Ultimata Skidryggsäcken?

• Trådstartare Trådstartare Kawabanga
  • Start datum Start datum
K

Kawabanga

Guest
Ultimata Skidryggsäcken?
Vilken är den ultimata skidryggsäcken? Det finns ju ganska många nu.

mvh Anton :P

Ultimata Skidryggsäcken?
Everest Flexible X-28. Grymm ryggsäck till en billig peng (500kr).
Har fack för allt och sitter som gjutet på ryggen.

Ultimata Skidryggsäcken?
Jag kan tipsa om en lite otippad variant. Haglöfs Tight Large. En gammal klassiker som sitter som gjutet när du spänner åt ordentligt. Dessutom har den riktgt bra remmar så du kan hänga på brädan eller laggen precis som du vill.

Ultimata Skidryggsäcken?
Jag har en Dakine Ridge som jag trivs riktigt bra med. Jag har modifierat den med en styvare ryggplatta och med lite bättre inre hållare för sonden. Sonden och spadskaftet fungerar som en ram och gör den extra stabil när man har den på ryggen. Skidhållarfunktioner, separat spadfack, inbyggd drickahållare med isolering och andra smådetaljer är av samma typ som de flesta Dakineryggor och känns riktigt genomtänkta och bra.

Det som utmärker Ridge är att den har öppning i ryggen in till huvudfacket och att den har ett separat toppfack som är precis lagom stor för att rymma en normalstor dv-kamera med vaddering. Samma fack lämpar sig också utmärkt för att förvara extragogglesen i. Kameran eller gogglesen hamnar då strax ovanför ryggstödet i stolliftar och man behöver inte oroa sig för kross-skador på vare sig videokamera eller goggles. Ridge är faktiskt utan konkurrens den bästa ryggsäcken jag har testat när det gäller att åka runt med en videokamera i ryggan. Man får upp kameran snabbt och kan lägga ner den snabbt när man har filmat klart utan att det påverkar den övriga packningen. Normalt sett är det lite störande att ha med kameran, men i vintras hade jag den i ryggan nästan jämnt och det ger bra förutsättningar för att få ihop ett stort råmaterial till en film (Beyond Boarders i detta fall). Samtidigt är ryggsäcken klart större än tex Helipro och rymmer med enkelhet både filmkamera, treckers, hudar, nån extra tröja, ett par extrahandskar och lite matsäck. Komprimeringsremmar gör att man kan trolla bort volymen om man behöver. Sammanfattat är jag helnöjd, som det visst heter numera.

Ultimata Skidryggsäcken?
MnO: Du skriver inte så mycket om skidhållarfunktionen men jag måste bara fråga. Efter att ha haft lite problem med min Dakine vertex då jag haft spadbladet i ryggsäcken så är det omöjligt att fästa skidorna som det är tänkt på ryggsäcken, de kommer för långt ifrån den övre remmen. Funkar iofs att lösa på andra sätt men så genomtänkt tycker jag inte att det är, ska man inte kunna ha både spade och skidor på ryggen?

Ultimata Skidryggsäcken?
Joye> Skidfästet på Ridge är av samma typ som på de flesta Dakine, dvs skidorna sitter snett över ryggsäcken. Man sätter fast skidorna genom att trä i bakänden i en fast ögla nertill och knäpper fast dom med ett band på motsatt sida på den övre delen av ryggsäcken. Precis samma som Vertex alltså. Snedfästningen tycker jag är det bästa sättet att bära skidor och jag kallar iaf systemet genomtänkt i jämförelse med många andra varianter. Man slipper att slå huvudet i skidorna när man tittar uppåt längs klättervägen och man slår inte heller i hälarna i bakändarna. I mitt fall har jag har aldrig ens tänkt på att det skulle vara några problem med att spadbladet tar för stor plats. Jag har alltid spaden i spadfacket och har spänt på skidorna massor av gånger utan några problem. Det kan kanske vara olika beroende på hur stort eller hur böjt spadbladet är? Med ett vanligt Ortovox plastblad eller med ett blad från Everest Advanced Alu (kopia av nån rätt stor Volie) är det iaf bara att sätta dit skidorna. Det går dessutom både smidigt och fort, både att sätta dit och ta av.

Jag är som info väldigt kritisk och synande när det gäller prylar och är utbildad civilingenjör med inriktning produktutveckling och har därmed läst lite kurser i att utveckla befintliga produktlösningar. Det hör verkligen till ovanligheterna att jag har några prylar överhuvudtaget som jag inte omedelbart ser möjligheter till förbättringar på. Oavsett om det är videokameror, skidor, tandborstar, bindningar, fjärrkontroller eller ryggsäckar granskas grejorna in i minsta detalj och i princip alltid är det ett ganska stort antal detaljer som hade ändrats om jag hade fått bestämma. Ridge-ryggsäcken är nog faktiskt den av alla mina skidprylar som ligger närmast ett perfekt utförande. Givetvis finns det även i det fallet förbättringsförslag, men det rör sig om små saker, som tex sondhållaren invändigt och stängningen på midjebältsfickan. I stort är jag nöjd med ryggsäckens orginalutförande och det händer som sagt inte ofta.

Ultimata Skidryggsäcken?
Joye: Jag förstår vad du menar och har upplevt samma sak. När man har mycket saker längst ner i ryggan så har spadbladet en tendens att bulla ut lite. Det här gör att det känns som skidorna inte ligger riktigt slimmat längs med ryggsäcken utan nästan pekar ut och bort från säcken. MEN, det här har mest varit en psykologisk grej och det har i alla fall för min del bara varit och trycka till lite och spänna åt den övre remmen så sitter skidorna där som de skall.

Däremot nöts det hål på ryggan när tyget ligger mellan spadbladet och stålkanterna på skidorna. Det här kan ju bero på typ av skidor och kan lösas med ett skidspänne runt den del som ligger emot. Ryggan i fråga var en Heli Pro med några år på nacken.

I min nya Osprey har jag en tunn bit liggunderlag inne i spadfacket mellan bladet och tyget. Det här gör att stålkanterna vilar mjukt mot ryggan och det känns som de inte nöter lika mycket på tyget. Konceptet har dock inte testats tillräckligt hårt ännu för att se om det fungerar riktigt bra, men liggunderlaget kom väl till pass när det grävdes en snösoffa för lunch i en solig sluttning för någon månad sedan :-)

Till Kawabanga får jag väl rekommendera Osprey Switch 25+5. En säck som jag valde mycket beroende på att den fanns i ett så stort utbud av höjder så att det gick att hitta en till min långa rygg. Några ord om Switchen finns bla här: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=26528

Ultimata Skidryggsäcken?
Har åkt många år med en Loewe Alpine: Snow Attack 25. Vet inte om den görs fortfarande dock.
Helt perfekt att åka med, sitter som ett smäck. Lite speciell utformning runt nacken som jag gillar.
Dock inte så bra skidhållarfunktion, det funkar helt ok men är inte gjort så bra för dagens bredare skidor.

Ultimata Skidryggsäcken?
Jag ska köpa en skidryggsäck som jag då har tänkt ha med mig mer eller mindre alla dagar jag åker och kommer då oftast behöva innehålla: lavinutrustning, extra tröja, kamera, matsäck och vid turer då samtidigt kunna ha 100mm+ midje-skidor fastspända. Vilken storlek tror ni lämpar sig bäst?

Senast ändrad:
Ultimata Skidryggsäcken?
Jag skulle säga att den ultimata skidsäcken (Om man nu kan ha en säck som "den ultimata") är en ABS eller snowpulserygga.

Ultimata Skidryggsäcken?
Efter att ha lånat ryggor under några års åkning (främst Dakine Heli pro) köpte jag en Lundhags 28 liters skidrygga vaddennuheter... Alla saker man irriterade sig på när det gäller Dakinen är åtgärdade och det är väl kanske det att den är rätt styv och kan upplevas överlastad med funktioner. Enormt skön att bära skidorna på, smarta lösningar för locket när man har kameran med sig och andra kloka detaljer gör att jag är nöjd med de kanske tio dagar jag haft den på ryggen.

Hur den håller i längden har jag ingen aning om, men den verkar i alla fall bra map material och konstruktion.

Ultimata Skidryggsäcken?
Jag sitter och trugar efter en ny ryggsäck och har konstaterat att något mellan 25-35 vore lämpligt.... Någon som provat någon av dessa ryggsäckar och har lust att slänga en kommentar över dem?

Ortovox Haute Route 35
Ortovox Freerider 26 Blue Ocean
Arc\'treyx Silo 30
Lundhags - Ventus Spirit 28L/32L

Just nu lutar det åt någon av Ortovox:arna :) - Någon av dessa som är ultimata? :)

Ultimata Skidryggsäcken?
Joye sa:
MnO: Du skriver inte så mycket om skidhållarfunktionen men jag måste bara fråga. Efter att ha haft lite problem med min Dakine vertex då jag haft spadbladet i ryggsäcken så är det omöjligt att fästa skidorna som det är tänkt på ryggsäcken, de kommer för långt ifrån den övre remmen. Funkar iofs att lösa på andra sätt men så genomtänkt tycker jag inte att det är, ska man inte kunna ha både spade och skidor på ryggen?
Da Kine ändrade den funktionen på de flesta modellerna förra året. Nu är det en vajer som man kan dra ut till en loop med diameter på 20-30cm som gör det sjukt mycket lättare att klämma ner feta skidor och hänga på skidorna när man har mycket saker där bak.

Ultimata Skidryggsäcken?
Jag har kört en säsong med Ortovox freerider, grym rygga! Sitter sjukt bra schyssta fack och allt passar väldigt bra med spade och sond, iaf om man har ortovox prylar : ) Den är ju lite dyrare tack vare att det är inbyggt ryggskydd men med tanke på det är den istället mkt prisvärd! Det enda jag har kommit på är att det inte finns någon isolerad "kanal" för camelbacken som på en dakine. Men bara man kommer ihåg att blåsa tillbaks vattnet så är det ju inte några problem!

