UCPA Tignes, Val Thorens eller Argentiere för Introduction to Off piste

Calamity

Medlem
Hej.
39 år gammal stabil intermediate på pisten, vill lära meg åka offpist.
Tänkte ta Introduction to Off Piste veckan med UCPA, men undrar var som är bäst att åka.
Jag är inte ute efter någon något extremt, har sett några skräckhistorier på nätet med väldigt svår terräng i Chamonix på introduktionskursen och önskar undvika det.

Åker själv första eller andra veckan i april i år. Bryr mig inte om après eller fest, lugnt är helt okej för mig. Någon som har insikter i vilket ställe har "snäll" terräng och eventuellt årets snöförhållanden eller andra tips?
Tack!

Jag tror att du blir nöjd oavsett var du åker, UCPA's instruktörer är väldigt duktiga på att hitta snö. Särskilt som ny på offpist tror jag inte man ger sig ut så jätte långt från pist-systemen heller.
Tignes (samma system som Val d'isere) har ju 30 mil pist så det finns gått om platser där man åker mellan/utanför.

Med det sagt hamnade jag i Les Deux Alps förra året v.8, och då fanns det knappt snö alls utanför pisterna, bara en stenhård frostkaka. Var som att åka på isig kullersten. Det var mer "offpist"-underlag i de uppkörda familjepisterna. Det var min första offpistgrupp. Då önskade jag att jag hade varit i ett större system istället, som t.ex Tignes.

Men andra här har säkert bättre råd å tips om detta. ☺️

Alla tre orter du radar upp har klart avancerad off pist om man så önskar så jag vet inte om något berg är direkt snällare.

Freeride har ju snödjupsinformation för alla orter, osäker på var de får sin data ifrån och hur väl den överensstämmer med verkligheten, och Tignes verkar ha bra med snö just nu. Det kan ju dock gå över...

Du kan vara rätt säker på att din guide inte kommer släpa ut dig i någon brant korridor om denne inte tror att du klarar av det.

Jag brukar åka snowboard expert eller toute neige beroende på vad som finns.

Jag rekommenderar Val Thorens. Det ligger på hög höjd så större chans att det finns lössnö kvar på nordsidor även vid varmare väder. Centret är fräscht och ligger med ski-in ski-out så ofta äter du lunchbuffé på centret. Enormt skidsystem där den mesta off-pisten nås med lift. Nackdel, dåligt med skogsskidåkning vid dimma/dåligt väder.

På centret i Tignes har jag bara ätit lunch vilket var fräscht. Rimlig ski-in ski-out om man är i Tignes (vilket vi inte var i Val d. expert-gruppen mer än en dag). Off-pisten i Tignes/Val d. är brantare än i Val T.

Argentiere ligger på låg höjd och du måste i princip åka buss/tåg och käka baguettelunch varje dag. Bussturen ger ju flexibilitet att justera efter väder men jag åker inte tillbaka dit efter en regnig vecka för några år sen. Jag hade säkert otur...

För offpist gäller det ju alltid att ha lite tur med vädret, snö på natten och solsken på dagen.

Tillbaka
Topp