Tysktalande (inte St. Anton)

Mr_Kvick

Medlem
Tjena!
Vi är två grabbar som länge drömt om en hel vinter i snön. Nu blir det av!

Men vi vill kombinera detta med att slipa lite på tyskan. Vad finns det för intressanta alternativ. Dock ej St. Anton...

Zermatt och Verbier sägs vara dyra, men vad innebär det över en hel säsong. Blir det 35 000... istället för 25 000?

Finns det något annat som rekomenderas?

Simma lungt!

//Olle

I verbier pratar de franska (franska delen av schweiz), men zermatt är säkert schysst. Annars finns det ju mindre orter i både ö-rike och schweiz där det säkert är billigare

det där låter ungefär som det jag vill göra. en hel vinter i snön, slipa på tyskan osv... Funderade starkt på st anton ett tag, men det verkar inte vara det jag är ute efter.. vill nog ha något mindre o gärna billigare.. hör av dig om du kommer på nått!!

Blev lite fundersam! Varför inte st anton? Är nämligen påväg dit i vinter, eller borde jag fundera om?!? Bättre alternativ?

Andermatt och områdena runt där är grymt bra och inte så dyrt. Tyvärr är nöjeslivet ganska dött. Vad det gäller tyska träning är väl Schweiz sisådär. Jag har läst tyska och Schweizare är svåra att förstå, eftersom många pratar rena rotvälskan. Men det är klart med en säsong där kanske man utvecklas ännu bättre i spåket. Lycka till!
MVH
Anders

St.Anton är ju ok.. dock inte om du vill slipa på tyskan.. dels för att de flesta arbetsgivare därnere är nöjda med att du kan ytterst lite tyska.. o sen så är det ju en del svenskar därnere, så på krogen o fritiden säger du ju knappt ett ord på något annat språk än ditt eget =)..

Men om du inte vill bygga på dina språk kunskaper så kan du ju åka till St.Anton.. Va beredd på att fightas om pudersnön bara.

Peace.

Badgastein.....Är ett exempel, fast där är ju också ganska mycket svenskar, men jag själv förbättrade min tyska där mycket under de tre månaderna jag var där 02! Ska ni inte jobba så får ni nog räkna med 25-30000 beroende på hur man lever..jag jobbade lite och klarade mig med 15000 men då levde jag bra och köpte grejor och festade i stort sett varje kväll.......men jag rekommenderar verkligen BG...jag hade skittkul!!!

Tjänare.

Vill du ha mera info kan du kontakta mig. Har själv säsongat i både Verppan och Zermatt, och kan ge dig närmare info om båda orterna. Jag upplever att Verbier är rätt dyrt i förhållande till vad man får ut av det. Det finns flera pärlor typ Hidden Valley etc där du kan få dig riktigt finfina åk i orörd snö, men annars blir det sällan så mycket puder, eftersom någon annan hinner åka upp det. Prisnivån i byn är dyr, bara en unken pizza går på ca 17-25 CHF, så något mycket uteliv blir det knappast. Däremot klarar man sig nog rätt långt om man handlar endast i lokala billighetsbutiken Denner... För nybörjande skibummare passar Verppan dock bra eftersom man lätt kan slå ihop sig med äldre lokala bummare och får åka med dem.

Zermatt är sedan ännu betydligt dyrare, typ Davos, och det är en ort som inte ägnar sig särskilt bra för skibumming. T.ex. den vanliga matbutiken Coop är betydligt dyrare än på andra schweiziska skidorter, och även all annan service är superdyr. Skidområdet består av glaciär, vilket innebär att privata offpistturer undanbedes - och det gäller verkligen, för 1) dalarna mellan bergen är ofta kittelformade = jävligt att ta sig upp igen utan helikopter, och 2) det finns en del sprickor i glaciärerna och man vill ju faktiskt inte hamna ner i någon snöbetäckt crevasse.

Tror du borde tänka om helt, åk till Stanton och bättra på din tyska där! kolla in www.altitudestudies.com vilka ordnar språkkurser i samarbete med Innsbrucks universitet i just St Anton! hade jag haft behov av att bättra på tyskan hade jag hoppat på det. Nu ska jag bara bumma runt i St Anton istället för min tyska e redan helt ok :)
/Erik

badgastein e fin plus att då kan man åka till olika berg som finns i närheter (dorfgastein, sportgastein badhofgasten osv osv) jag avr där med familjen under en vecka eller om det va två men men det är bra åkning och finns bra offpist på baksidan av sportgastein.
mvh viktor

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp