Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
ultimate grip?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 144590" data-attributes="member: 12152"><p>Skidor med den typen av kantslip fanns på skidtestet i Tandådalen och även i Åre tror jag. Jag testade inte nyheten själv, men några kompisar hann med ett par provåk. Det är svårt att säga vilken effekt slipningen har iom att det inte fanns samma skidor med vanlig kant, men dom som testade tyckte att det bettade bra. </p><p></p><p>Rent teoretiskt är det en bra idé tycker jag. Det säger sig självt att om man kan få ner mer tryck på kanten så blir det bättre grepp. Med ultmategrip fördelas samma kraft på en mindre yta och därmed borde kantgreppet bli bättre. Jag har faktiskt personliga erfarenheter av ett liknande fall som satte igång lite funderingar på något åt det här hållet. Jag hade för två-tre år sedan två par Salomon AK Rocket Pilot Pro/Lab, dvs den gröna 195cm twintippen med sexkantiga ändar och pilotinfästning. Det ena paret delaminerade och fick svällskador på kärnan orsakade av fuktintrång. Detta gjorde att kanten blev tydligt vågformad en dryg halvmeter under foten (faktiskt nästan exakt lika långt som Ultimate Grip är verksamt) om man synade den i längsgående riktning. Vid testkantning på hårt trägolv såg man att det pga vågformen bara var ett ett antal punkter av kanten som var aktiva. Jämförde jag kantgreppet mellan den hela skidan och den som var fuktskadad visade det sig att den fuktskadade var klart bättre. Det var tveklöst så att den presterade bättre på hårt underlag, trots att båda skidorna var nyslipade med samma kantvinklar. Med tanke på det tycker jag att ultimategrip är en intressant innovation och det ska bli kul att se om det får någon spridning i branschen. </p><p></p><p>Den enda tydliga nackdelen är väl att det troligen blir en något kortare livslängd på skidorna eftersom mer material kommer att avverkas vid slip. Med rätt inställning på maskinen med mindre tryck på slipverktyget borde det iofs vara lösbart rätt enkelt. Det borde också bli en något sämre hållfasthet mot stensmällar iom de försvagningar som uppstår iom fördjupningarna i kanten.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 144590, member: 12152"] Skidor med den typen av kantslip fanns på skidtestet i Tandådalen och även i Åre tror jag. Jag testade inte nyheten själv, men några kompisar hann med ett par provåk. Det är svårt att säga vilken effekt slipningen har iom att det inte fanns samma skidor med vanlig kant, men dom som testade tyckte att det bettade bra. Rent teoretiskt är det en bra idé tycker jag. Det säger sig självt att om man kan få ner mer tryck på kanten så blir det bättre grepp. Med ultmategrip fördelas samma kraft på en mindre yta och därmed borde kantgreppet bli bättre. Jag har faktiskt personliga erfarenheter av ett liknande fall som satte igång lite funderingar på något åt det här hållet. Jag hade för två-tre år sedan två par Salomon AK Rocket Pilot Pro/Lab, dvs den gröna 195cm twintippen med sexkantiga ändar och pilotinfästning. Det ena paret delaminerade och fick svällskador på kärnan orsakade av fuktintrång. Detta gjorde att kanten blev tydligt vågformad en dryg halvmeter under foten (faktiskt nästan exakt lika långt som Ultimate Grip är verksamt) om man synade den i längsgående riktning. Vid testkantning på hårt trägolv såg man att det pga vågformen bara var ett ett antal punkter av kanten som var aktiva. Jämförde jag kantgreppet mellan den hela skidan och den som var fuktskadad visade det sig att den fuktskadade var klart bättre. Det var tveklöst så att den presterade bättre på hårt underlag, trots att båda skidorna var nyslipade med samma kantvinklar. Med tanke på det tycker jag att ultimategrip är en intressant innovation och det ska bli kul att se om det får någon spridning i branschen. Den enda tydliga nackdelen är väl att det troligen blir en något kortare livslängd på skidorna eftersom mer material kommer att avverkas vid slip. Med rätt inställning på maskinen med mindre tryck på slipverktyget borde det iofs vara lösbart rätt enkelt. Det borde också bli en något sämre hållfasthet mot stensmällar iom de försvagningar som uppstår iom fördjupningarna i kanten. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
ultimate grip?
Tillbaka
Topp