UCPA v.1 offpist. Bäst alternativ

Hej!
Har varit en klassisk lurker ganska länge men skulle gärna uppskatta lite input från mer erfararna alpåkare kring detta.
Första svängen till alperna för mig. Ämnar att boka en resa med UCPA v.1. Kommer att köra offpist heltid på medelnivån eftersom jag är osäker på vad expert verkligen innebär för dom när det kommer till åkningen.
Alternativen jag har är:
- Argentière
- Chamonix
- Les Arcs
- Serre Chevalier
- Val d'Isère
- Val Thorens
Skidåkningen är prio
Min fundering är:
- Var kan man förvänta sig bästa chanser till snö vid den tiden.
- Vilket område erbjuder bra offpist?

Jag är lite sugen på Argentiere. Men jag uppskattar gärna input innan jag beslutar mig.

Tack på förhand

Mitt ärliga svar är att jag tror inte det spelar så stor roll till vilken av orterna du åker, speciellt inte om det är första gången du är i alperna. Har du tur med snö och väder kommer du att tycka det är awesome på alla ställen.

Det går säkert att se statistik över vilken ort som generellt har mest snö då, men jag skulle påstå att det varierar från år till år. Av de orter du väljer har jag varit i Cham, Val d'Isère, Val Thorens och nästan Les Arcs (jag var i La Plagne som ligger precis bredvid). Jag skulle påstå att all orter med råge bjuder på god offpist för en mellangod åkare.

Saker som kan påverka ditt val:
- Om du åker buss är Chamonix/Argentiere närmst och Serre längst bort. Ganska skönt att inte behöva sitta ytterligare 4 timmar i bussen.
- Val Thorens och Les Arcs har väldigt vass stentyp (skiffer?). Det gör att offpisten är full av "hajar". Jag ansåg det ganska irriternade när jag var där.
- Chamonix/Argentiere har ju den mest legendariska offpiståkningen i hela euorpa förmodligen, så det talar för att du ska åka dit. UCPA håller sig dock ganska långt bort från de legandariska åker, eligt min erfarenhet.

Tack för snabbt svar!
Ok. Ja det ligger nog nåt i det du säger. Jag kommer att flyga ner så det tar ju bort bussaspekten.
Kanske lutar åt Argentiere då.

Mvh

Det är ju generellt snösäkrare desto högre upp det ligger och möjlighet att åka, även om de senaste vintrarna har varit ett lotteri.
Beror väl på vad som avses med de legendariska åken i Cham men jag tycker nog att UCPA brukar köra dessa, dock i expert glaciär. Vilket kan vara en nackdel då vissa guider prioritera att visa berget snarare än hitta bra snö

Always-Sunny sa:
Det är ju generellt snösäkrare desto högre upp det ligger och möjlighet att åka, även om de senaste vintrarna har varit ett lotteri.
Beror väl på vad som avses med de legendariska åken i Cham men jag tycker nog att UCPA brukar köra dessa, dock i expert glaciär. Vilket kan vara en nackdel då vissa guider prioritera att visa berget snarare än hitta bra snö
Du har säkert rätt, jag har själv aldrig åkt med expert glaciär. Jag har varit där och åkt i vanliga offpistgruppen, och ville man åka från Aiguille du Midi då var man tvungen att lösa det själv.

Valet av expert eller toute neige faller på din teknik OCH kondition samt benstyrka! Har du fuskat med försäsongsträningen kan det bli jobbigt i expertgruppen. Har du bra teknik så kan det väga upp en del beroende på övriga gruppen. Är du vältränad och vill pusha din åkning till nya nivåer så kliv upp en nivå och kämpa! Upptäcker du att du är sämst i gruppen se då till att åka bland de första så att man hinner vila lite.

När det kommer till Argentiere så tycker jag halva grejen är att åka upp på glaciären. Så vanlig offpist (toute neige) känns lite som pengarna i skön. Åk då hellre till ett annat center och kom tillbaka till Chamonix när du är en duktigare offpist åkare. Är det din första alpresa så skulle jag välja en annan ort.

