Uppblåsbar snowboard - nästa års nya pryl!

Teddo

Medlem
Var i La Clusaz för två veckor sen och åkte upp i kabinen med en kille som stod och pumpade luft i sin bräda. Vi frågade förstås vad han pysslade med och det visade sig att han var teståkare för F2 som håller på att utveckla ett koncept där man pumpar in luft i två kanaler i belaget. Syftet var att få brädan att forma ett konkavt belag som på en vattenskida och denna "ränna" skulle bilda som en kudde man åker på i pudret. Såg skitskumt ut när belaget buktade ut. Får se om det blir nån hit nästa säsong.

Måste ha.

Läs mer på F2-siten http://www.f2snow.com/2004_5/english/enter.html

Hehe, det var det skummaste jag hört /sett på länge...

Den solklara frågan är ju dock vad som händer när man broschlar över en spetsig sten och gör en djup repa i belaget (som alltid händer förr eller senare).

Lagar man då med silfvertejpen!?! Nåja, det kanske funkar, vad vet jag... Kul dock att tillv. vågar testa nya prylar när det finns så många belackare för nytänket (precis som jag...)

MVH,

M.Jinnai

haha skumt?! jag tror däremot inte att det kommer bli någon hit... som sagt om det går sönder förr eller senare

Det där med ömtåligheten var inte det första som slog mig när jag såg brädan... Men den lär ju inte vara billig.

Laater som naagot som prylnoerdar ska koepa bara foer att det aer tech. Aer mycket skeptisk till om det skulle goera naagon skillnad. Den verkliga skillnaden laer ju ligga i formen och arean paa braeda. Ska man koera baade pipe och puder faar man helt enkelt haalla sig med tvaa braedor.

En rejael pintail eller swallowtail och oever 180 cm, sen snackar vu puderbraeda paa riktigt. F2:s foersoek paa swallowtailbraeda (Lancelot) har faatt riktigt usla recentioner av folk som testat - sen lades den ner. Kanske daerfoer som de taenkt hitta paa naagot nytt i genren foer att aaterfaa lite stolthet.

Teddo -> Hur skulle det fungera egentligen att ha luftkanaler som expanderar som håller för en sten? Det är ju mer regel än undantag att man kör upp belaget och exponerar kärnan.

Freddag-> Jag har en F2 Lancelot... Det bästa jag åkt på tolv år på bräda (och jag har hunnit med en hel del brädor) så smaken är nog olika.

har för mig att dom provade något liknande på årets modell också för att man inte skulle sabba kanterna när man railar, men det verkar skumt

Men om man ska raila och så, då tar man ju ut luften... Jag tycker det verkar riktigt coolt, någon som testat får dra en rejäl rescension och berätta skillnaderna!

Tillbaka
Topp