UCPA toute neige Argentiere eller Val d'Isere?

Jaha, sommaren och semestern är alltså slut och det är dags att fundera över skidresa igen. :)

Jag har mer eller mindre bestämt mig för UCPA igen och denna gång toute neige. Har varit två år i Val d'Isere och bara åkt pist och varit mycket nöjd med det. Centret ligger jättebra i förhållande till by och backe, och standarden är för mig helt ok. Återvänder gärna dit igen. Men jag undrar hur exempelvis skidåkningen och grupperna skiljer sig åt mellan Val d'Isere och Argentiere, om det är någon skillnad alls? Hur är det med läget i förhållande till backarna i ex. Argentiere (nyrenoverat, men det är inte såååå viktigt)? Detta är också första gången jag ger mig iväg på en offpist-resa, och har därför såklart begränsad erfarenhet av snön utanför backen (läs: nästan obefintlig). Men jag är i fin form, och har bra kondition och tränar flera dagar i veckan så orkesmässigt bör det inte vara några större problem och tycker dessutom att en av de roliga sakerna med skidåkning är att utmana sig själv för att utvecklas och bli bättre. :)

Det viktigaste med resan, i rangordning, är: skidåkningen, närhet till backen, boende, nattliv.

EDIT: Sen när man läser (igen) på UCPAs hemsida så blir jag osäker på nivån. Men erfarenheten hittills och efter att ha läst en del kommentarer från folk som varit på resa med UCPA är att nivåkraven är satta lite högre än vad som i praktiken krävs. Kanske off piste nybörjare vore mer relevant?
:)

Senast ändrad:
Var visserligen ett tag sedan jag åkte UCPA i Argentiere men har varit där 3ggr och även på annan UCPA ort. Nivån på gruppen bestäms av deltagarna och ambitionerna hos guiden. Är det bara noobs i gruppen blir det inte bättre än så. De brukar visserligen sortera bort de värsta stolpskotten men är det bara några få som kan åka och resten mindre bra så sätts nivån där. Grupperna är i regel större än hos en kommersiell guidefirma vilket även det drar ned tempo.

UCPA betalar guiderna dåligt så de guider de har är de som vill ta det lugnt och ha regelbundna arbetstider. Hade på en resa en guide som var alkoholist och fått sparken från alla kommersiella aktörer. Han var riktigt bra och ordnade riktigt spektakulära repor. Dock failade han sista dagen då vi ställt upp i svinottan för att ta första kabin på Augille du midi för att hajka och åka ned i Italien. Vi hade fest med guiderna kvällen innan och den jäkeln fick återfall och dök upp 2 timmar försent dagen efter rejält packad vilket gjorde att vi kom iväg sent och det blev en "vanlig" Vallee Blanche tur istället. UCPA är ett bra alternativ om man vill åka offpist med guide en hel vecka för en rimlig peng men guiderna varierar som sagt.

PS. Onödigt att skramla ihop till en flaska konjak till guiden. :-) DS.

Senast ändrad:
Hehe. Låter lite som oflyt den gången tycker jag.

Några åsikter om Val kontra Argentiere vad gäller åkningen offpist? Naturupplevelse, backar, etc? Eller är det hugget som stucket? Känns som man kan bli tillfredsställd på båda orterna. :)

Har varit i Val men inte med UCPA. Skulle dock tippa att Argentiere är ett strå vassare men på en enskild vecka är det så mycket som spelar in, snötillgång, väder, gruppen, guiden så tur är det man behöver.

Jag har kört Val tre ggr tror jag det är och Argentiere en gång. Alla resorna i ren offpistgrupp. Att Argentiere är nyrenoverat spelar stor roll, tro mig. När jag var där var det centimeter-stora glapp i balkongdörrarna. Det var också ca -20 som värst och de stängde av värmen på dagarna. Den gick dock igång vid 9 på kvällen så man gick och la sig med mössa, underställ och hela skiten och vaknade klockan 03, helt genomkokt. Det centret behövde verkligen en uppfräschning.

