Underställ (Andra lagret)

Macaronis

Ny medlem
Köpte mig nyligen ett underställ (första lagret) på Stadium.
Ett Helly Hansen i tunt material, men i bra passform. En bra början, men lär knappast räcka.
Därför är jag lite fundersam på vad man ska köra efter detta plagg.
Ska man investera i ytterligare ett underställ som man kör ovanpå eller vad rekommenderar ni.

Är också lite osäker på om man klarar sig med ett lager plus byxor på benen.
Jag har en rätt så fet tröja i ull som jag fick med mig från lumpen om det blir riktigt kallt. Värmetröja för er som gjort lumpen :-).
Annars kanske det räcker med det understället jag har nu, även om d känns rätt tunt och köra en polo tröja.

Vad rekommenderar ni mig att köpa/göra?

alltså, ett tunt underställ + en vanlig sweatshirt och sen skidkläder på det brukar gå superb. så kallt är det ju inte i sverige. eller?

Köp ett par fleece-långkallingar på Stadium också.
Om det inte är snorkallt räcker det nog med tröja 90 på överkroppen(och en jacka, då). Enbart understället verkar svalt tycker jag.
lycka till

Om dina byxor är fodrade så lär du klara dig med långkallingarna under. Är det bara skalplagg så blir du nog lyckligare med extra lager i microfleece enligt ovan.

Ylletröja på överkroppen lär vara att föredra framför polo. Polon lär nämligen vara i bomull, vilket suger upp svett som en tvättsvamp = kallt när du sitter i liften. Fleecejacka/tröja är annars en höjdare även här.

Ett par HH-underställbyxor under skidbyxorna borde räcka rätt långt. Själv kör jag med ett par shorts också, men det är mest för att jag gillar att vara varm om pungen :)

Köp en tröja i microfleece från Craft som heter Shift. Underställ plus den funkar i alla väder.
Blir det riktigt kallt tar du en fleeceväst över dina två lager.

Ett par fleece tights som går till knäna när det är kallt, annars räcker långfillingar bra.

Som personen ovan skrev så skiftar det vad som är lämpligt att klä på sig efter vad man ska sysselsätta sig med. Många, däribland jag, åker med såväl ryggskydd som ryggsäck och då upptäcker man ganska snabbt att det har en tendens att bli mycket varmare på ryggen än på armarna.
Jag hittade en lösning på det problemet i shopen på Kebnekajses fjällstation. Där sålde dom en produkt som hette VarmArm. Den var i princip en anti-väst, dvs ett par ärmar som satt ihop runt halsen, allt gjort i fleece. Ett mycket praktiskt plagg som jag varmt kan rekomendera. Problemet är väl att det inte bara är att sticka i väg till Stadium/Intersport och köpa. Men antingen får ni väl leta på nätet eller så sy en egen. Kanske går det att få fram leverantören genom att höra av sig till Kebs fjällstation.

Mitt tips nån typ av ullfrotte´ den värmer trots att den är dyngblött.
De bästa märkerna enligt mig är: Norka Akla.... eller "Ullfrotte´ orginal"....

Ett tunt lager nära kroppen(fixat), sedan kan du ta nått fleeceunderställ över det, har du skalbyxor så kan det vara smart att köpa för stora fleecebyxor, då blir det som att byxorna är fodrade och inte för varmt och kladdigt.
Vad du däremot ska undvika är bomullsplagg, när bomull blir blött så kyler det ner, syntetmaterial transporterar bort väta. Hur logiskt som hellst, bara att prova, jag lovar att du blir både blötare och kallare med bomull mot kroppen. Sen är det sjukt bra med den där ulltröjan när det blir extra kallt.

In i garderoben, matcha och lyckas!

Jag kör med Everest underställ (layer 1) och microfleece (layer 2). Sen min tunt fodrade HH-skidjacka ytterst. Funkar perfekt :D Mina skidbyxor har fleece, så där räcker det med layer 1 för mig. Skönt att inte svettas ihjäl eller frysa till is längre :D

Ni som är intresserade av ullfrotté borde gå och läsa inläggen på utsidan.se. För mig som är lagom extrem (endagsturer på snowboard i alperna), så funkar Everest bra. Det är sällan kallare än -10 grader och oftast en massa plusgrader när solen står på. Hade +15 grader förra året nere i dalen i Les Deux Alpes!!!

Finns bara en lösning för mig:
CRAFT kläder under!
Lager 1 underställ + deras lager två tröja. Är det riktigt kallt kan man ta en hood eller nåt på överkroppen och satsa på lager två långkallingar av samma märke.
Detta fungerar i alla väder för mig. (jobbar som skidlärare och står i backen varje dag oavsett väder.
Har bara skalkläder överst. En annan fördel med Craft är att man kan tvätta underställen i 90 grader. Så slipper man åka runt och stinka hockey omklädningsrum. (Man måste tvätta i minst 90 grader för att bakterierna som gör att det luktar illa ska försvinna)
Mitt bästa tips!

Craft är bra, de har en skön polo som jag brukar köra på överkroppen, min skidbyxor är rätt fodrade så där blir det alltid bara långkalsingarna under, har aldrig frusit hittills iaf. Om det är riktigt snorkallt brukar jag ta en windstopperfleece grej på mig under skidjackan, och är det varmt kör jag bara med craftstället och ryggskyddet under jackan. Craft är bra, men inget ont om hockeyomklädningsrum, där e man ju uppvuxen och det finns ingen doft som den! Kanske finska brottarbyxor, men det är ju äckligt :D

annars funkar ju vanliga fleecetröjor/microfleece också men man får variera beroende på temperatur och vad man gör. underställ + tjockaste fleecetröjan + ryggskydd blir för svettigt varma vårdagar...

Tillbaka
Topp