Uppvärmning inför snön

freeride_nu

Aktiv medlem
Uppvärmning inför snön
Hej!
Snön närmar sig, och jag funderar lite på förberedelser:

Har någon lite bra ideer om gymnastiska övningar man kan göra för att förbereda sig för djupsnön?

Man har ju soffat till sig under sommaren, onekligen, och det vore fint att slippa bli helt pajj i kroppen efter en halv dag på brädan.

Så, vilka övningar (helst i hemmiljö) kan man göra för att effektivt minska risken för alltför värkande muskler i vinter?

Get ready to carve...

/Steken

Uppvärmning inför snön
Visst kan det hända att det går att hjälpligt lindra eventuella uppkomst av stela muskler senare i vinter.

Håll tillgodo med mitt "krisprogram i hemmiljö för alltför sent påkommen tvångsträning".

* Kondition o uthållighet (ypperlig egenskap i både backe o bar)-tränas lämpligen med snabba stadspromenader (eller gärna skogslöpning) 6-12km i ganska lugnt tempo dvs 35-65minuter.
Att göra detta hemma/inne blir nog lite enformigt att utföra i vardagsrummet-hallen.

* Förmåga att uthärda mjölksyra (nödvändig egenskap i långa köer typ lift o bar samt långa nerfärder)-tränas effektivt med löpning uppför trappor, stå på huk istället för att sitta på stol, kliva upp o ner på stol etc.

* Förmåga att böja lederna (absolut nödvändigt för att kunna intaga högfartsposition i backe samt hinka pils i baren)-tränas effektivt med att leka med hunden, städa under sängen, gympa typ friskis o svettis.

Specifikt för all förträning är att den skall efterlikna den idrott/aktivitet som du senare avser att utföra.

den okuvlige idrottaren

/Arc

Uppvärmning inför snön
Som jag ser det (och jag vet att många experter håller med mig) finns det bara ett sätt att komma i form inför snösäsongen. Lösningen på ditt problem heter stavtricket. Stavtricket förenar styrka, smidighet, kondition, uthållighet och intelligens på ett snillrikt sätt. Fördelen med stavtricket jämfört med tramsig intervall- och larvig styrketräning är att det kan utövas var som helst, när som helst och kräver inga kläder. Det ända som krävs är en stav och ett uns kreativitet. Här kommer intruktionerna:
1. Ställ dig i anatomisk grundställning och håll en stav, horisontellt, i båda händerna.
2. Kliv över staven med båda benen (inte nödvändigtvis samtidigt).
3. Kräng staven över huvudet så att du återigen hamnar i den anatomiska grundställningen fast nu med handlederna något roterade.
4. För ditt vänstra ben runt din vänstra arm på utsidan och över staven.
5. Trä din högra arm över huvudet och sedan runt kroppen så att du får staven bakom ryggen.
6. Kliv över staven med båda benen och du är tillbaka på punkt 1.
Kom ihåg att det är absolut förbjudet att släppa staven med händerna. Variera antal upprepningar och tempo efter önskad intensitet. Jag garanterar att du får en snygg och vältrimmad kropp, redo för allt som krävs för en lyckad skidsäsong,inom bara några dagars träning.
Lycka till!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp