Ungdomsskidor till vuxen

jossan1986

Medlem
Ungdomsskidor till vuxen
Hej!
Precis som rubriken lyder. Kan jag använda ungdomsskidor i pisten?
Fakta om mig:
Väger runt 56 kg
Är 163 cm lång
Åker ingen avancerad åkning i backen. Och inte superfort med tvära svängar. Känner mig som nybörjare fortfarande.
Bakgrund:
Jag har lärt mig åka med vanliga vuxenskidor. Runt 155 cm långa. Sedan nåt år fick jag prova snowblades som var 100 cm lång ca, och blev kär. Har därefter åkt blades år efter år, tills jag nu måste köpa nya. Dock verkar det inte finnas längre, och efter lite sökningar så blir man töntförklarad om man åker blades i backen som vuxen. Hmmm... Iaf. Jag bryr mig inte om den biten, MEN svårare om blades knappt går att få tag på.
Hur som. Jag känner mig säkrare på kortare skidor, än med normallånga. Så om jag nu ska köpa carvingskidor finns det bara ner till ca 140 cm långa för vuxna. Men på ungdomssidan finns kortare skidor. Ner mot 115 cm kanske. Min fråga är därför: KAN jag åka på ungdomsskidor? Eller är de för mjuka och kommer att gå av typ? Förutsättningarna är listade ovanför.
Tack på förhand!

( Och vänligen inga kommentararer om att jag ska lära mig åka med riktiga skidor och så istället, för det vill jag inte. ;) )

Ungdomsskidor till vuxen
All in:

Ungdomsskidor till vuxen
Ingen som vet hur ungdomsskidor ter sig på en vuxen som inte är jättestor?Du måste ha koll på
Det är ju barnskidor som är så korta, så skulle tro att det inte blir så bra. Bindningarna som oftast sitter på så små skidor är inte heller alltid anpassade för vuxenpjäxor.

Tillbaka
Topp