Uppfann Jibb

• Trådstartare Trådstartare user62785
  • Start datum Start datum
U

user62785

Guest
Uppfann Jibb
Tjaaa, när ''uppfanns'' jibb? Har ett skolarbete där jag ska skriva om detta...

Uppfann Jibb
Det var Canadian Air Force med bland annat Mike Douglas som i slutet av 90-talet (97-98 kanske?) utvecklade den första twintip skidan med Salomon (Salomon 1080) som verkligen satte igång det hela!
De tävlade i Kandensiska puckellandslaget (correct me if I'm wrong) och tyckte att de fokuserades alldeles för mycket på att vinna tävlingar osv. så de ville förändra... Och det gjorde de verkligen:)

Senast ändrad:
Uppfann Jibb
Monis sa:
Det var Canadian Air Force med bland annat Mike Douglas som i slutet av 90-talet (97-98 kanske?) utvecklade den första twintip skidan med Salomon (Salomon 1080) som verkligen satte igång det hela!
De tävlade i Kandensiska puckellandslaget (correct me if I'm wrong) och tyckte att de fokuserades alldeles för mycket på att vinna tävlingar osv. så de ville förändra... Och det gjorde de verkligen:)
Det var mycket längre bak i tiden än 98 kan jag säga.
Jib uppfanns av de första snowboardåkarna som kom till skidbackarna.
Att göra trick med snowboard var populär från början och populäriteten ökade explosionsartat i slutet av 80-talet. De första twintips på snowboard kom 1989.
(Jag har en gammal "Rep. Of Freesurf" bräda från 1990 som bevismaterial på att timglasformade twintipbrädor fanns redan då)

Snowboard har varit före med det mesta.

Senast ändrad:
Uppfann Jibb
Monis sa:
De fick inspiration från snowboardåkarna och försökte sedan utföra samma trick på skidor, men utrustningen var för dålig och var tvungen att förbättras, det var då Mike douglas skickade in ett förslag till salomon och de började tillverka den första twintip skidan.

Uppfann Jibb
SverigeTomten sa:
Monis sa:
Det var mycket längre bak i tiden än 98 kan jag säga.
Jib uppfanns av de första snowboardåkarna som kom till skidbackarna.
Att göra trick med snowboard var populär från början och populäriteten ökade explosionsartat i slutet av 80-talet. De första twintips på snowboard kom 1989.
(Jag har en gammal "Rep. Of Freesurf" bräda från 1990 som bevismaterial på att timglasformade twintipbrädor fanns redan då)

Snowboard har varit före med det mesta.
Det vet jag mycket väl! Men jag tror han menar inom skidåkning!?
Beror helt på hur man definerar, igentligen började väll allt i början av 1900talet. Jag har sett en pissgammal filmsnutt från början av 1900talet (har jag för mig) där de åkte skidor, droppade vindrivor och hoppade på hopp. Skitcoolt faktiskt!:)

Uppfann Jibb
ellet sa:
Monis sa:
De fick inspiration från snowboardåkarna och försökte sedan utföra samma trick på skidor, men utrustningen var för dålig och var tvungen att förbättras, det var då Mike douglas skickade in ett förslag till salomon och de började tillverka den första twintip skidan.
Ja och i och med det så startades det som idag är jibbing inom skidor, så ser jag på det iaf, sen beror det juh helt på hur man ser på det.

Uppfann Jibb
åhja håller oxå på med ett skolarbete om detta nu!
checka på wikipedia - jibbing , där finns historian.
Men den är precis som nån sa där uppe, de kanadeniska puckelåkarna Ian Provo, mike douglas och JP A tyckte att allting bara handlade om tävlingar så dom villa göra en friare gren. Åsså gjorde dom en prototyp som salomon nappade på åsså utvecklade de twintiposkidan. Åsså sen for dom in i snowboardparkerna o shreddade!

Uppfann Jibb
ordet jibb kommer från snowboard, det står för att man kör på nått som är byggt av människan och inte av naturen. Det finns en cykelfilm från 2002 eller 2003 som heter jib där dom förklarar det ganska noga tror ja! så när man jibbar så kör man egentligen snowboard på till exempel en betong mur eller ett fotbollsmål eller liknande.
Ordet har ju fått en lite annan betydelse nu men kul att veta.
Antagligen inte det du tänkte på men de kan vara intressant fakta att ha med i ditt arbete kanske. Lycka till!

Uppfann Jibb
Skönt med ämnen läraren inte vet något om. Även om det nog är intressant att lära sig var jibbing kommer ifrån så kan du ju smyga in lite helt ovettiga fakta.

Gärna något i stil med "jibbing spreds snabbt över norden där befolkningen kunde använda sin aavdankade längdskidor för att raila trappor i huvudstäderna under sommarmånaderna"

eller "Ordet jibba kommer från seglingstermen gippa. Motsatsen till att gippa är att slå, och motsatsn til lyckad jibbning är att an slår sig"

Tillbaka
Topp