Type A snowboards

Type A snowboards
Hej, jag är nybörjare på det här med snowboard och skulle vilja veta lite mer om detta märke, man kan inte utläsa så mkt på deras hemsida.

Många av mina polare som åker har inte hört talas om det således så sitter jag här och skriver denna tråd.

Mer specifikt så är det brädan "musclecar" som jag kollat på, 1699 kostar den och har kostat 3999.

Åker ca 1 vecka om året

Så ni som är lite duktiga på brädor kanske kan skriva lite om märket och brädan ??

Type A snowboards
Vad gäller själva brädan så vet jag inte så mycket. Men märket Type A är ett gammalt klassikst märke, antar att dina polare är lite yngre då dom inte har hört talas om detta.
Type A drevs från början av Mike Ternasky som även ägde skate märket Plan B, detta i början/mitten av 90 talet.
Det var med en sådan bräda under fötterna som Ingemar Backman slog igenom back in the days. Han fortsatte ju sedan sin karriär på Atlantis brädor, ett märke skapat av folk som hoppade av från just type A. I dagsläget tror jag att det är samma företag som ligger bakom båda märkena då deras web sidor är förvånandsvärt lika.

Om jag inte minns helt fel heller så drogs type A med vissa kvalitets problem i slutet av 90-talet och där ikring så blev det ganska tyst om företaget. Men dom gjorde sköna brädor iaf.

De var iaf lite kunskap om själva märket, tyvär har jag ingen info och kunskap gälande själva modellen.

Edit:
Jo Type A ägs av ett företag kallat Sportinc som även äger tidigare nämnda atlantis samt även division 23 snowboards och den riktiga gammla klassikern Kemper snowboards.

Senast ändrad:
Type A snowboards
har 2 kompisar som kör på just musclecar. Den är inget att ha kan jag säga direkt, tung som sten och stancemöjligheterna är kassa. Skulle satsa på något annat även om jag körde en vecka om året. Båda ska köpa nytt i år..

Type A snowboards
-Guccisneakers, jovisst är det tråkigt att bara åka en vecka om året, men bor man i Småland och det inte finns några direkta backar i närheten så är det inte så lätt, inte heller när man har andra intressen som jag faktiskt brinner för ännu mer än just snowboard... Men i framtiden kommer jag säkerligen att börja åka mer än just 1 vecka om året.

-perbac, tackar för infon, alltid skoj att läsa bra inlägg.

-oskar-e, kan du precisera dig lite mer, hur åker dina kompisar, vad vill dom göra med sina brädor etc ?? Tung som sten, jämfört med vad ? 1 m2 pimpsten är ganska lätt i förhållande till 1 m2 granit.

Jag ska vara lite tydligare oxå då kanske, jag åker som sagt 1 vecka om året, har åkt 2 veckor totalt, jag har inga ambitioner att göra flip flops och backflaps och vad det nu heter, se mig som en "motionsåkare" jag har inga ambitioner att göra "big-air hopp" eller så många andra "vågade" saker.

Kan skriva oxå att jag brädan som jag använt mig av tidigare och åkt på är en K2 Darkstar med Flow (kommer inte ihåg modellen) bindningar och Flow Morphan boots, har lånat den av en kompis. Det är det enda jag kan jämföra med.

Type A snowboards
henrikaxelsson sa:
Jag ska vara lite tydligare oxå då kanske, jag åker som sagt 1 vecka om året, har åkt 2 veckor totalt, jag har inga ambitioner att göra flip flops och backflaps och vad det nu heter, se mig som en "motionsåkare" jag har inga ambitioner att göra "big-air hopp" eller så många andra "vågade" saker.
OFF TOPIC Flip flops är toffler!

Tillbaka
Topp