Übersäck konstruktion!

• Trådstartare Trådstartare k-w
  • Start datum Start datum
Übersäck konstruktion!
vanten: http://www.ubersack.vze.com/ , där kan du se ryggplattan i alla fall

blom: 2 april ska säcken vara klart, så det börjar bli lite bråttom...

Materialfrågan börjar bli ett stort problem. Om det är någon som känner till vart man kan införskaffa lämliga (dvs. vattentäta och mycket tåliga) textilier vore jag väldigt tacksam!

Übersäck konstruktion!
Der här är nog en av dom mest givande diskussionerna på forumet hitintills. Ryggplattan är ju lysande.

I väntan på din klara produkt hittade jag en ortovox i ett utförande jag tidigare inte sett. I den sitter en styv löstagbar ryggplatta med fästen för diverse utrustning.
På utsidan ett nätfack för spade och annat som man inte vill ha inombords och blöta ner det övriga.

Jobba på och lycka till

Übersäck konstruktion!
Inte fullt två veckor kvar till det ska vara klart. Skulle vara kul att höra en liten lägesrapport på om arbetet går framåt.

/Joye

Übersäck konstruktion!
gubbfan: Har också sett den ortovox-lösningen. Smart grej, men den känns en aning klumpig om ryggsäcken inte uteslutande ska användas som säkerhetsutrustning.

Lägesrapport - Arbetet går frammåt. Jag börjar bli riktikt nöjd över hur jag tänkt mig att säcken ska se ut nu, men tyvärr har själva ihopknåppandet dragit ut lite på tiden på grund av en textilleverantör som inte ville leverera. Så min planering är totalt överkörd, men säcken kommer att bli klar de närmaste veckorn och förhoppningsvis blir den riktigt grymm också.Jag kommer att återkomma här med bilder när det finns något intressant att visa.

Tack alla!

Übersäck konstruktion!
En kool grej som jag funderat på ett par gånger är en helt skalbar ryggsäck (med andra ord, ha på det grejor du behöver - moduler). Tex. som på din kolfiberplatta har du fästen för olika typer av "förvaringspåsar". Är man bara ute en dag i pisten kanske det räcker att man knäpper fast en mindre säck med plats för extra vantar, chokladbit eller nåt. Vill man kanske fota, knäpper man fast en kameramodul. Behöver man mycket utrymme har man en stor säck, sen på den stora säcken kan du fästa en mindre modul på sidan etc.

Alternativet, som nämnt, är ju kompression, men det känns ju onödigt att behöva ha en massa ihopknycklat typ med sig. Men med din platta så är det ju rätt lätt att fixa ett par fästpunkter som du sedan kan fästa de olika modulerna i!

Verkar i övrigt schysst, men kolfiber är dyrt att köpa, och förhållandevis dyrt att bearbeta och om übersäcken skulle masstillverkas skulle den inte bli billig. Jag hade kanske kollat lite på glasfiber, lite tyngre - mycket billigare! Men visst, kolfiber är snyggast av dom alla!

Lycka till!

Übersäck konstruktion!
Thos: Det går bara bra, men lite långsamt. Att täcka ryggplattan som ju är en tredimensionell form med tyg som bara bara går att vika i en vinkel innan det veckar sig var lite svårare än jag tänkt mig. Jag är emellertid snart klar med den delen av säcken och sen ska det förhoppningsvis gå ganska fort att färdigställa resten. Jag återkommer med bilder innom kort!

HenningO: Det är en finfin idé, och så fungerar väl också många ramryggsäckar idag. Tyvärr tror jag att det typen av konstruktion lämpar sig bäst för exempelvis vandring eller liknande. När man åker skidor vill de flesta ha en säck som sitter tight mot ryggen och inte har en massa lösa delar som ligger och slår. För att alla dessa moduler ska sitta ordentligt fäst vid ryggplattan krävs det därför många och ordentliga fästanordningar och dessa skulle nog tyvärr väga mer än lite extra tyg.

Säcken skulle med den nuvarande konstruktionen och material bli alldeles för dyr att masstillverka. Anledningen är att jag inte har kunskaperna om hur en säck måste vara konstruerad för att kunna masstillverkas och därför inte valt material för det heller. Om det däremot skulle bli aktuellt med en tillverkning i någon skala så har jag en del ideér om hur säcken skulle kunna ritas om för att detta skulle vara möjligt, bl.a. genom att ersätta kolfiberplattan. Tack för synpunkterna!

Übersäck konstruktion!

Har en fråga bara är den där ryggplattan av unisex modell? Och sedan glöm inte att tejpa sömmarna vet ingen väska idag som har gjort det.

Übersäck konstruktion!
när kommer bilder och presentation av Übersäcken ! ta gärna med hur mycket den kostat och var du köpt tyg, remmar m.m vill gärna veta !!
lycka till

Übersäck konstruktion!
Crilleus: Ryggplattan är gjuten direkt av min egen rygg, dvs. den passar mig perfekt :) Kommer att tejpa utsatta sömmar, på undersidan och så.

Efter att ägnat mig åt annat under sommaren är jag igång och bygger igen nu, målet är att ha en fungerande säck lagom till första snön. Är långsam och noggran av naturen...

linkan: Kommer lite bilder nångång när säcken börjar bli klar, men jag vill inte ge en alltför detaljerad presentation förrän allt är färdigt.

Säcken är ett dyrt bygge, närmare 3000:- bara i materialkostnader hitills (kolfiber är dyrt!), plus oräknerliga arbetstimmar. Materialet är inköpt och skänkt (Tack Hendrik!) på en rad olika ställen för att få precis rätt grejor.

Tillbaka
Topp