Ultimata skidan?

• Trådstartare Trådstartare Dot
  • Start datum Start datum

Dot

Ny medlem
Ultimata skidan?
Hejsan! skall göra en säsong nu i vinter och behöver därför införskaffa mig ett par nya lagg! Förra året testade jag runt lite skidor, bl.a Mantran och blackcrows som jag tyckte bäst om efter mina behov...

Hur fungerar det men rocker? Testade ett par Zac slap med rocker och tyckte dem fungerade helt ok, även fast mantran och "kråkorna" var skönare.

Vill som sagt ha en allroundskida som funkar i de mest bisarra förhållandena till finfin puder, manchester, uppkörd pist osv.

Just nu är jag även ubersugen på att få testa ett par hendryx då jag läst en hel del gott om dessa skidor! Har siktat in mig på purple haze eller kanske cash is king-laggen.. någon som vet om det är någon rocker på dessa skidor? Vet att dem är dyra men fan det får kosta bara dem är bra :)

Vad tycker ni? Går det ens att teståka ett par hendryx innan jag åker ner till alperna i december? vill testa att åka "duck" då henrik själv rekommenderar det.
Är det värt att lägga ut de pengarna på, vad många säger, Bästa skidorna någonsin? Eller tycker ni jag bör hålla mig till de skidorna jag testade förra säsongen och inte riskera att punga ut flera tusen i onödan på ett par skidor jag inte testat? :D

Kan även tillägga att jag är ungefär runt 183 cm och väger 75 kg.

Ultimata skidan?
Faktum är att det faktiskt finns en ultimat skida. Frågar du runt kommer många ge samma svar: Big Daddy årsmodell 05/06, dvs den snygga mörkblå varianten. Lycka till att få tag på den bara... :)

Va gäller hendryx och rocker och sånt har jag aldrig provat tyvärr så det kan jag inte svara på. Är rätt gammalmodig när det gäller skidor hehe

Ultimata skidan?
Fråga hendrix ägaren på freeride vilka skidtestar helger han ska vara på. Förra året fanns dom på helgen i tandå innan december har jag för mig att det var..

Ultimata skidan?
Testade att mejla Henrik själv för att kanske få lite respons och annan information, men utan något svar... :( Är enda sättet att få tag på hans skidor via honom eller kan man testa/köpa dem på något annat håll?

Med tanke på detta börjar jag fundera på att kanske ge upp ett par hendryx :( och satsa på en skida med liknande egenskaper...

Har därmed fått upp ögonen för Armada ARG och Ross s7 med liknande konstruktion. s7an är dock dyrare(??) är dessa två skidor något att jämföra med hendryx? Alltså att dem fungerar i puder och skogskörning tvivlar jag inte en sekund på, men hur är dem i sämre offpistförhållanden samt isig pist osv? Är det en optimal allroundskida?

Kom gärna med andra förslag! :)

Ultimata skidan?
Arg är inte direkt lik S7, däremot är Armada JJ det. Det lilla jag testat så kändes JJ bättre än S7an som hade en tendens att fladdra mycket i tippen.

Ultimata skidan?
K2 obsethed är grymmt underskattad. Solid konstruktion, rocker, grymt flyt i puder, funkar rätt bra i pist, och inte så dyr att man gräts när man träffer någon sten eller när en fet tysk snor dina skidor på afterskin.. :)

Ultimata skidan?
Dynastar Pro Legend är väll den ultimata skidan, ursäkta alla!! Bra i puder, bra i djupare puder, bra i skare, sen funkar den mycket bra i alla förhållande som man kan stöta på.

Ultimata skidan?
Finns lika många ultimata skidor som åkare? "Alla" tycker ju olika om olika konstruktioner...

Hendryx går att testa i Funäsdalen/Tänndalen, hör med KalleKax här på freeride :)

Senast ändrad:
Ultimata skidan?
Ultimata skidan vet jag inte riktigt. Det finns nog ingen skida som är grym på allt, men skidor som funkar till allt finns ju. Line Elizabeth ska ju funka bra som fan i både park, pist och puder. Hur det fungerar i praktiken vet man ju dock inte...

Ultimata skidan?
Japaner sa:
Ultimata skidan vet jag inte riktigt. Det finns nog ingen skida som är grym på allt, men skidor som funkar till allt finns ju. Line Elizabeth ska ju funka bra som fan i både park, pist och puder. Hur det fungerar i praktiken vet man ju dock inte...
Lite korta för TS dock, då de bara finns i 172 cm.. Men det var kanske inte han du syftade på, utan bara ultimata skidan frågan du svarade på ;)

Ultimata skidan?
När jag nu ska göra min första säsong i alperna är jag ute efter ett par skidor. Efter att ha kollat runt på forumen och i den här tråden så har jag blivit jäkligt sugen på ett par Hendryx Purple Haze som verkar grymma! Funkar i de flesta fören (viktigt eftersom det förmodligen bara blir ett par första året), svänger ordentligt (vilket jag gillar) och lätta vilket jag tycker kan vara en fördel när jag ska ut och med hudarna... (har letat i trådar, men länka gärna om svaret redan finns.)

1. Jag är 183 cm och väger 90 kg med ordentligt med benstyrka, men inte så värst många skidveckor i benen. (ca 20st), är det en skida för mig, jag har nämligen hört att Hendryx skidor är rätt krävande för att få ut något av dem?

2. Puderlagg rekommenderas oftast vara något längre än kroppslängden. Purple Haze är 182 cm långa, bör jag titta åt något annat håll/modell av den anledningen?

Är i första hand intresserad av att åka löst i den utsträckning det går och är beredd att traska ut för att få mer av den varan.
3. Är Purple Haze en bra (eller kanske snarare en helt okej) skida för att tura med eller rekommenderar ni något annat, har läst att man inte vill ha en skida med för mycket skärning när man turar och P H har väl rätt mycket skärning?
(P H låter dock som min skida då jag försöker åka på de sätt som den ska vara gjord för och och som fd pistråtta vill jag ha något som funkar okej när dumpen uteblir, men framför allt en bra skida för puder som jag hoppas få mycket av i vinter)

Ursprungligen hade jag därför tänkt mig ett duke-bindningar, men undrar nu:
4. Hur fungerar kombinationen duckstance-dukes när det blir dags att knata upp för berget? (har lästa diverse trådar,https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=46703 men få eller ingen som testat utan mest teorier...)

5. Hur många gånger brukar en skida tåla att man flyttar bindningarna?
Skulle det gå att montera duckstance för att sedan montera om dem till regular och är detta med duckstance endast ett svenskt fenomen eller vet personalen i en vanlig skidshop i alperna vad man pratar om?

Ultimata skidan?
let me present to you !!!

brought to you by Line !!

MR. Sir Fancis Bacon !!

142-115-139

en helt grym snubbe som e fet...ser ju ovan !!

klarar av allt, en riktigt mångsysslare !! storslalomsväng hela vägen till avspärrningen för offpisten, där är den extra rolig om man bygger ett hopp !

/mattias

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp