Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA v.1 offpist. Bäst alternativ
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AndersWingqvist" data-source="post: 1090392" data-attributes="member: 161736"><p>Hej på er! </p><p></p><p> [USER=149275]@chrillelille[/USER] Nej, det är inte pengarna i sjön. </p><p></p><p>Har kört tre gånger med UCPA vecka 1, två ggr i Argentiere och en i <a href="https://www.freeride.se/ucpa-vinterkollo-for-vuxna/" target="_blank">Chamonix</a>. Första resan var helt privat, de andra två gjorde jag grejer för tidningen Brant (minns ni den?) och Freeride (länken på Cham, en bihistoria på den texten är att dåvarande redaktör strök min rubrik "Ett ligg om året"...). </p><p></p><p>Första vändan var 2005 och då upplägget "Toute Neige" i Argentiere, då kom jag direkt från en vinter i Åre på Svenska Skidlärarlinjen med +100 skiddagar och en nivå-metamorfos från att åka rakt ned och göra hockeystopp vid liften, till att bli en lätt, tråkigt skidlärarskolad åkare. Det var inga episka snöförhållanden den första resan, men jag var i himlen hela veckan på mina lånade Rossignol Bandit XX (sjuuukt feta, typ 90 mm). Bergen var så stora, åken så roliga, gruppen så skön/irriterande/underhållande på samma gång och jag tittade inte en endaste gång avundsjukt upp mot vare sig glaciären på Les Grands Montets eller de stora åken från Aiguille du Midi. </p><p></p><p>Andra vändan var 2009 i Argentiere då i en Expert-grupp, eftersom jag hade fått bra mycket mer offpiståkning innanför västen. Vintern före hade jag haft världens pudervinter i Utah, utanför Salt Lake City 2008 och tänkte typ: "Ja, den här snömängden kommer jag inte att få åka i så många fler gånger". Sen kom vi ner till Cham direkt efter nyår och det kräksnöade. Vi fick snorkeldagar, och kunde åka säkert tillsammans med vår bergsguide. På grund av snö och blåst körde vi inte ens Aiguillen, men vi körde några åk med "Greken", översta kabinen i Les Grand Montets som går upp till glaciären. Och Aiguillen var jag inte ledsen för att ha missat. Vi hade fullt upp med annan bra åkning.</p><p></p><p>Tredje vändan blev Chamonix och en Expert-grupp. Vi fick inte samma snömängder, men vi fick åka Aiguillen ett par vändor och det tog hela Chamonix-upplevelsen till en ny nivå. </p><p></p><p>Gillar man sällskap, att få de praktiska sakerna ur världen (UCPA:s koncept gör verkligen att man kan släppa det mesta andra resejoxet och bara åka skidor), det är givetvis bra mycket snösäkrare senare på säsongen men tillsammans med bra guide brukar det lösa sig med åkningen och hey! ibland dumpar det även tidigt på säsongen. Sedan är det väl så för guiderna att de väljer åken efter gruppens nivå, det är ju väldigt varierande. Tredje vändan som jag åkte var det 3 Expert-grupper på berget och den inbördes skillnaden mellan dessa grupper var väääldigt stor. I takt med att veckan gick och man snicksnackade med de andra grupperna på kvällarna så förstod man att bergsguiderna verkligen valde olika åkning beroende på gruppens nivå.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AndersWingqvist, post: 1090392, member: 161736"] Hej på er! [USER=149275]@chrillelille[/USER] Nej, det är inte pengarna i sjön. Har kört tre gånger med UCPA vecka 1, två ggr i Argentiere och en i [url=https://www.freeride.se/ucpa-vinterkollo-for-vuxna/]Chamonix[/url]. Första resan var helt privat, de andra två gjorde jag grejer för tidningen Brant (minns ni den?) och Freeride (länken på Cham, en bihistoria på den texten är att dåvarande redaktör strök min rubrik "Ett ligg om året"...). Första vändan var 2005 och då upplägget "Toute Neige" i Argentiere, då kom jag direkt från en vinter i Åre på Svenska Skidlärarlinjen med +100 skiddagar och en nivå-metamorfos från att åka rakt ned och göra hockeystopp vid liften, till att bli en lätt, tråkigt skidlärarskolad åkare. Det var inga episka snöförhållanden den första resan, men jag var i himlen hela veckan på mina lånade Rossignol Bandit XX (sjuuukt feta, typ 90 mm). Bergen var så stora, åken så roliga, gruppen så skön/irriterande/underhållande på samma gång och jag tittade inte en endaste gång avundsjukt upp mot vare sig glaciären på Les Grands Montets eller de stora åken från Aiguille du Midi. Andra vändan var 2009 i Argentiere då i en Expert-grupp, eftersom jag hade fått bra mycket mer offpiståkning innanför västen. Vintern före hade jag haft världens pudervinter i Utah, utanför Salt Lake City 2008 och tänkte typ: "Ja, den här snömängden kommer jag inte att få åka i så många fler gånger". Sen kom vi ner till Cham direkt efter nyår och det kräksnöade. Vi fick snorkeldagar, och kunde åka säkert tillsammans med vår bergsguide. På grund av snö och blåst körde vi inte ens Aiguillen, men vi körde några åk med "Greken", översta kabinen i Les Grand Montets som går upp till glaciären. Och Aiguillen var jag inte ledsen för att ha missat. Vi hade fullt upp med annan bra åkning. Tredje vändan blev Chamonix och en Expert-grupp. Vi fick inte samma snömängder, men vi fick åka Aiguillen ett par vändor och det tog hela Chamonix-upplevelsen till en ny nivå. Gillar man sällskap, att få de praktiska sakerna ur världen (UCPA:s koncept gör verkligen att man kan släppa det mesta andra resejoxet och bara åka skidor), det är givetvis bra mycket snösäkrare senare på säsongen men tillsammans med bra guide brukar det lösa sig med åkningen och hey! ibland dumpar det även tidigt på säsongen. Sedan är det väl så för guiderna att de väljer åken efter gruppens nivå, det är ju väldigt varierande. Tredje vändan som jag åkte var det 3 Expert-grupper på berget och den inbördes skillnaden mellan dessa grupper var väääldigt stor. I takt med att veckan gick och man snicksnackade med de andra grupperna på kvällarna så förstod man att bergsguiderna verkligen valde olika åkning beroende på gruppens nivå. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA v.1 offpist. Bäst alternativ
Tillbaka
Topp