UCPA Vart skall jag åka?

UCPA Vart skall jag åka?
Ska boka en vecka med UCPA (Offpist nybörjare) men kan inte riktigt bestämma mig vart jag skall åka.
Lutar åt La plagne, men har Les Arcs, Argentiere och Val Thorens att välja på.
Åker ensam
Vad säger ni?

UCPA Vart skall jag åka?
Har själv besökt Les Arcs och Val Thorens, har dessutom lite andrahandsinformation om Argentiere.

Snöläget är överlag lite sisådär där nere om jag förstår saken rätt så är resan sen (typ v11 eller senare) så skulle jag rekommendera VT, är nog snösäkrare. Det är dessutom ett rätt fräscht och funktionellt center. "Stan" går relativt lätt att ta sig till till fots, vilket kanske är en fördel som soloåkare.

Argentiere har fördelen att det ligger närmast Geneve, vilket är smidigt om du flyger. Dessutom lite av ett svensktillhåll om jag förstått saken rätt, med bastu!

Les Arcs är rätt slitet, men jag tycker det är rätt charmigt. Bra potential för skogsskidåkning. Den stora nackdelen är centret ligger isolerat, det är ett projekt att ta sig till 1600 och det är inte mycket till by heller.

La Plagne har jag aldrig varit i, men skidåkningen torde vara liknande den i Les Arcs. Nästa år när du vill åka off pist expert så erbjuds inte det här så kan ju vara en idé att beta av den på nybörjarnivå :)

UCPA Vart skall jag åka?
Aregentiere är ball om man vill se Charmonix dalen. Jag har varit där en massa, flera gånger solo och fått bra kontakt med många svenskar. Vet inte hur snöläget ser ut i år men finns varierande åkning med skog, glaciär (åker man inte på nybörjarvecka men när jag åkte nybörjare med en kompis hyrde vi en guide och åkte Valle blanche med nybörjargänget) och stora snöfält.

Tillbaka
Topp