Umeå-Åre Viktigt Vägval

• Trådstartare Trådstartare PSX
  • Start datum Start datum

PSX

Medlem
Umeå-Åre Viktigt Vägval
Ärade Experter!

En fråga som jag snabbt skulle behöva ett bra svar på. Vilken väg ska man ta från Umeå till åre med bil? Åker imorgon eftermiddag, så uppskattar snabbt svar..

Tacka på förhand!

Umeå-Åre Viktigt Vägval
Antingen kör du till Övik. Sedan Sollefteå-Östersund-Åre.
Eller så kör du inlandet. Dorotea-Ösd-Åre. Där kan du gena strax efter Strömsund mot Föllinge sedan Änge-Kaxås-Kluk-Mörsil-Åre. Men det kan vara lite överkurs kanske.
Kolla en karta vetja!

Umeå-Åre Viktigt Vägval
Jag rekommenderar Umeå-Övik-Sollefteå-Östersund-Åre.
Jag körde den vägen till Åre i söndags och kom tillbaka idag.
Det blir ca. 465km jämfört med 450km om du kör inlandet, men det är betydligt bättre och snabbare
väg om du kör över Övik/Sollefteå.
Vi hade förresten helt perfekta dagar i Åre. Lundarappet, Hummelbranten och 1000-meter var alla helt ok trots lite sparsamt med snö. Störtloppet var också ok, men bara öppet en stund på måndagen och stängdes sedan pga träning/tävling. Vi fick till och med lite lättsam men trevlig offpist i lössnö på båda sidor om 1000-meter och längs sidan ner mot transporten som går över till Hummeln.

Umeå-Åre Viktigt Vägval
Snabbast blir om du åker inlandet. dvs: Umeå-Dorotea-Åre. Ett litet tips är att i Lit strax utanför Östersund svänga av mot Aspåsnäset och sen mot Krokom för att komma ut på E14. Då ska det enl mina beräkningar vara ung 47 mil samt inga fartkameror utom en liten bit på E14 vid Krokom. Piece of cake.

Umeå-Åre Viktigt Vägval
mm...åkte förra veckan ume-åre via inlandet som dustbin_dan och klark sagt går nog snabbast och det är inte särskilt mycke trafik heller så man kan gasa på sen gena genom strömsund där kan man ta ett stop och käka hamburgare på anexet billigt och gott

Umeå-Åre Viktigt Vägval
Dusbin_dan kan det här!

"Antingen kör du till Övik. Sedan Sollefteå-Östersund-Åre.
Eller så kör du inlandet. Dorotea-Ösd-Åre. Där kan du gena strax efter Strömsund mot Föllinge sedan Änge-Kaxås-Kluk-Mörsil-Åre. Men det kan vara lite överkurs kanske.
Kolla en karta vetja"

Förtydligande: -Föllinge-Lillholmsjö-Tulleråsen-Änge-
Och det är närmare (och roligare) att åka: -Änge-Lungret-Viken/Glösa-Alsen-Mörsil-,
där biten mellan Lungret och Glösa är en fin rallyspecial!

Allvarligt: Åk inlandet!! E4 vid kusten är saltad, slaskig, och full av trafik. Klark tipsar om -Lit-Aspås-Krokom- vilket är ett bra förslag.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp