UCPA hur bra måste man vara?

• Trådstartare Trådstartare Andrewa
  • Start datum Start datum
A

Andrewa

Guest
funderar på att åka med ucpa på ski toute neige, jag har åkt skidor några veckor/år sen jag var liten ochs tar mig ner för i stort sett alla backar...inte så mycket erfarenhet av off-pist dock, platsar jag på ett ucpas toute neige???

Jag tycker att man iaf bör ta sig ner för alla backar utan problem innan om man ska åka med toute neige gruppen.
Men kvaliten varierar mellan orterna och innom grupperna också.
Vill du ha en utmaning så testa toute neige det värsta som kan hända är att du får åka med en sämre grupp..

Skulle vilja säga toute neige är ett perfekt sätt att få koll på offpist åkningen,, jag har varit i samma sits som dig,,,,
JAg har varit med grupper där de har bara blivit nerflyttade i grupperna,, och ii något fall till en vanlig skidgrupp..

Så bara anmäl dig till Tout neige,,, det löser sig alltid...

Lycka till..

ok, ja det värsta är väl att man blir nerflyttad, men det dör man ju inte av...!
Om man åker med kompisar och inte hamnar i samma grupp ses man något över huvud taget förutom på kvällen?
i vilken ålder är de flesta? 25-30 ? är själv 18, så jag hoppas det inte blir "weird"??

Är du i väl god fysik och fixar alla backar utan direkta problem så ser jag inga problem!
Åldern varierar och det tycker jag e bara bra - då "bildas" inga grupper direkt - alla snackar med alla liksom :) Om ni (gänget) har ungefär samma erfarenhet så kan ni ju säga att ni helst vill vara i samma grupp innan/under harmoniseringen. Lycka till o ha kul!

PS. Åker ned til VT den 16 januari med UCPA :)

Senast ändrad:
tror ni att det funkar att åka själv (18 år) utan folk som man redan känner?

AD90 sa:
tror ni att det funkar att åka själv (18 år) utan folk som man redan känner?
Det är en av de bästa anledningarna till att åka med UCPA. Du kommer alltid att ha polare att åka med. De gånger jag varit nere i Alperna själv har de flesta resor varit med UCPA. Jag gillar det skarpt.
Jag har rest med dem 12ggr. Nu börjar dock farbror bli för gammal för att få åka med dem.

T-son

hur bor man? jag har ju inte lust att delar rum med fem 40-åriga killar liksom....?
inget illa menat T-son, men du fattar...;P

Du har ca 25 tim bussresa på dig att hitta folk du vill dela rum med.
LOL! Nä, jag tar inte illa upp. Ni yngre måste ju sova medan vi äldre orkar mer;-)

T-son

UCPA verkar vara ett klockrent alternativ för dig! Kompisar hittar man alltid. Boendet är oftast väldigt bra och trevligt, även om man hamnar med "gamla" människor som jag t ex. Men det goa´är attman ät där av samma anledning! Nämligen att få åka skidor..
Därför blir samtalen och atmosfären skön på en gång!

Tror inte heller att du behöver oroa dig värst mycket för att platsa i gruppen.. Som sagt är ju det "värsta som kan hända" att du blir nedflyttad ett steg, men det är faktiskt ganska sällan det sker.

De fransoser som är med i UCPA är i regel (inte alltid) sämre skidåkare än de Svenskar som kommer på resorna. När jag var nere senast var det uteslutande Svenskar i de "högsta" grupperna.
(Detta beror dock lite på vart man åker...Cham, VT, Serre osv..)

Man ska inte glömma att UCPA från början är en Fransk motsvarighet till Friluftsfrämjandet och har som huvudsyfte att locka ut Franska ungdomar i friska luften... Sen att det har kommit med en hel hop med skid-tokiga Svenskar är bara bonus för våran del!!

Lycka till!

/G

det står ju fasktiskt att man skall kunna åka i tout neige-gruppen om man tar sig ner för alla sorters backar, men har lite problem vid dåligt underlag (isigt, puckligt, off-pist - som om det var dåligt underlag :-))

så då borde du platsa. ska själv till argentière (och åka toute neige) i mars! ska bli skitkul.

- Det är jätteolika mellan veckorna. Vissa veckor, ofta runt v9 kan grupperna vara väldigt duktiga. Åker man lågsäsongsveckor är åkkunskaperna sämre.

- De placerar ihop dig med folk efter ålder, och oftast efter kön, om du inte reser i ett sällskap. Så du behöver inte oroa dig över att hamna med gamlingar.

- Jag var väldigt osäker innan jag åkte första gången, valde till slut offpist trots att det stod t.ex "Du ska kunna åka obehindrat ned för all typ av terräng i offpisten". Det kunde jag verkligen inte. Jag var i den bättre halvan av gruppen, men vissa veckor hade jag skickats ned.

- Ta en för svår grupp om du är osäker. Då blir du nedskickad. Du blir väldigt sällan uppskickad om du valt en för dålig grupp, och det är absolut inte roligt att åka med en grupp där du är överlägset bäst.

Rekomenderar ucpa varmt, speciellt om du åker ensam!

Taggar som fan jag med, jag och min farsa åker ned till Argentiére v5.
Men sorterar dom efter ålder? Jag vill ju åka i samma grupp som farsan när vi kommer ned, för han åker minst lika bra som jag (vet att han läser det här så ;P)

Fint, där jag har åkt sorterade dom efter hur bra åkare man var. Beginner, Normal, Advance och Expert eller något sådant hette det så ni hamnar nog i samma grupp. Annars är det ju bara att man säger det så fixar dom det så!

Skulle man sortera efter ålder och inte efter hur bra man är kan ju gruppen ta lite stryk av att få vänta på eftersläntare hela tiden... :)

Grillo sa:
Taggar som fan jag med, jag och min farsa åker ned till Argentiére v5.
Men sorterar dom efter ålder? Jag vill ju åka i samma grupp som farsan när vi kommer ned, för han åker minst lika bra som jag (vet att han läser det här så ;P)
De sorterar efter hur pass bra du åker (sker vid harmonisering), sen är det ju bara att säga att du vill åka med farsan och det ska inte vara några problem. :)

Ni skriver att folk inte blir uppflyttade så ofta. Kan detta hända om man känner att man vill upp ett steg efter första dagen? (och säger till om det såklart)

Det kan hända att dom flyttar upp dig. Det hände en kille i mingrupp som fick flytta upp. Även folk underifrån flyttade upp till oss och nån ned från oss. Så efter förstadagens harmonisering var vi lagomt jämna

Tillbaka
Topp