Jag gillar Val Thorens och de tre dalarna. Centret är fint, ligger lite off men jag är för gammal för att orka festa och åka skidor varje dag. Snöläget v1 är en chansning. Förra året var ju en kass säsong på många håll så det är förhoppningsvis en kanonsäson vi har framför oss! Alltid bättre chans för bra snö om man har en resa bokad ;)

Skulle säga baserat på tidigare två år i Serre Chevaliere att V1 är väl tidigt för att det ska finnas en bra bas att åka offpist på. Har varit i Serre Chevaliere V4 två år och då var det snöfall v2-3 som gjorde att offpisten var okej om än uppåkt. Tidigare år har det varit riktigt tunnt med snö runt jul.

Valde förra året att åka till Les Arcs v7 för att vara säkrare på en bra bas vilket funkade bra, hade dock oflyt och fick en vecka utan snöfall och bara sol. Centret i Les Arcs är i sämre skick än Serre.

Om du ska åka v1 så sikta på en ort på hög höjd för att säkra en bättre bas för offpiståkning. I min värld är det Chamonix/Argentiere.

AndreasM sa:
Valde förra året att åka till Les Arcs v7 för att vara säkrare på en bra bas vilket funkade bra, hade dock oflyt och fick en vecka utan snöfall och bara sol. Centret i Les Arcs är i sämre skick än Serre.
Sicken oflyt, vi var där v6 ;) Det hade snöat rejält innan och fortsatte vräka ner även söndagen. Vi åkte sen knädjupt resten av veckan...

När det gäller TS fråga är det ju som sagt omöjligt att säga vilket håll de första dumpen kommer ifrån. När det gäller nivån måste du vara ganska rejält grön innan normal offpistgrupp är för svårt. Eftersom man då också åker 10 i gruppen får man rätt mkt vila. Jag har kört Tarentaise o Grand Traces de senaste gångerna och då med 8 i gruppen och lite högre ambitionsnivå är det skönt att iaf ha vettig kondis o teknik.

Har haft riktig oflyt med snön de senaste tre åren. Men man har ju fått mycket träning på att åka uppkörd offpist i solsken iaf :)

Jag har kört Tarentaise i Les Arcs och Grand Traces i Serre Chevaliere och skillnaden mot normal offpist eller expert offpist är att man åker iväg till annan ort två dagar vilket brukar vara trevligt. Min uppfattning är att alla offpist grupper åker på ungefär samma ställen i hemmaskidområdet men de mer avancerade grupperna har högre tempo och gör någon lite längre vandring. Är iaf intrycket man får när man pratar med folk i andra grupper om vilka åk de har gjort. Men det beror mycket på vilka du delar grupp med.

AndreasM sa:
Jag har kört Tarentaise i Les Arcs och Grand Traces i Serre Chevaliere och skillnaden mot normal offpist eller expert offpist är att man åker iväg till annan ort två dagar vilket brukar vara trevligt. Min uppfattning är att alla offpist grupper åker på ungefär samma ställen i hemmaskidområdet men de mer avancerade grupperna har högre tempo och gör någon lite längre vandring. Är iaf intrycket man får när man pratar med folk i andra grupper om vilka åk de har gjort. Men det beror mycket på vilka du delar grupp med.
Mm, jag har nog åkt ca 10 olika UCPA-veckor men upplevde nivåskillnaden i tempo (beror förstås på resten av gruppen) som markant högre i Grand Traces och Tarentaise. Förutom en Valdi-vecka då sjukdomar och skador gjorde att vi var 6 pers i en grupp med en moniteur som vi kände väl också. Det blev bra fart ;)

Då vi väntar vårt första barn i feb/mars så tänkte jag dra iväg kring nyår (att åka senare är inget alternativ). Alltså är v1 senast möjliga och tänkte då köra UCPA.

Ni som åkt denna tid på året, är det värt det eller är det pengarna i sjön? Tänker mig då en ort på hög höjd så som Cham, VT eller Tignes/VD. Alternativet är att man bara bokar flyg och bil och sen tar sig dit där snön finns, men då har jag ju ingen guide som kan visa en de bästa åken, samt risk för att sakna resesällskap som jag får med UCPA (flesta kompisarna lägger förståeligt hellre pengar på resa senare på säsongen).

chrillelille sa:
Då vi väntar vårt första barn i feb/mars så tänkte jag dra iväg kring nyår (att åka senare är inget alternativ). Alltså är v1 senast möjliga och tänkte då köra UCPA.