Ultimata Skidryggsäcken?
vilken storlek rekommenderas på en "skidryggsäck" ska få ner lavinutrustningen, evetuellt ett par mackor, torra handskar och diverse småsaker.

räcker en dakine helipro 20L ?

Ultimata Skidryggsäcken?
iHammpus sa:
vilken storlek rekommenderas på en "skidryggsäck" ska få ner lavinutrustningen, evetuellt ett par mackor, torra handskar och diverse småsaker.

räcker en dakine helipro 20L ?
Kör med en Dakine Heli Pro DLX 20 liter, funkar perfekt för att att åka och hika med. Har en väst, handskar och lite diverse i den. Och spaden förstås. Rekommenderas. Ska man dock gå på tur mycket kanske man ska ha en lite större.

Ultimata Skidryggsäcken?
dakine är inte grymma på nåt mer än priser imo. det är bra ryggor, men inte grymma. själv kör jag med pieps plecotus, myotis och freeride. grymma säckar är det, jäkligt rejäla och slitstarka med många smarta lösningar!

Ultimata Skidryggsäcken?
Lee-nus sa:
dakine är inte grymma på nåt mer än priser imo. det är bra ryggor, men inte grymma. själv kör jag med pieps plecotus, myotis och freeride. grymma säckar är det, jäkligt rejäla och slitstarka med många smarta lösningar!
Och det har inget alls att göra med att du är sponsrad/samarbetar med de? ;) Annars så håller jag med dig om DaKine. De funkar till det priset men grymma är de inte..

Personligen hatar jag pieps säckarna men älskar Mammutsryggsäckar.

Ultimata Skidryggsäcken?
Håller helt med om prisvärdheten hos DaKine, det plus att de sitter bra. Lite mycket tyg och skumma funktioner som typ googleficka osv och lite störigt att det ofta inte går att bära skidorna i A-fäste på dem, vilket jag föredrar.
Stort plus för alla köp&sälj jägare är ju att andrahandsvärdet är i stortsett noll.

Får själv slå ett slag för Black Diamond, har den äldre versionen av Cover (kommer inte ihåg vad den heter just nu...), lätt och sitter som gjuten plus har det man behöver och inget mer.

Har också bara goda erfarenheter av Osprey (Hade en rygga ur Switch serien) och deras Kode 30 (?) ser riktigt grym ut.

Är annars väldigt sugen på att se hur mina nya tursäck, Norröna Falketind 45L, kommer prestera. Är riktigt avskalad och har också den endast de funktioner man behöver och inget lull-lull.
Tyget den är gjort av känns verkligen bombsäkert. Polarens 100L variant låg utanför tältet i regn flera nätter i Norge den här sommaren och höll allt torrt, så har höga förhoppningar.

Ultimata Skidryggsäcken?
Hasse_Lindborg sa:
Lee-nus sa:
Och det har inget alls att göra med att du är sponsrad/samarbetar med de? ;) Annars så håller jag med dig om DaKine. De funkar till det priset men grymma är de inte..

Personligen hatar jag pieps säckarna men älskar Mammutsryggsäckar.
självklart använder jag pieps för att jag är sponsrad, men jag skulle ju inte heller samarbeta med nåt jag inte tror på? och som sagt, jag diggar även vissa av ortovox säckar, åtminstone de som inte har ryggplatta i sig. dakine har aldrig funkat nåt vidare för mig och mammut har jag inte provat. osprey kode verkar schyssta också, har bara provat i butik. så, nu har jag utvecklat... ;)

Ultimata Skidryggsäcken?
Jag köpte mig en Ortovox Haute Route 35 och är nöjd med den.
Bra passform, många fack, storfack öppnas inte uppifrån och storfacket lättåtkomligt även när skidorna är fästa i A-formation.
Den bästa ryggsäcken jag hittade på marknade och kanske tom. den Ultimata ryggsäcken.

Ultimata Skidryggsäcken?
Brorsan köpte 45L varianten av ovannämda och är skit nöjd, får tipsa om snowsafe.co.uk som har nära halva priset på Ortovoxryggor i jämförelse med Sverige...

Ultimata Skidryggsäcken?
Haute Route är väl en panelmodell om jag inte minns fel?
Personligen så hyser jag agg emot allt vad panelryggsäckar heter, jag har väldigt svårt att acceptera deras existensberättigande.

Ultimata Skidryggsäcken?
Ok
Haute Route 35 har ingång till det stora facket från ryggen, man måste alltså ta av sig ryggsäcken för att öppna stora facket.
Tycker personligen det är bättre än toppmatad då man kommer åt allt utan att gräva en massa. Mycket viktigt också att man kommer in i ryggsäcken obehindrat även med skidor på plats, vilket inte var fallet med min gamla Mammut Repect 25.

Ultimata Skidryggsäcken?
Använder en Ortovox Freeride 26. Och jag är grymt nöjd med den!
Rejäla spännen, inbyggt ryggskydd, går att öppna i ryggen. Och, den enda ryggsäcken jag hittat som sitter bra på min 196 cm!

Enda nackdelen är väl att ett spänne lossande, men det löste sig med lite metall och popnit!

Tillbaka
Topp