Åkningen beror helt på vad du söker. Jag gillar Valdi väldigt mycket men det hängeer också ihop med att vi är kompisar med en tidigare moniteur där och har åkt massa gånger med henne och eftersom vi litat på varandra har vi kunnat köra på i bra tempo. Sen har Valdi också fördelen att centret ligger mitt i byn så man kan gå till allting man vill besöka utanför själva åkningen. Sen stakar man sig ju lätt bort till liftarna vid Solaise och Bellevarde. I Argentiere kan du ju promenera ner till Grand Montets men när vi var där körde vi bara där nån gång, i övrigt var det bussåka som gällde. Det är väl den stora nackdelen med Chamonix-dalen i stort. Man kan milt uttryckt säga att jag är kluven till Chamonix. Visst är t.ex. Pas du Chévre eller en lite mer avancerad Vallé Blanche tur klart häftigare upplevelser än Col du Pers eller motsvarande i Val d'Isere. I gengäld får du trängsel på bussen, trängsel upp på Aiguille du Midi på morgonen och jäkligt många som jagar rätt på det puder som finns. Dessutom går du miste om lunchen på centret och det går åt mycket tid i bussar. I gengäld är det dock en riktig stad. Vi bodde där en vecka i höstas och bara hajkade lätt med dottern på ryggen och mest hängde i själva byn bara. Till sånt finns ju inget annat ställe i alperna som funkar lika bra. Detta gäller ju även på käkandet och festandet. Det finns ju mycket mer och bättre sånt i Chamonix än i Valdi men i Valdi går du hem från festen på Petit Danois eller motsvarande på 5 min medan du i Chamonix får åka buss i en halvtimme istället.

Sen när det gäller nivå osv så styrs ju detta helt av gruppen och vad du råkar ha för guide. Det finns garanterat bra och dåliga guider på bägge samt bra och dåliga grupper på bägge. Detta är ju mest slump och därför svårt att väga in. Däremot skulle jag ställa mig själv några frågor för att hjälpa till med valet:

1. Vill jag ha mest spektakulär naturupplevelse eller bäst chans till bra åkning? Med bra åkning menar jag då bra snöförhållanden i normalterräng.

2. Vill jag bli bergsget och gillar jag rejäl brantåkning eller föredrar jag mer "normal" offpist?

3. Vill jag ha de största nattklubbarna med långt hem eller sköna ställen både för afterski och fest med nära hem?

Vill du ha häftigast naturupplevelse, med rejäl brantåkning och störst nattklubbar så kör Argentiere, Premierar du istället "snällare" åkning med bättre odds till orört och smidig logistik under veckan, kör Valdi

Håller i stort med föregående talare dock tror jag inte du behöver oroa dig (om du nu gjorde det?) för att det blir svårare/brantare åkning i Arg jmf med Val D om du kör toute neige.
Båda orterna har sina fördelar och det är ju alltid kul att prova nått nytt kan jag tycka... Val T är också ett bra alternativ.

Always-Sunny sa:
Håller i stort med föregående talare dock tror jag inte du behöver oroa dig (om du nu gjorde det?) för att det blir svårare/brantare åkning i Arg jmf med Val D om du kör toute neige.
Båda orterna har sina fördelar och det är ju alltid kul att prova nått nytt kan jag tycka... Val T är också ett bra alternativ.
Kanske ska förtydliga lite. Det finns brantare åkning att ta till i Chamonix men det lär som sagt hänga ihop med gruppens nivå.

Val T har jag haft grymma resor i också. Orten har dock några problem, det är långt till krogen. Dock vill jag minnas att man kan ha väldigt roligt på dem. Sen är det jäkligt besvärligt om det snöar och/eller blåser eftersom det helt saknas skog.

Pillard sa:
Always-Sunny sa:
Kanske ska förtydliga lite. Det finns brantare åkning att ta till i Chamonix men det lär som sagt hänga ihop med gruppens nivå.

Val T har jag haft grymma resor i också. Orten har dock några problem, det är långt till krogen. Dock vill jag minnas att man kan ha väldigt roligt på dem. Sen är det jäkligt besvärligt om det snöar och/eller blåser eftersom det helt saknas skog.
Jo måste erkänna att det är sällan jag har orkat ta mig upp till byn efter att ha kommit ner till centret, men det är nice att stanna på AS innan man kommer ner till centret. Gäller dock att man klarar några svängar ner till UCPA efter ölande :)

Always-Sunny sa:
Gäller dock att man klarar några svängar ner till UCPA efter ölande :)
Precis som efter Folie Douce i Valdi då. Har bara kört den på skidor en gång men vill minnas att det var överjävligt isigt men rejält mjuka knän ;)

Pillard sa:
Jag har kört Val tre ggr tror jag det är och Argentiere en gång. Alla resorna i ren offpistgrupp. Att Argentiere är nyrenoverat spelar stor roll, tro mig. När jag var där var det centimeter-stora glapp i balkongdörrarna. Det var också ca -20 som värst och de stängde av värmen på dagarna. Den gick dock igång vid 9 på kvällen så man gick och la sig med mössa, underställ och hela skiten och vaknade klockan 03, helt genomkokt. Det centret behövde verkligen en uppfräschning.

....
Centret spelar inte så stor roll för mig. Rummen i Val är lite småsunkiga ärligt talat, men de funkar att sova och byta kläder i. Och efter en dusch och deo så luktar man gott igen. :) Och värmen upplevdes jämn.