Ni som åkt denna tid på året, är det värt det eller är det pengarna i sjön? Tänker mig då en ort på hög höjd så som Cham, VT eller Tignes/VD. Alternativet är att man bara bokar flyg och bil och sen tar sig dit där snön finns, men då har jag ju ingen guide som kan visa en de bästa åken, samt risk för att sakna resesällskap som jag får med UCPA (flesta kompisarna lägger förståeligt hellre pengar på resa senare på säsongen).
Tyvärr aldrig åkt tidigare än början på februari. Vädret då kan ju pendla hutlöst. SÅ visst är det en chansning. Vill du ha mer säkert med snö så års är det väl Japan som gäller.

Pillard sa:
chrillelille sa:

Tyvärr aldrig åkt tidigare än början på februari. Vädret då kan ju pendla hutlöst. SÅ visst är det en chansning. Vill du ha mer säkert med snö så års är det väl Japan som gäller.
Med en liten bebis så nära på väg så tillåts jag inte längre bort än alperna. Har varit två år i rad i italien mellan jul och nyår och det har varit bra i pisten båda år, men tveksamt utanför.. Båda gångerna kommit ett dump samma dag vi åkt. Så tänker efter nyår detta år :)

Ska kika vidare på UCPA vs egen regi med bil. Tar tacksamt emot feedback på UCPA kring v1.

Senast ändrad:
Hej på er!

@chrillelille Nej, det är inte pengarna i sjön.

Har kört tre gånger med UCPA vecka 1, två ggr i Argentiere och en i Chamonix. Första resan var helt privat, de andra två gjorde jag grejer för tidningen Brant (minns ni den?) och Freeride (länken på Cham, en bihistoria på den texten är att dåvarande redaktör strök min rubrik "Ett ligg om året"...).

Första vändan var 2005 och då upplägget "Toute Neige" i Argentiere, då kom jag direkt från en vinter i Åre på Svenska Skidlärarlinjen med +100 skiddagar och en nivå-metamorfos från att åka rakt ned och göra hockeystopp vid liften, till att bli en lätt, tråkigt skidlärarskolad åkare. Det var inga episka snöförhållanden den första resan, men jag var i himlen hela veckan på mina lånade Rossignol Bandit XX (sjuuukt feta, typ 90 mm). Bergen var så stora, åken så roliga, gruppen så skön/irriterande/underhållande på samma gång och jag tittade inte en endaste gång avundsjukt upp mot vare sig glaciären på Les Grands Montets eller de stora åken från Aiguille du Midi.

Andra vändan var 2009 i Argentiere då i en Expert-grupp, eftersom jag hade fått bra mycket mer offpiståkning innanför västen. Vintern före hade jag haft världens pudervinter i Utah, utanför Salt Lake City 2008 och tänkte typ: "Ja, den här snömängden kommer jag inte att få åka i så många fler gånger". Sen kom vi ner till Cham direkt efter nyår och det kräksnöade. Vi fick snorkeldagar, och kunde åka säkert tillsammans med vår bergsguide. På grund av snö och blåst körde vi inte ens Aiguillen, men vi körde några åk med "Greken", översta kabinen i Les Grand Montets som går upp till glaciären. Och Aiguillen var jag inte ledsen för att ha missat. Vi hade fullt upp med annan bra åkning.

Tredje vändan blev Chamonix och en Expert-grupp. Vi fick inte samma snömängder, men vi fick åka Aiguillen ett par vändor och det tog hela Chamonix-upplevelsen till en ny nivå.

Gillar man sällskap, att få de praktiska sakerna ur världen (UCPA:s koncept gör verkligen att man kan släppa det mesta andra resejoxet och bara åka skidor), det är givetvis bra mycket snösäkrare senare på säsongen men tillsammans med bra guide brukar det lösa sig med åkningen och hey! ibland dumpar det även tidigt på säsongen. Sedan är det väl så för guiderna att de väljer åken efter gruppens nivå, det är ju väldigt varierande. Tredje vändan som jag åkte var det 3 Expert-grupper på berget och den inbördes skillnaden mellan dessa grupper var väääldigt stor. I takt med att veckan gick och man snicksnackade med de andra grupperna på kvällarna så förstod man att bergsguiderna verkligen valde olika åkning beroende på gruppens nivå.

Tack för alla informativa svar.
Har bokat Argentiere v. 1 nu. Resten ligger hos vädergudarna.
Ska försöka få till ytterligare en vecka i vår. Blir väl val thorens isf.

