel och impregnera med en impregnering som är rätt för jackan. Sen är det bara att rocka loss igen... :)

Nikwax techwash. Ingen impregnering krävs. Du löser upp smuts som sitter i membranet och återupplivar DWRen som gör att vattendropparna håller sig som droppar tack vare ytspänningen av de små håren i DWRen. DWRen återupplivas av att du torktumlar eller torkar den torkskåp. Vattenången som går ut genom membranet reser håren i DWRen och gör den som ny igen.

Lyssna inte på allas snack utan köp Nikwax Techwash på närmaste stadium butik. Du behöver inte något annat.

Skulle inte vilja påstå att det räcker med enbart Nikewax Techwash. Tvättade min jacka med det för 2 veckor sen, för att sedan spruta på Nikewax impregnering. Var inte direkt imponerad av resultatet, jackan sög åt sig ordentligt med vatten... :(

Tillbaka
Topp