U
user62785
Guest
Uppfann Jibb
Tjaaa, när ''uppfanns'' jibb? Har ett skolarbete där jag ska skriva om detta...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var mycket längre bak i tiden än 98 kan jag säga.Monis sa:Det var Canadian Air Force med bland annat Mike Douglas som i slutet av 90-talet (97-98 kanske?) utvecklade den första twintip skidan med Salomon (Salomon 1080) som verkligen satte igång det hela!
De tävlade i Kandensiska puckellandslaget (correct me if I'm wrong) och tyckte att de fokuserades alldeles för mycket på att vinna tävlingar osv. så de ville förändra... Och det gjorde de verkligen![]()
De fick inspiration från snowboardåkarna och försökte sedan utföra samma trick på skidor, men utrustningen var för dålig och var tvungen att förbättras, det var då Mike douglas skickade in ett förslag till salomon och de började tillverka den första twintip skidan.Monis sa:Det var Canadian Air Force med bland annat Mike Douglas som i slutet av 90-talet (97-98 kanske?) utvecklade den första twintip skidan med Salomon (Salomon 1080) som verkligen satte igång det hela!
De tävlade i Kandensiska puckellandslaget (correct me if I'm wrong) och tyckte att de fokuserades alldeles för mycket på att vinna tävlingar osv. så de ville förändra... Och det gjorde de verkligen![]()
Det vet jag mycket väl! Men jag tror han menar inom skidåkning!?SverigeTomten sa:Det var mycket längre bak i tiden än 98 kan jag säga.Monis sa:Det var Canadian Air Force med bland annat Mike Douglas som i slutet av 90-talet (97-98 kanske?) utvecklade den första twintip skidan med Salomon (Salomon 1080) som verkligen satte igång det hela!
Jib uppfanns av de första snowboardåkarna som kom till skidbackarna.
Att göra trick med snowboard var populär från början och populäriteten ökade explosionsartat i slutet av 80-talet. De första twintips på snowboard kom 1989.
(Jag har en gammal "Rep. Of Freesurf" bräda från 1990 som bevismaterial på att timglasformade twintipbrädor fanns redan då)
Snowboard har varit före med det mesta.
Ja och i och med det så startades det som idag är jibbing inom skidor, så ser jag på det iaf, sen beror det juh helt på hur man ser på det.ellet sa:De fick inspiration från snowboardåkarna och försökte sedan utföra samma trick på skidor, men utrustningen var för dålig och var tvungen att förbättras, det var då Mike douglas skickade in ett förslag till salomon och de började tillverka den första twintip skidan.Monis sa:Det var Canadian Air Force med bland annat Mike Douglas som i slutet av 90-talet (97-98 kanske?) utvecklade den första twintip skidan med Salomon (Salomon 1080) som verkligen satte igång det hela!
skulle jag gjort om jag skulle skrivit om det :pKruxelidux_gangsta-thug sa:De e ju bara att hitta på å ta lite från det du kanske redan vet, ofta dina lärare vet så mkt om jibbing så de märker att du småljuger? :P