UCPA: off pist expert, vart?

• Trådstartare Trådstartare DzB
  • Start datum Start datum

DzB

Medlem
Hej,
Då ingen i min omgivning ska ge sig iväg till alperna i år. Så tänkte jag boka med ucpa.

Har någon erfarenhet av offpist expert gruppen?
Kanske ska man tom ge sig på expert deluxe gruppen, om man inte har några problem med att åka offpist?
Vart tror eller vet ni att man får mest och bäst åkning i mitten mot slutet av januari?
Val d'Isère, Val Thorens, Les Arcs eller Argentière

Har varit i Val Thorens 4 gånger tidigare totalt 7 veckor och är väldigt sugen på att åka tillbaka dit men kanske ska man testa något annat? Är så kluven

Senast ändrad:
Hej! Jag åkte på en ucpa resa till Argentière förra året och om du är van med att åka offpist så välj minst expertgruppen! Den är inte särskilt avancerad och dom åker på roligar områden. Rekommendera verkligen Argentière då man åker runt bland de olika berg i närheten som chamonix och man kan även välja att åka till Mont Blanc vilket är sjukt kul!

JohannaNyman sa:
Hej! Jag åkte på en ucpa resa till Argentière förra året och om du är van med att åka offpist så välj minst expertgruppen! Den är inte särskilt avancerad och dom åker på roligar områden. Rekommendera verkligen Argentière då man åker runt bland de olika berg i närheten som chamonix och man kan även välja att åka till Mont Blanc vilket är sjukt kul!
Okej, lutar mot Argentière. Tror jag trots allt åkt det mesta lift nära off pisten vt kan erbjuda.
Tror du det är någon större skillnad på expert och expert deluxe? Är rädd för att deluxe gruppen är äldre personer som stått på skidor innan jag ens föddes men kanske har helt fel?

Om du känner dig osäker så börja me expertgruppen för man kan byta grupp efter andra dagen! Men tror verkligen inte att de kommer vara så stor skillnad på grupperna :)

Hej,
UCPA sätter folk i grupper så man har ungefär samma nivå. Har du valt Expert (dyrare) och vill byta ner (billigare) så går det bra, tvärtom går inte.
Jag var i Val d'Isere i fjol en vecka och åkte i "Branta korridorer" gruppen. Det var mycket bra. Storslagen skidåkning och litet trevligt center. Centret är ganska slitet och kommer sommaren 2017 att renoveras. Argentiere är ny renoverat, Les Arcs vet jag inte hur det är annat än att det är mycket större än Vd'I.
//Erik

Jag tycker både argentiere och val disere är bra men jag föredrar den senare eftersom jag upplever att det blir mer skidåkning och mindre logistik där. Inget stort problem dock, men centret i valdi har ett väldigt bra läge.

Har aldrig varit i les arcs men ska dit själv v6.

Vad gäller nivån på gruppen så varierar det väldigt mkt beroende på gruppens nivå. Jag har inte testat deluxe men det verkar bra med mindre grupp. Det kan ofta bli ganska långa väntetider annars när alla 8-10 ska åka vissa sektioner en och en.

Nu var det ett tag sedan jag var i Les Arcs men som jag kom ihåg det...
Väldigt skön op men mindre kul system om man tvingas till pisten då det är ganska litet. Går dock säkert att ta sig till närliggande.
Helt ok center i "vanlig-UCPA-standard".
Blir isolerat då centret ligger avsides mellan byarna, men går att ta buss (eller knata) upp eller ner till byarna.

Oavsett tycker jag du ska testa nått nytt, men håller med om att Val T är nice

Blev Argentière vecka 3 och offpist expert gruppen. Om någon annan kommer vara där, höra av er. Men flyger ner.. Ska bli riktigt roligt att utforska Chamonix och områdena runt omkring.
Nu får man bara hoppas att snö gudarna är på ens sida.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp