Twintips elr Slalom

Liiimpaaan

Ny medlem
Twintips elr Slalom
är de någon mer skillnad mella twin o slalom utom Radie på att svänga ?

Vad borde jag ta ?!

Åkt 4-5 gånger på slalom skider ^^

Twintips elr Slalom
Bäste Liimpaaan!

Om du kikar in på Freerides skiddatabas kan du se att skidorna är uppdelade i ett antal huvudkategorier ...

- Pistskidor
- Freeride
- Fatskis
- Freestyle
- Freestyle BC
- Telemark
- Turskidor

... de kan vidare delas upp i det tredubbla med underkategorier ... och det finns twintips i alla dessa kategorier.

Men vad du antagligen menar är om du ska ha ett par pistskidor utan twintips eller ett par freestyle (jibb) med twintips.

Skriv lite mer om dig själv. Hur gammal du är, vad du väger, hur mycket du kommer att åka, hur du åker och var du kommer att åka (pist, park, offpist etc.) kommer du säkert att få en hel del goda råd.

Generellt sätt är det dock en god idé att titta på ett par twintips av freestylekaraktär som i de allar flesta fall också fungerar utmärkt för piståkning.

That´s all kids!
MM

PS! Lägg inte in fler trådar med samma frågeställningar ... fortsätt på din första tråd om du kommer på något nytt! DS.

Senast ändrad:
Twintips elr Slalom
är 154 cm, Storlek, 39-40 på skor, Medel bra på att åka skidor.

Kommer köpa ett par hyffsat billiga slalom skidor, finns det något märke jag borde tänka på ? Längd på skidorna o så, Tack

Twintips elr Slalom
Liiimpaaan sa:
är 154 cm, Storlek, 39-40 på skor, Medel bra på att åka skidor.

Kommer köpa ett par hyffsat billiga slalom skidor, finns det något märke jag borde tänka på ? Längd på skidorna o så, Tack
Storlek, 39-40 på skor. aha nu vet jag perfekta skidan för dig...

Twintips elr Slalom
ehm, jag skrev längd, strl, o hur bra jag va på att åka ! men läs innan du skrive något nästa gång. och om jag skriver 39-40 på skor tror du att de e 39 meter elr ?

Twintips elr Slalom
Liiimpaaan sa:
ehm, jag skrev längd, strl, o hur bra jag va på att åka ! men läs innan du skrive något nästa gång. och om jag skriver 39-40 på skor tror du att de e 39 meter elr ?
ta bort det där med vilken storlek du har på skorna, det spelar absolut inte någon roll när du ska köpa skidor. längden spelar inte heller särskilt stor roll och de flesta skidorna finns i olika längder.
Kolla runt lite på skiddatabasen så kanske du hittar något :)

Lycka till!

Twintips elr Slalom
Okej, men tänkte mera på strl när jag ska köpa pjäxor, men om jag är 154 cm typ då ska jag väl ha typ 150 cm långa skidor ?

Twintips elr Slalom
Liiimpaaan sa:
Okej, men tänkte mera på strl när jag ska köpa pjäxor, men om jag är 154 cm typ då ska jag väl ha typ 150 cm långa skidor ?
Pjäxor ska du ta dig tid att gå till en kunnig handlare, punkt.
Skidorna varken ser eller märker hur tung du är. Däremot så märker skidan din tyngd, styrka, teknik och åkstil.

Twintips elr Slalom
Men jag kan ju inte ha ett par skidor som är 170 cm långa omjag är 153 cm lång antar jag, jag måste väl ha något vid min egen längd ungefär mellan 150-155

Twintips elr Slalom
Liiimpaaan sa:
Men jag kan ju inte ha ett par skidor som är 170 cm långa omjag är 153 cm lång antar jag, jag måste väl ha något vid min egen längd ungefär mellan 150-155
Jag är 170 lång och kör för närvarande på skidor som är i följande längder: Park-181, pist-185, offpist allround-191, offpist puder-190...
Det handlar enbart om hur du åker, vad du väger, hur duktig och stark du är och vad du ska ha skidan till.. Har även haft skidor kring 2m...

Senast ändrad:
Twintips elr Slalom
Jarle, Jag är medel duktig :o Kör lite överallt, Vet ej hur stark jag är, medel stark antar jag ^^ :P men köper väl några skidor som e typ 5 cm kortare än mig kanske xD

Tillbaka
Topp