UCPA - Välja Ski hel- eller halvtid?

Bohica

Aktiv medlem
Tjenare

Jag åkte första gången med UCPA i vintras, och blev helsåld. Fantastiskt koncept. Jag skrev om den resan här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=1097474

Nu är det dags igen, och jag har beslutsångest om jag verkligen ska/vågar ta halvtid, istället för heltid.

Mina förutsättningar:
Jag började åka skidor i vuxen ålder, 2012.
Reser själv, d.v.s. får lära känna folk på resan, kommer välja soloresa igen.
Åker inte offpist, blir skidor i pist (man får ju lite offpistträning ändå vare sig man vill eller ej)

Jag hamnade i confirmé förra gången, där jag nog tycker jag hör hemma. Fast samtidigt blev jag hämmad av gruppen, särskilt när det blev brant och lite hårdare underlag. Då gick det knappt att åka för man fick stanna upp p.g.a. framförvarande hela tiden. Frustrerande. Så planen var att att jag skulle åka halvtid nästa gång. På så sätt kan jag få guidning halva tiden, men ändå kunna sträcka ut mig lite i eget tempo varje dag.

Men... jag börjar få kalla fötter: Just för att jag åker själv, jag vill ju gärna ha sällskap när jag åker, för säkerhetens skull, och klart trevligare. Så hur funkar halvtid egentligen? Åker jag med en heltidsgrupp och sedan avviker från den, eller är det separata grupper som sedan upplöses så man lättar kan hitta åkkamrater?

Just nu lutar jag åt att köra heltid för säkerhets skull, det blir ju en ny destination att hamna vilse på ändå. Men jag hör gärna lite råd om det är nån som provat halvtid och vet hur det skulle funka för en ensamresande.

OBS! Åker som sagt inte offpist, så det är ändå inga äventyr ur den säkerhetsaspekten.

Har ingen koll på halvtidsgrupperna men du kanske ska åka heltid men se till att du hamnar i "rätt" grupp. Det brukar ju finnas ett antal confirmé-grupper, så du kanske ska åka i den snabbaste. Om du upplever att du hamnar i en för långsam grupp be om att bli flyttad, det brukar funka. Visa också att du åker fort på harmoniseringen.

Jag är inte helt 100% säker men när jag åkte förra året så var det rena halvtidsgrupper på schemat. Inte åkt halvtid själv dock och vet inte om det alltid är så men så var det där och då iaf.

Kolla med UCPA
031 - 711 50 54
info@ucpa.se

Dom borde ju ha ett svar så du slipper oroa dig ?

Körde halvtid i Serre när jag åkte iväg med min sambo eftersom vi är i olika grupper men ville åka en del tillsammans också och det funkade väldigt bra.
Då var det rena grupper så man åkte inte med någon heltidsgrupp utan vi åkte i våra grupper på förmiddagen och efter lunch åkte vi tillsammans och ofta hängde några andra som man träffade där nere på.
Åker man solo är det med andra ord inga problem att haka på andra om man är lite utåtgående men som solo hade jag nog hellre tagit heltid och byt grupp om man inte tycker det funkar alternativt kört själv någon dag om man vill åka i sitt eget tempo.

Bästa lösningen borde väl vara att istället välja expert. Det värsta som kan hända är att de tycker att du sinkar gruppen och inte hänger med. Då lär du bli nedflyttad redan från början. Och eftersom det lär vara massa confirmé-grupper så är ju sannolikheten större att du hamnar i någon av de snabbare.

Rent spontant tänker jag mig att det borde vara en klar övervikt fransmän i halvtidsgrupperna?

Ta expert då som ngn sa. Antingen blir du nedflyttad och då troligen till en bättre av confirmegrupperna eller så passar expert din nivå. Sen kan du ju själv bestämma lite när/var i gruppen du åker. Åk inte sist om du känner dig hämmad. Ge dig ut först efter att ev instruktioner givits. Sen kan man ju åka förbi också om man bara gör det på ett vettigt sätt.

Min upplevelse är att guiderna är otroligt duktiga på att sätta ihop rätt grupper ur den tekniska synvinkeln vilket inte alltid hänger ihop med hastigheten.

Och halvtidarna åker i egna grupper och är oftast fransmän.

Tack alla för goda råd, verkligen ett toppenforum det här.

Jo, homologiseringen är ju en sak. Grejen är att jag verkar vara en lite udda fågel som lärt mig som trög vuxen. Det gör att jag har en slags ojämn "talang" i min skidåkning. När vi skulle prova puckel/offpist mellan pisterna (inte puder) så fick jag kämpa, det är inte min styrka alls.

På vår lediga dag så åkte jag med ett gäng svenska från expertgruppen, och då fick jag pressa mig lite mer för att hänga med, det gick bra så länge vi var i pist, men utanför är jag som sagt svag. Det blir väl bättre med träning. Men det var skönt att få ösa på lite.

Samtidigt tyckte jag gruppen var konstig i just det, vi låg ganska brett men ändå de flesta på hyfsat samma nivå. Men just när det blev brant och "isigt" så fick alla nästan panik. Och det dom menade var "isigt" var bara sådär lagom slätt bara, det var fortfarande mjuk snö. Isigt för mig är ju blåis som är hård som asfalt, så var det inte här alls, här var allt som inte var puder "isigt" och alla tyckte det var jätteläskigt medan jag kände mig som hemma.

Det har nog mycket med var man är van att åka. Vi hade mest folk från andra läder i min grupp, England, Kina, Frankrike, som dom är väl inte vana vid det klimat jag brukar åka i kanske.

En annan sak jag märkte var attityden hos fransmännen i gruppen som inte alls hade samma kö-känsla som andra. Oavsett vart dom stod i gruppen när vi pausade, så skulle dom alltid tränga sig först efter instruktören, sen åkte dom sämst av alla ändå så alla fick bromsa efter vartannan sväng.

Aja, nu har jag svamlat klart. Jag kommer att välja heltid expert, och bli nedknuffad till snabb confirmé vid behov. Förra gången hamnade jag nog i en långsam confirmé, men det var inte aktuellt att klassa upp mig till expert. Så jag testar åt andra hållet istället, och hoppas det funkar bättre. Jag blir ju förhoppningsvis lite bättre efter varje säsong också, så vi ökar ett snäpp helt enkelt. Ska ju ändå tjuvträna i svenska fjällen innan.

Tack för all hjälp allihop. Ni är verkligen toppen.

Bohica sa:
En annan sak jag märkte var attityden hos fransmännen i gruppen som inte alls hade samma kö-känsla som andra. Oavsett vart dom stod i gruppen när vi pausade, så skulle dom alltid tränga sig först efter instruktören, sen åkte dom sämst av alla ändå så alla fick bromsa efter vartannan sväng.
Då är de ju förutsägbara i alla fall. Ge dem en halvminuts försprång så hinner du ikapp dem en lagom bit ner i backen.

Tillbaka
Topp