KonkeyDong sa:
Körde du toute neige eller expert? Osäker på var jag ska lägga mig. Åker 3-4 resor per år och tränar 2-4 gånger i veckan, men är verkligen ingen "expert". Lite sugen på att boka in mig denna vecka i Argentiere/Cham jag med!

AndersWingqvist sa:
Hej på er!

@chrillelille Nej, det är inte pengarna i sjön.

Har kört tre gånger med UCPA vecka 1, två ggr i Argentiere och en i Chamonix. Första resan var helt privat, de andra två gjorde jag grejer för tidningen Brant (minns ni den?) och Freeride (länken på Cham, en bihistoria på den texten är att dåvarande redaktör strök min rubrik "Ett ligg om året"...).

Första vändan var 2005 och då upplägget "Toute Neige" i Argentiere, då kom jag direkt från en vinter i Åre på Svenska Skidlärarlinjen med +100 skiddagar och en nivå-metamorfos från att åka rakt ned och göra hockeystopp vid liften, till att bli en lätt, tråkigt skidlärarskolad åkare. Det var inga episka snöförhållanden den första resan, men jag var i himlen hela veckan på mina lånade Rossignol Bandit XX (sjuuukt feta, typ 90 mm). Bergen var så stora, åken så roliga, gruppen så skön/irriterande/underhållande på samma gång och jag tittade inte en endaste gång avundsjukt upp mot vare sig glaciären på Les Grands Montets eller de stora åken från Aiguille du Midi.

Andra vändan var 2009 i Argentiere då i en Expert-grupp, eftersom jag hade fått bra mycket mer offpiståkning innanför västen. Vintern före hade jag haft världens pudervinter i Utah, utanför Salt Lake City 2008 och tänkte typ: "Ja, den här snömängden kommer jag inte att få åka i så många fler gånger". Sen kom vi ner till Cham direkt efter nyår och det kräksnöade. Vi fick snorkeldagar, och kunde åka säkert tillsammans med vår bergsguide. På grund av snö och blåst körde vi inte ens Aiguillen, men vi körde några åk med "Greken", översta kabinen i Les Grand Montets som går upp till glaciären. Och Aiguillen var jag inte ledsen för att ha missat. Vi hade fullt upp med annan bra åkning.

Tredje vändan blev Chamonix och en Expert-grupp. Vi fick inte samma snömängder, men vi fick åka Aiguillen ett par vändor och det tog hela Chamonix-upplevelsen till en ny nivå.

Gillar man sällskap, att få de praktiska sakerna ur världen (UCPA:s koncept gör verkligen att man kan släppa det mesta andra resejoxet och bara åka skidor), det är givetvis bra mycket snösäkrare senare på säsongen men tillsammans med bra guide brukar det lösa sig med åkningen och hey! ibland dumpar det även tidigt på säsongen. Sedan är det väl så för guiderna att de väljer åken efter gruppens nivå, det är ju väldigt varierande. Tredje vändan som jag åkte var det 3 Expert-grupper på berget och den inbördes skillnaden mellan dessa grupper var väääldigt stor. I takt med att veckan gick och man snicksnackade med de andra grupperna på kvällarna så förstod man att bergsguiderna verkligen valde olika åkning beroende på gruppens nivå.
Tack för riktigt utförligt svar! Nu är det bara fråga om vilken ort och vilken grupp. Det låter ju som att det kan finnas mer "gröna" experter. Har inte åk Aguille du midi sedan jag var 15 (18 år sedan) men det var ju magiskt då!

chrillelille sa:
KonkeyDong sa:
Körde du toute neige eller expert? Osäker på var jag ska lägga mig. Åker 3-4 resor per år och tränar 2-4 gånger i veckan, men är verkligen ingen "expert". Lite sugen på att boka in mig denna vecka i Argentiere/Cham jag med!
Jag kommer att köra toute neige. Beroende på hur jag bra det går kommer det få avgöra nästa resas svårighetsgrad.
Kul om du bokar! Måste ju bli ett glas+åk eller två där nere isf :)

@KonkeyDong och
@chrillelille
Ni MÅSTE posta efter er UCPA-vecka i januari 2018 och berätta vad ni tyckte om det hela, hur snön var, hur skinnflådda era gommar blivit efter en veckas stenhårda lunchbaguetter, nivån på grupperna och allt annat!