Jag funderade för några år sedan mellan Chamonix och Val d'Isere och valde då Val på grund av just det som du beskriver, nämligen korta avstånd mellan center, by och backe. När man varit ute i backen hela dagen, för det är där fokus ligger, så är det rätt skönt att snabbt kunna ta sig till centret, byta till kängor och promenera ner till Moris pub innan middagen.

Med tanke på att det skulle vara första gången jag åker i en ren offpistgrupp, så tänker jag att jag inte har något behov av de brantaste nerfarterna. Det vore förstås roligt att prova ett nytt ställe, men å andra sidan är det rätt skönt att hitta bra både i liftsystemet och utanför backen. Kanske inte ska introducera för mycket nytt från ett år till ett annat heller?

Svaren på frågorna blir:
1) Bäst chans till bra åkning är ju det som överväger, men naturupplevelsen är jätteviktig också. Finns inte mycket som slår vassa, snöklädda berg mot blå himmel. :) Vilket det finns gott om på båda orterna.

2) Normal offpist är att föredra.

3) Sköna ställen både för afterski och fest med nära hem.

Känns med andra ord som om det lutar åt Val d'Isere. :)

Tack för svaren och möjligheten att bolla lite. :)

Chamonix är en av Europas bästa offpist områden. Gillar du att åka i pisten så ska du inte välja Chamonix. Gillar man bra pister så ska man åka till Italien. Dom har garanterat världens bäst prepararade backar.

Senast ändrad:
Jag åkte med en toute neigegrupp i Argentiere i april i vintras och var mycket nöjd med både boende och åkningen. Jag funderar på att åka igen men lite tidigare för att få åka i kallare snö, kanske i slutet av januari. Har inte bestämt var men kan tänka mig att åka till Argentiere igen och kanske åka glaciärgruppen. Svårt att bestämma mig för när man ska chansa på att åka bara.

ujja sa:
Jag åkte med en toute neigegrupp i Argentiere i april i vintras och var mycket nöjd med .....
Hur var nivån på gruppen? Inbitna offpisträvar eller en del nybörjare som såg lite skakiga ut? Känns som nivån är vad jag oroar mig mest för. Om alla är på samma nivå, no problem. Men är man den som drar ner tempot känns det mindre juste ....framför allt mot övriga i gruppen.

Nivån var lite blandad, dom hade satt alla svenskar i samma grupp där alla var duktiga men vi hade också ett par fransmän som drog ner tempot lite.
Jag har lite samma tankar om jag ska åka med en svårare grupp men man vet ju inte förrän man är på plats eftersom det beror på de andras nivå.
Men åker du hyffsat ska du inte tveka på att köra toute neige, vi hade en bra guide som tog med oss på en massa roliga åk och som hittade bra snö trots varmt väder. En dag fixade han så en bergsguide följde med så att vi kunde åka på Argentiere glaciären.

Är det någon som åkt off piste nybörjare med UCPA? Jag fegade och bokade off piste nybörjare i Argentiere, men känner mig nu istället orolig för att det blir för lätt? Man vill inte vara den som drar ner gruppen, men man vill absolut inte behöva stå och vänta på andra för mycket heller eller känna att man inte utvecklas så mycket som man vill.

I Val d'Isere i år i gruppen ski heltid confirme tyckte moniteuren att jag kunde köra confirme eller möjligen expert till nästa gång.

Villrådig. :(

Generellt är väl rådet att alltid ta minst en nivå högre än man tänkt sig när det gäller UCPA

Har varit på båda orterna och kört off pist på bräda. Gällande snö/underlag har det varit ungefär likvärdigt men gillar Valdi mer pga lite mindre trängsel och slippa bussresorna. Sen beror det såklart väldigt mycket på guiderna och i Valdi har jag kört med samma flera gånger. Sen är jag inte ute efter den mest extrema branten sålänge jag får sköna svängar i puder och häftiga naturuppevelser ;)

Mja....hade föredragit toute neige i Val d'Isere, mest på grund av läget med närhet till både backe och by. Men jag tvekade i typ 15 timmar efter det att platserna släppts, och då var det slut den veckan som passade bäst. Snopet minst sagt. Men då vet man till nästa år. :D
Argentiere blir säkert skitbra också. :) Enda frågan är fortfarande vilken grupp jag ska välja, och det känns som det är dags att bestämma sig.

Om du är "normalsvenssonbra" i pisten och inte för försiktig av dig tycker jag absolut du ska välja toute neige. De har ju flera tn-grupper att flytta folk mellan dessutom för att få jämnare grupper.

Ok. Tar er på orden och har därför bokat om till toute neige istället. :) Tänker att om man har lite av inställningen "all in" så är det inga problem. :D

Snödjup

Tillbaka
Topp