UCPA till Argentière v7,8 & Val d´Isère v9 ?

Darkfix

Ny medlem
Undrar om det är någon här som ska åka med UCPA

Har lyckats komma loss från jobbet, och tänkte åka 3veckor.
Tänkte börja med v7,8 Argentière för att sen åka vidare till v9 Val d´Isère

Eftersom jag åker själv vore UCPA funka...
Eventuellt så kan jag tänka mig att åka till St Anton och jag hittar ett härligt gäng att bo / åka med...

/Patrik

Kunde man tänka sig :-)

Är det någon som vet hur "kraven" är på Snowboard Offpist och bara Snowboard... ?
Pratade med UCPA om detta, och enligt dom ska man vara Expert för att hänga på Offpist gruppen ?

Trodde att man delade upp gruppen efter förmåga ?
Nu kan jag ju åka, eller kunde sist jag var iväg.. så lite ringrostig är jag säkert.
Var inga problem att åka offpist sist iallafall... Händer ju att man trillar och så, men det är så tråkigt att åka i pisten...

Ett riktigt bra offpist åk räddar ju hela veckan... :-)

Tja, nu åker jag inte bräda, men i skidgrupperna brukar det ofta finnas en viss nivå-indelning. För att åka OP med skidor måste man va confirmé vilket i praktiken betyder nybörjare på att åka lössnö.. "nybörjar"-OP-gruppen kan vara rätt dåklig ibland, och den bästa gruppen kör rätt hårt...

Desamma gäller oftast inte för snowboardgrupperna eftersom det är för få deltagare, det går helt enkelt inte att dela i olika grupper. Därför sätts kravet Expert på dessa grupper, de e ju bara snowboard-eliten som deltar i dessa.. ;)

Vannish: Ses i Cham.. :)

Bokar på måndag... det kommer att bli kanon...
Börjar v7 i Argentière & v8,9 i Chamonix..
Både Skidor och Snowboard...

Om inget annat så lär jag träffa trevligt folk där nere...

hej!
ska inte dit själv då, men kan lova att om du åker med ucpa till argentière så kommer du hitta en massa trevligt folk. (vi var där förra året, men i år blir det tignes)

have fun!

@darkfix
Det är olika på olika orter hur duktig åkare man måste vara för att åka offpist med UCPA. Den största bredden har dom i Argentiere med upp mot 10 st "toute neige"=offpist light grupper varje vecka och därmed allt från nybörjare till riktigt duktiga! Varför skall du byta till Chamonix? Du kommer åka i samma system i alla fall! Har varit i Argentiere 2 ggr och Chamonix 1 ggn med UCPA...i år blir det Les Arcs vecka 8!

C'est parti!

För offpist på skidor med UCPA gäller följande:

För att köra i offpistgrupperna i Argèntiere och Val d'Isere ska man ha nivå expert. Detta innebär att man kan åka med säkerhet i alla typer av snö offpist (bristande skare, vindpackat, vårsnö, puder osv.). Detta gäller även när det blir rejält brant. Grupperna leds av bergsguider i Argentière och ofta av bergsguider även i Val d'Isère. Man kan därför inte vänta sig någon feedback från guiden gällande sin åkning (även om vissa ger tips). Man ska även ha mycket god kondition. Vet man inte med sig att man platsar, så gör man troligen inte heller det. Håller man inte tillräckligt god nivå, kan man bli utsparkad och det är inte säkert att det finns plats i någon vanlig grupp. Då får man åka för sig själv vilket inte kan vara så kul.

Ibland överskattar folk (oftast killar) sin förmåga när de tror sig vara "expert" och väljer offpistgrupper Argentière och Val d'Isère där de sedan sinkar gruppen och är en fara för sig själv och resten av gruppen om de inte blir utsparkade med en gång, och det är ju ganska tråkigt.

Är man inte en van offpiståkare och vill lära sig åka offpist bättre kan man med fördel välja Ski Toute Neige i Argentière eller möjligtvis Offpist på någon av UCPA:s andra resmål (alltså inte Argentière eller Val d'Isère). Då får man goda tips på sin åkning från moniteurer (diplomerade skidlärare, med mångårig utbildning)

Åker man Ski ordinaire finns det olika grupper med olika nivåer, allt från nybörjargrupper till expertgrupper. Även när man kör i vanlig Ski ordinaire blir det ofta en del offpist för de bästa grupperna om förhållandena tillåter det och moniteurerna (skidlärarna) anser det vara tillräckligt säkert.

Tack för svaren...

Då valde jag nog rätt grupp... Ski Toute Neige i Argentière
Och Offpist i Chamonix med Skidor och Snowboard...

Om någon ska ner så ses vi v7,8,9...

Tobbe101 sa:
För offpist på skidor med UCPA gäller följande:

För att köra i offpistgrupperna i Argèntiere och Val d\'Isere ska man ha nivå expert. Detta innebär att man kan åka med säkerhet i alla typer av snö offpist (bristande skare, vindpackat, vårsnö, puder osv.). Detta gäller även när det blir rejält brant. Grupperna leds av bergsguider i Argentière och ofta av bergsguider även i Val d\'Isère. Man kan därför inte vänta sig någon feedback från guiden gällande sin åkning (även om vissa ger tips). Man ska även ha mycket god kondition. Vet man inte med sig att man platsar, så gör man troligen inte heller det. Håller man inte tillräckligt god nivå, kan man bli utsparkad och det är inte säkert att det finns plats i någon vanlig grupp. Då får man åka för sig själv vilket inte kan vara så kul.

Ibland överskattar folk (oftast killar) sin förmåga när de tror sig vara \"expert\" och väljer offpistgrupper Argentière och Val d\'Isère där de sedan sinkar gruppen och är en fara för sig själv och resten av gruppen om de inte blir utsparkade med en gång, och det är ju ganska tråkigt.

Är man inte en van offpiståkare och vill lära sig åka offpist bättre kan man med fördel välja Ski Toute Neige i Argentière eller möjligtvis Offpist på någon av UCPA:s andra resmål (alltså inte Argentière eller Val d\'Isère). Då får man goda tips på sin åkning från moniteurer (diplomerade skidlärare, med mångårig utbildning)

Åker man Ski ordinaire finns det olika grupper med olika nivåer, allt från nybörjargrupper till expertgrupper. Även när man kör i vanlig Ski ordinaire blir det ofta en del offpist för de bästa grupperna om förhållandena tillåter det och moniteurerna (skidlärarna) anser det vara tillräckligt säkert.
Hej Tobbe!
Har du erfarenhet av telmark off pist i Argentiere också? Jag ska dit vecka 9 och är ne mycket erfaren telisåkare, men har varit skadad under hösten och har inte nått upp till 100% styrka eler kondition ännu. Jobbar stenhårt med det, men det är ju svårt att veta om man är tillbaka innan man testat live. Alltså, frågan är väl om man traskar väldigt mycket för att hitta de perfekta åken,eller om man mer prioriterar många åk utför. Vad tror du?

Tjena Jimzee...

Åker ner med buss imorgon, går på i Helsingborg.
Svart jacka, jeans... Säg hej så delar vi lite öl på vägen ner :-)

/Patrik

Kanske inte läser det här nu, men jag kommer ner till Argentiere v8, blir toute neige för mig med. Åker med själv. Kanske ses!

Tillbaka
Topp