AndersWingqvist sa:
@KonkeyDong och
@chrillelille
Ni MÅSTE posta efter er UCPA-vecka i januari 2018 och berätta vad ni tyckte om det hela, hur snön var, hur skinnflådda era gommar blivit efter en veckas stenhårda lunchbaguetter, nivån på grupperna och allt annat!
Självklart. Ska ta med mig kameran i ryggsäcken då mycket jag kan.

Hej

Jag har åkt till Alperna flera gånger per år sedan 1995, vi bor ca 40 mil norr om Engelberg så vi är ofta nere, tänk på bara att under de senaste åren har det inte varit så mkt snö så tidigt på säsongen, ofta har det varit bäst i mars-april.
Förra säsongen hade vi faktiskt mkt bra offpist i slutet av november i Cervinia och Zermatt men oftast brukar det dröja lite innan alla stenar och även glaciärsprickor är täckta.....
Välj ngn ort där du kommer upp riktigt högt så att du inte blir besviken.
Men var beredd på att du kanske inte kommer kunna köra mkt offpist alls så tidigt på säsongen om du har otur.

Med vänlig hälsning

Björn

KonkeyDong sa:
chrillelille sa:
KonkeyDong sa:
Jag kommer att köra toute neige. Beroende på hur jag bra det går kommer det få avgöra nästa resas svårighetsgrad.
Kör Expert !... Inga problem att byta ner sig efter en dag eller två, om det ör för jobbigt.
(Det later som din Fys/Åk-träning gör att du kommer klara det gallant)
Ha en underbar semester :)

Overdoze sa:
KonkeyDong sa:
chrillelille sa:
Kör Expert !... Inga problem att byta ner sig efter en dag eller två, om det ör för jobbigt.
Tack, får kanske bli det! Jag tolkar det som ovan att Toute Neige inte åker över glaciären? Det känns ju att i så fall kommer man ha störst sannorlikhet att hitta bäst snö i Expertgruppen?

chrillelille sa:
Overdoze sa:
KonkeyDong sa:
Tack, får kanske bli det! Jag tolkar det som ovan att Toute Neige inte åker över glaciären? Det känns ju att i så fall kommer man ha störst sannorlikhet att hitta bäst snö i Expertgruppen?
Det är nog iaf ovanligt att TN kör glaciär, som kräver bergsguide (väl?) vilket inte alla guider har som kör TN.

Om det är fransk skidlärare (moniteur) som leder Toute Neige-gruppen (vilket det som regel är), åker han/hon inte ut på glaciär med er. Då riskerar det nämligen att bli ett jäkla rabalder... Ska vara bergsguide som leder en sådan tur, och bergsguide hittar ni i expert-grupperna.

Och visst: det ökar möjligheterna till bra snöförhållanden att kunna komma ut och upp på glaciär. Ökar också pulsen på många av oss. Men det är kanske viktigare att man är i rätt grupp nivåmässigt. Håller med
@Overdoze om att det handlar mycket om fysik, men en del om skidvana och teknik också.

Hej
Kort update från veckan hittills. Verkar haft riktigt tur med vädret senaste dagarna. Sen jag kom hit har det antagligen kommit minst 1meter snö och det väntas troligen mer. Idag har det dock ösregnat upp till 2000m med kraftiga vindar, så allt har i princip varit stängt. Gruppen jag åker med är riktigt trevlig Jag är yngst i gruppen och är 27 år. De flesta andra har åkt med UCPA x antal ggr och är ganska rutinerade åkare. Ambitionen första dagen var att först och främst hänga med , vilket jag klarade trots att jag åt min beskärda del snö :) . Guiden är bra. En fransman som gjort detta i 20+ år. Engelskan är kanske inte den bästa , men han försöker ge en del pointers när man åker. Han fokuserar dock först och främst på att få till bra åkning vilket han hittills lyckats med har hittills kört grand montets och Le Tour. Vi har inte åkt upp på glaciären då det inte är inkluderat i liftkortet kopplat till denna kurs. Kommer helt klart att köra denna grupp nästa år igen. Första gången jag får uppleva att längre åkning med puder upp över knäna och hur mycket svårare kan vara. Fortsättning följer.

Tillbaka
Topp