Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarDwho" data-source="post: 1249302" data-attributes="member: 152820"><p>När det gäller Vargen så har jag dålig koll på ägarförhållandet. De har ju fått nya ägare men jag har ingen koll på vilka eller vad de vill. </p><p>Men det är kanske möjligt att bygga ihop på något vis med liftar ”runt Ströms” men jag vet inte riktigt hur mycket åkning det skulle ge, kontra hur mycket natur och turleder mot Varggranstjärn osv som det skulle förstöra? </p><p>I länken finns dock en lift i ungefär samma position som en av dem Marsun94 ritade in på sina bilder - från Ströms upp till Lätta Blåbär. Så kanske är det möjligt att dra vidare från den upp mot Vargen. </p><p></p><p>I länken finns också dragningen av Veman Express (se sid 39 i länken). Ungefär samma upplägg som Grizzly Express. Lång lift med fallhöjd på en bra bit över 400m med lite böljande nedfarter precis som Kodiak och Riket. Samt släplift så man kommer en bit upp och tillbaks till Passet/Väst om sittliften står still. Och det hela landar ju som sagt på toppen snett ovanför gamla Restaurang Toppen (är väl typ 40m högre) så det borde ju gå att förlänga Hildings dit upp med. </p><p></p><p>Vet som sagt inte vart det projektet står idag. 2012 var det ju i media, sen hörde jag att skogsägaren skulle ha för mycket pengar och sen har det varit tvärtyst. Min teori är ju att Örndalen-projektet ligger lite som en våt filt över hela området. I väntan på att man vet vad det blir eller inte blir så är annat bakbundet. </p><p></p><p><a href="https://www.herjedalen.se/download/18.2868fd4c1748c9217cdd22ee/1600693158005/Beskrivning%20FÖP%20Vemdalen%20-%20Björnrike.pdf" target="_blank">Översiktsplan</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarDwho, post: 1249302, member: 152820"] När det gäller Vargen så har jag dålig koll på ägarförhållandet. De har ju fått nya ägare men jag har ingen koll på vilka eller vad de vill. Men det är kanske möjligt att bygga ihop på något vis med liftar ”runt Ströms” men jag vet inte riktigt hur mycket åkning det skulle ge, kontra hur mycket natur och turleder mot Varggranstjärn osv som det skulle förstöra? I länken finns dock en lift i ungefär samma position som en av dem Marsun94 ritade in på sina bilder - från Ströms upp till Lätta Blåbär. Så kanske är det möjligt att dra vidare från den upp mot Vargen. I länken finns också dragningen av Veman Express (se sid 39 i länken). Ungefär samma upplägg som Grizzly Express. Lång lift med fallhöjd på en bra bit över 400m med lite böljande nedfarter precis som Kodiak och Riket. Samt släplift så man kommer en bit upp och tillbaks till Passet/Väst om sittliften står still. Och det hela landar ju som sagt på toppen snett ovanför gamla Restaurang Toppen (är väl typ 40m högre) så det borde ju gå att förlänga Hildings dit upp med. Vet som sagt inte vart det projektet står idag. 2012 var det ju i media, sen hörde jag att skogsägaren skulle ha för mycket pengar och sen har det varit tvärtyst. Min teori är ju att Örndalen-projektet ligger lite som en våt filt över hela området. I väntan på att man vet vad det blir eller inte blir så är annat bakbundet. [URL='https://www.herjedalen.se/download/18.2868fd4c1748c9217cdd22ee/1600693158005/Beskrivning%20FÖP%20Vemdalen%20-%20Björnrike.pdf']Översiktsplan[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen
Tillbaka
Topp