UCPA v.52...Val d'Isere eller Serre Chevalier?

YNWA

Medlem
Precis som rubriken säger så undrar jag om man ska välja Val d'Isere eller Serre Chevalier för en Off-Pist vecka med UCPA v.52. Vilket ställe är generellt snösäkrast? OK kanske omöjligt att säga hur snötillgången kommer att vara just i år, men normalt sett hur är det då? Val d'Isere ligger betydligt högre Serre Chevalier, har det någon betydelse för snötillgången och snökvalite? Skiljer sig karaktären på åkningen mycket mellan dessa ställen? Skog i SC och stora öppna ytor i Vd´I, men det är väl knappast hela sanningen, eller? Själv gillar jag både skog och stora öppna ytor, men gillar inte branta korridorer och puckelpist. Några tips på vad jag ska välja.....

Serre är grymt, men snön tidigt på säsongen är en riktig chansning. Man kan ha turen att det har dumpat rejält, men det kan lika gärna vara barmark.
Jag skulle nog satsa på Valdi om jag skulle åka innan nyår.
En hint är väl att flera av dem jag lärde känna under säsongen i Serre förra året som ska ner igen inte åker ner förrän efter jul - innan dess är det sällan något att ha. Att jämföra med Valdi, dit en kompis åker om två veckor.

I Valdi är den enda vettiga skogen Fornet/Mattisskogen, som ligger utmed liftarna Fornet och Laisinant men den är å andra sidan inte dålig. Nästan lika bra som Serre fast mindre till ytan. Och finns det ingen snö så är skogen oåkbar var man än är.
Öppna ytor finns gott om på båda ställena. Kanske lite kortare i Serre.. svårt att säg.
Sen går det ju som sagt aldrig att förutsäga exakt, men baserat på tidigare erfarenheter hade jag åkt till Val d'Isere.

Jag hade den bästa veckan i mitt liv i Serre med UCPA. Vecka 1 i år om jag inte minns helt fel. Om du planerar att vara i någon utav de två offpist-grupperna kommer du få en utav 2 extremt bra guider som kan ta er till den sjukaste åkningen. Har även åkt med UCPA till byt Tignes: som delar system med Val d, och anser att veckan i Serre var klart bättre. En hel del branta korridorer i Serre dock, något att ha i åtanke.

Vad gäller snö så är det ju alltid en chansning. Val d ligger högre, men om det väl dumpar rejält så kommer du garanterat ha 1000 ggr roligare i Serre. Inte bara pga av, enligt mig, den bättre åkningen, utan även till följd av att puderhetsen i Val d är grymt mkt större än i Serre så pudret finns inte kvar lika länge.

I Serre Chevalier finns ju närheten till La Grave.
Om det intresserar så är det inte att underskatta!

Brukar inte vara några problem att boka dagspaket med transfer och guide om man vill prova på.

Tillbaka
Topp