Tyska i St Anton

laggmarcus

Ny medlem
Tyska i St Anton
Hej allihopa.
Jag är helt tagen av Altitudestudies. För två veckor sedan var jag helt inställd på att ta mig i kragen och börja plugga på ett svenskt universitet till vårterminen. Men sen såg jag en annons i Åka Skidor.
Spendera en vårtermin i St Anton och plugga lite tyska på fritiden. Just nu kan jag inte se några nackdelar. Här på hemsidan är de enda negativa kommentarer jag hittat om orten att prisnivån är hög, om man inte leter lite extra efter billiga alternativ. Och att ortens funpark inte är värd namnet.
Finns det någon som har någon erfarenhet av liknande evenemang. Eller kanske rent av pluggat hos Altitudestudies. Jag är väldigt intresserad av alternativa källor då jag fått den mesta av min information från företagets reklamhemsida.
Många tack på förhand för eventuella svar

Tyska i St Anton
Största nackdelen är väl att den är dyr. Du måste ta 5000 från "levnadsdelen" på studielånet och ge till skolan. Vilket inte ger så mycket pengar kvar till hyra o mat, speciellt inte efter säsongsliftkortet som går på 6000.

Så ta fram sparpengarna eller förbered dig på att jobba. Alternativ två gäller för mig...

Du kan plugga franska i Chamonix också om du inte vet det.

Att börja plugga på svenskt universitet är inte att ta sig i kragen IMHO...

Tyska i St Anton
Tack för ditt svar Mejner speciellt den sista biten,den värmer.
Ja det förefaller väldigt dyrt. Jag har inte fått papperen som man kan beställa från hemsidan ännu. Men på hemsidan kan jag bara se anmälningsavgiften på 275€.
Jo, jag har sett det här med franskan. Men tack för tipset. Det smidiga med tyskan skulle vara att jag läst det tidigare och skulle kunna glida igenom det lite smidigt för att lägga krutet på skidåkningen.

Tyska i St Anton
Har tänkt i samma banor men vad får du egentligen ut av det? Du lär dig ju mer tyska om du bara skulle åka dit ner och jobba och åka skidor... fördelen är ju att du slipper ta studielån.

Att låna pengar av csn är som att kissa på sig för att hålla värmen...

..Varmt till en början men sen blir det kallt och otäckt.

Tyska i St Anton
laggmarcus: Tror hela kalaset går på 22000 och du får 15000 av csn för terminsavgiften. Mer eller mindre.

Dunder: Sägs att man mest snackar svenska och engelska om man jobbar i St Anton? Gå på språkkurs är kul, diska är tråkigt. Och det blir inte så kallt och otäckt att betala studielånet om man drar in lite kulor i framtiden. Har man däremot en framtid som barnskötare eller diskare är det inte att rekommendera att låna för att kunna åka puder.

Snödjup

Tillbaka
Topp