Ultimat nybörjare

Ultimat nybörjare
Tja!

Är lika ny på forumet som i skidbacken. Har köpt all utrustning som jag behöver. Har bara åkt skidor en gång tidigare, några timmar och lärde mig ploga men inget mer. Sökt efter liknande trådar utan resultat.

Vad jag undrar är, exakt vad bör man göra först för "övning" när man ställer sig på skidorna? "Skaffa privatlektion" säger några kanske. Men jag har verkligen inte råd med detta. Har inga problem med att införskaffa mig kunskap genom blåmärken, det är mkt billigare! =)

Vore trevligt om nån hade lusten o skriva kortfattat om vilka övningar som kan vara givande.

Vet inte om följande är nödvändigt men skriver ändå

Vikt: 85 kg
Längd: 175 cm
Skidor: Rossignol Open
Pjäxor: HEAD Edge 9+

Tacksam för svar!

Ultimat nybörjare
Du kommer få många svar men lyssna inte på allt, det är skillnad på att kunna åka skidor och att kunna lära ut, därför rekomenderar jag dig att lyssna på folk om faktiskt har utbildning (finns en del har på FR). Kolla med Expertpanelen, där kan du får svar om dom nån gång svarar^^

Som du säger kommer många säga åt dig att ta privatlektioner, och ja det är dyrt men ger mkt. Vanlig skidskola är billigare, det finns både för vuxen som barn om du har tid.

Det ger mkt, du lär dig åka rätt, det är svårt att ändra på tekniken om några år när den sitter i ryggmärgen, därför är det bra att lära sig rätt från början /vad nu "rätt" är, det är tämligen subjektivt nu för tiden).

Ultimat nybörjare
Nog att du skriver att du inte har råd med skidskola/privatlektion. Så som jag ser det, har du råd att åka till fjällen eller någon mindre backe och har råd med liftkort så har du råd med skidskola. Gäller att prioritera rätt. Sen tror jag det är billigare med grupplektioner än att ta privat.
Sedan är det mycket svårt att skriva hur man ska göra för att lära sig åka skidor. (för mig är det iallafall lättare att visa och prata med personen öga mot öga)
Men jag kan försöka, några enkla tips.
Att DU ska styra skidan inte att skidan styr dig.
våga stå i falllinjen, inte bromsa så fort det går lite fortare.
Bli van med skidorna, traska runt på platt mark med skidorna på, få in balans och känn dig van med skidor på.
Och du ska ha ett leende på läpparna när du är i backen för det finns inget roligare än att åka utför.

Hade kul i backen

Ultimat nybörjare
Kolla "Sällskapsresan 2 - Snowroller" en bra film som lär dig allt från brant utförsåkning till hur man afterskiar.
Orkar du inte det så finns det ett snabbt tips. Lägg vikten på dal skidan.
Hoppas du får kläm på det för skidor är skiroligt när man väl kan det.

Ultimat nybörjare
Jonek sa:
Så som jag ser det, har du råd att åka till fjällen eller någon mindre backe och har råd med liftkort så har du råd med skidskola. Gäller att prioritera rätt.
Ang. lektioner. Jag har verkligen suttit o räknat på sista kronan hur min ekonomi närmaste tiden ser ut. Så att lägga pengar på lektion innebär att matkassan förminskas..

Men Tack för tipsen!

Tillbaka
Topp