Underställ under snowboarddressen?

Niiiicke

Medlem
En fråga ang. underställ dvs. lager 1. Har ett helly hansenset sen några år och funderar på att köpa nytt. Men lager 1 ska väl bara transportera bort all fukt? Såg att det finns underställ som både transporterar bort fukt samt värmer men då borde det bästa enligt min mening vara att ha ett lager som tar bort all fukt och sedan har man ett lager till, lager 2 som värmer. Någon som har några tips och synpunkter?

Ja, ditt första lager skall vara ett tunt, anpassat för att transportera bort fukt. Då kan du bara skippa värmelagret helt sen på vårkanten och köra lager 1 och 3 för att transportera bort svett och skydda mot vinden. Så är det bara att variera lager 2 beroende på hur varmt det är och hur mycket du kommer anstränga dig.

Lager 1 är till för att ta bort fukt, vilket är en funktion som alla dina lager ska ha. Huruvida du vill ha ett väldigt tunnt första eller ett lite tjockare är personligt. Det viktiga är att det är hyfsat tight för att underlätta transporten.

jag själv har ett tunnt första lager och bygger sedan på med ett lite tjockare lager 2. Är det varmare ute tar jag ett tunnare lager 2, om kallare tar jag ett tjockare lager 2. Se till att alla lager kan andas, alltså ingen bomull!

Kan rekommendera Artic Brynje.
Kombinerar 1:a och 2:a lager i ett varmt och behagligt underställ.
http://www.brynje.no/public/?set_language=no&cccpage=webshop_l1&set_z_qm_product_grp1=1
Innersidan består av ett nät som transporterar bort fukt väldigt effektivt och håller värmen kvar. Utan på det sitter det ett vanligt merinounderställ.

Det är det enda underställ jag testat som verkligen fungerar om man lätt blir svettig och inte vill frysa under tiden man åker lift eller tar en paus!

Nackdelen är att det är dyrt, runt 800spänn per del. Och om man är mer inne på stil än funktion så är de heller inte helt rätt...ganska fula...

Senast ändrad:
Analog sa:
Se till att alla lager kan andas, alltså ingen bomull!
Bomull andas många gånger bättre än t.ex. gore-tex, men det kyler om det blir blött. alltså inget att rekomendera som lager 1 men som lager 3 kan det vara helt okej om det inte är för blött ute.
Jag gillar ull som 1:a och 2:a lager, det transporterar fukt och värmer även om det är fuktigt men det bästa är att det inte börjar lukta lika jävligt så fort man svettats lite.

Senast ändrad:
Axl sa:
Analog sa:
Se till att alla lager kan andas, alltså ingen bomull!
Bomull andas många gånger bättre än t.ex. gore-tex, men det kyler om det blir blött. alltså inget att rekomendera som lager 1 men som lager 3 kan det vara helt okej om det inte är för blött ute.
Jag gillar ull som 1:a och 2:a lager, det transporterar fukt och värmer även om det är fuktigt men det bästa är att det inte börjar lukta lika jävligt så fort man svettats lite.
Helt rätt. Menade bomull som underställ.

Tillbaka
Topp