Undvika "gaper gap" med sweet protection igniter ll

Hej alla skidsugna!

Jag är på jakt efter nya gogglar och har en sweet protection igniter 2. Har tyvärr insett att det är få goggle-modeller som faktiskt har en bra passform till hjälmen. Resultatet blir ett så kallat "gaper gap" vilket vissa (inklusive jag) helst undviker om möjligt. Tycker detta är synd med tanke på deras hjälmars i övrigt höga kvalite och funktionalitet.

Jag tänker att sweet protection är ganske utbrett i norden, och därför kanske det finns någon annan på freeride som har haft samma funderingar som jag.

Ni som har igniter/liknande SP hjälm, vilka gogglar kör ni med?

Någon som har testat Sweet Protections egna nylanserade skidbrillor med deras hjälmar?

Uppskattar alla svar!
Tack och hej

yolof

Medlem
Nu har jag i och för sig en Igniter (MIPS) version 1 men den funkar utmärkt med Oakley Flight Deck XM. Säljaren i butiken sa utan att tveka och med självsäkerhet att SP-hjälmarna lirar mycket bra med Oakleys goggles.

Jag har en switcher och provade allt förra säsongen. För mig passade oakley flight deck xm bäst. Till denna säsong har jag bytt till sweets egna interstellar.

så bästa tipset är sweets egna.

vill man komma undan billigt så passar även spektrums skutan bra.

Tack för svaren.
Efter lite research är jag nu ganska inne på att införskaffa mig ett par Interstellar goggles. Nackdelen med dem är att de är ganska dyra och verkar som, när man köper paket med extra lins på köpet, endast får låga VLT (~12% och 25% på extralinsen).

Rätta mig om jag har fel, men 12% och 25% VLT är i princip samma lins och därför vore det bättre om de skickade med en högre VLT extralins (över 60% iaf) för riktiga moln-/snödagar.

Mailade SP och frågade om detta skulle vara möjligt, får se vad de säger. @PatrickSthlm, vilka linser har du till dina interstellar, nöjd? Om det går att få bätte extralins får det absolut bli interstellar, annars kanske man får kika på flightdeck som också verkar vara ett riktigt bra alternativ.

Nu blev det lite insnöning på linser men vafan, vad är gogglar utan bra linser 🤪

BlackDow

Ny medlem
Tack för svaren.
Efter lite research är jag nu ganska inne på att införskaffa mig ett par Interstellar goggles. Nackdelen med dem är att de är ganska dyra och verkar som, när man köper paket med extra lins på köpet, endast får låga VLT (~12% och 25% på extralinsen).

Rätta mig om jag har fel, men 12% och 25% VLT är i princip samma lins och därför vore det bättre om de skickade med en högre VLT extralins (över 60% iaf) för riktiga moln-/snödagar.

Mailade SP och frågade om detta skulle vara möjligt, får se vad de säger. @PatrickSthlm, vilka linser har du till dina interstellar, nöjd? Om det går att få bätte extralins får det absolut bli interstellar, annars kanske man får kika på flightdeck som också verkar vara ett riktigt bra alternativ.

Nu blev det lite insnöning på linser men vafan, vad är gogglar utan bra linser 🤪
Light Amethyst som de verkar skicka med som standard har VLT 35%, men håller med om att det gärna fått vara en med högre istället. Synd, för jag kollar också på Interstellar.

Light Amethyst som de verkar skicka med som standard har VLT 35%, men håller med om att det gärna fått vara en med högre istället. Synd, för jag kollar också på Interstellar.
35% var det ja, lite mer rimligt i så fall. Jag kan uppdatera om det är så att man kan få en annan lins istället för Light Amethyst som extralins.

Jag misstänker dock att de hellre vill att man köper till en extra för 1000+ kronor.

Jag kört med prizm sen lansering och avverkat vanlig prizm rose, torch och sapphire samt haft en vanlig dark grey för soliga dagar. Gjorde mig av med alla och körde bara på torch/sapphire oavsett väder. Funkade kanon. Åker dock bara på i sverige under lucia ocv slutet på säsongen.

har inte provat mina interstellar ännu. Men det sitter perfekt mrd hjälmenoch andas kvalitet. Tror inte jag blir missnöjd med linsen.

2500 kronor fattigare men ett par interstellar med två linser rikare. Som tottek skriver så är light amethyst tänkt för flatljus vilket känns underligt med 35% VLT, men man får väl lita på de norska ingenjörerna som har tagit fram linserna. Blir säkert bra.

Mitt problem är förhoppningsvis löst 🙂

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp