Uppgradera 12 år gamla skidor. Behöver hjälp.

TheFnatte

Ny medlem
Hej!
Köpte ett par Dynastar Pro Rider 2005 och av olika anledningar kört på dem sedan dess.

Det jag gillar med skidorna är stabilitet vid hög fart och möjligheten att ignorera uppkörda förhållanden.

Vad jag söker är en skida som passar en bokad vecka i Alperna. Naturligtvis hoppas jag på bra offpist, men alperna är oförutsägbara. Så jag behöver en skida som även klarar hårdare förhållanden.

I pist åker jag fort. Stora super g svängar och gillar stabila skidor.
Offpist har jag en liknande stil och gillar fart mer än trixande.

Data:
Längd 180cm 85kg
Nivå. Som en bra skibum i Chamonix. Varken sämre eller bättre.
80% off 20% in pist

Tittat på:
Black row atrix.
Volkl mantra
Line 110

Köper du skidor så sällan
Köp ett par Völkl Katana V-werks, då klar du allt med fart och kraft.

GoranC sa:
Eller sparar några tusen och går på :

http://www.downskis.com/14-15-skis/countdown-114

Hade jag varit tvungen att välja en skida att åka på resten av livet så hade det nog varit den här.

Tuggar uppkört, flyter grymt i puder och är riktigt rolig i pist om man är van att köra med lite bredare skidor. Lätta och hållbara är dom också.

havreboll sa:
GoranC sa:

Hade jag varit tvungen att välja en skida att åka på resten av livet så hade det nog varit den här.

Tuggar uppkört, flyter grymt i puder och är riktigt rolig i pist om man är van att köra med lite bredare skidor. Lätta och hållbara är dom också.
Låter som en beskrivning av mina Sick Day 125. Men som enda skida, lite för jobbiga att åka med varje dag.. speciellt dom när pisten är stenhård.

Men enklast är väl att du drar på skidtester nu i höst och provåker. Men av dom du listat är väl Black Crows Atris den jag skulle valt som enda skida.
Men det är utifrån mina premisser på en skida jag trivs med.
/GC

Senast ändrad:
GoranC sa:
havreboll sa:
GoranC sa:

Låter som en beskrivning av mina Sick Day 125. Men som enda skida, lite för jobbiga att åka med varje dag.. speciellt dom när pisten är stenhård.

Men enklast är väl att du drar på skidtester nu i höst och provåker. Men av dom du listat är väl Black Crows Atris den jag skulle valt som enda skida.
Men det är utifrån mina premisser på en skida jag trivs med.
/GC
Nu ska vi inte starta en argumentation ;) Men jag åkte 125 dagar i vintras i alperna (blandade förhållanden med allt ifrån is och lavinkägla till det djupaste puder jag åkt inkl Japan) och den absoluta majoriteten av dagarna åkte jag på mina Down 114 just för att dom är så bekväma att åka på som en varje-dag skida. race-skidorna, mina gotama och mina shiros fick allt som oftast stå hemma...

Om möjligheten till skidtest finns så är det såklart det absolut bästa för det enda du kan få tag på här på forumet är andras erfarenheter och preferenser.

Inte vet jag men av TS beskrivning av sin åkstil och preferenser så är det nog Corvus jag skulle kika närmare på inom Black Crows sortiment. I år verkar dessutom längden 188 tillkommit om man tycker att 193 blir för mastigt.

Edit; Andra lagg att snegla på för nämnda åkpreferenser är väl Armada Invictus 108ti 188, Dynastar Legend Pro Rider 105 192 som fanns i fjol iaf eller Extrem Opinion 108 Charger 193. Vill du titta åt lite indie-lagg är väl ON3P Wrenegade 108 189, Moment Bibby 190 och Praxis RX 189 några tänkbara kandidater kan jag tycka.

Edit2; Ta tipset för vad det är, men jag råkar ha ett par nya 190 Salomon Q-Lab (som inte säljs längre) på Köp & Sälj, de skulle också kanske falla dig på läppen...

Senast ändrad:
xSooLx sa:
Inte vet jag men av TS beskrivning av sin åkstil och preferenser så är det nog Corvus jag skulle kika närmare på inom Black Crows sortiment. I år verkar dessutom längden 188 tillkommit om man tycker att 193 blir för mastigt.

Edit; Andra lagg att snegla på för nämnda åkpreferenser är väl Armada Invictus 108ti 188, Dynastar Legend Pro Rider 105 192 som fanns i fjol iaf eller Extrem Opinion 108 Charger 193. Vill du titta åt lite indie-lagg är väl ON3P Wrenegade 108 189, Moment Bibby 190 och Praxis RX 189 några tänkbara kandidater kan jag tycka.

Edit2; Ta tipset för vad det är, men jag råkar ha ett par nya 190 Salomon Q-Lab (som inte säljs längre) på Köp & Sälj, de skulle också kanske falla dig på läppen...
Lägg till blizzard cochise och faction dictator på listan.

Jarle sa:
xSooLx sa:

Lägg till blizzard cochise och faction dictator på listan.
+1

TheFnatte sa:
Hej!
Köpte ett par Dynastar Pro Rider 2005 och av olika anledningar kört på dem sedan dess.

Det jag gillar med skidorna är stabilitet vid hög fart och möjligheten att ignorera uppkörda förhållanden.

Vad jag söker är en skida som passar en bokad vecka i Alperna. Naturligtvis hoppas jag på bra offpist, men alperna är oförutsägbara. Så jag behöver en skida som även klarar hårdare förhållanden.

I pist åker jag fort. Stora super g svängar och gillar stabila skidor.
Offpist har jag en liknande stil och gillar fart mer än trixande.

Data:
Längd 180cm 85kg
Nivå. Som en bra skibum i Chamonix. Varken sämre eller bättre.
80% off 20% in pist

Tittat på:
Black row atrix.
Volkl mantra
Line 110
Jag har åkt på alla tre du nämner, Mantran är väl den du kan stå på mest i långa svängar och hög fart, tycker inte att den är den bästa offpistskidan om du tänker på fluffigt puder.

Atris är också stabil och bra bett (har inte testat dem i nån djupare snö, endast i ett par dm gammal lössnö och uppkört pist) Atris är mer svängglada än Mantra .
Line SD 110 (om det är den du menar) är inte riktigt trevlig skida men mer lekfull och låg vikt i tipp och tail (lätt konstruktion) men ändå stabil och lång effektiv kant som gör att den fungerar bra på skär i pist. (bäst i offpist dock) Kanske inte det du letar efter men testa dem om du får möjlighet (de har nog lagt in lite kolfiber i årets modell om jag inte minns fel och breddat dem till 114mm ).

Jag tror dock liksom xSooLx att Corvus passar bra in på de egenskaper du verkar söka.
Kan även tänka mig att Line supernatural kan vara ett alternativ metall och gummi i dem så de blir stabilare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp