Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Svartkråkan" data-source="post: 1271454" data-attributes="member: 180469"><p>[USER=152820]@MarDwho[/USER] </p><p>Bra analys. Ja, det finns lite tveksamheter i detaljerna kring både Skistars film men också de skisser som jag lagt upp. </p><p></p><p>1) Är enig om att de lagt "dalstationen" för Hovde syd alldeles för högt. Drar man ner den lite till så finns ju potential att integrerar det mer med hela Klockarfjället hus och de som bor där får bättre förutsättningar för ski-in, ski-out åt det hållet också utöver integrationen med längdspåret. Min teori är att det har med markägare att göra (ej överens om arrende för Skistar alternativt att markägaren har planer på fler bostäder, eller både och). </p><p></p><p>Jag har också noterat att ankarliften vid Väst förlängs lite och det är bra för att få just den uppsäkringen av systemet vid stark blåst som verkligen är nödvändig. Det ska Skistar ha beröm för!</p><p></p><p>2) Knapplift från Skalet express; Ja, samma där. Synd att skära av den korta, svarta Toppbranten. Dock är den lite märkligt byggd när det kommer in folk från grön backe, och den slutar vid liftstationen efter exakt 4 svängar. Toppbranten känns alltid som en högriskbacke. Det finns ju stor risk att skidåkare krockar där i korsningen.</p><p>Att förlänga Skalet Express är säkert en rejält mycket dyrare lösning än att sätta upp ankarlift, men absolut trevligare. Hoppas Skistar tänker om här lite. Det kan ju vara så att en längre lift kräver kraftfullare motorer och då kanske investeringen blir löjligt dyr och svår att räkna hem.</p><p></p><p>3) Klyftvallen är jag rädd att man inte drar upp backarna så högt som du (och jag) förväntar oss. Jag har tolkat skisserna som att man drar backarna alldels för lågt, men jag lever på hoppet och hoppas att Skistar / Andes Lundqvist läser här och tar intryck av våra idéer och farhågor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Svartkråkan, post: 1271454, member: 180469"] [USER=152820]@MarDwho[/USER] Bra analys. Ja, det finns lite tveksamheter i detaljerna kring både Skistars film men också de skisser som jag lagt upp. 1) Är enig om att de lagt "dalstationen" för Hovde syd alldeles för högt. Drar man ner den lite till så finns ju potential att integrerar det mer med hela Klockarfjället hus och de som bor där får bättre förutsättningar för ski-in, ski-out åt det hållet också utöver integrationen med längdspåret. Min teori är att det har med markägare att göra (ej överens om arrende för Skistar alternativt att markägaren har planer på fler bostäder, eller både och). Jag har också noterat att ankarliften vid Väst förlängs lite och det är bra för att få just den uppsäkringen av systemet vid stark blåst som verkligen är nödvändig. Det ska Skistar ha beröm för! 2) Knapplift från Skalet express; Ja, samma där. Synd att skära av den korta, svarta Toppbranten. Dock är den lite märkligt byggd när det kommer in folk från grön backe, och den slutar vid liftstationen efter exakt 4 svängar. Toppbranten känns alltid som en högriskbacke. Det finns ju stor risk att skidåkare krockar där i korsningen. Att förlänga Skalet Express är säkert en rejält mycket dyrare lösning än att sätta upp ankarlift, men absolut trevligare. Hoppas Skistar tänker om här lite. Det kan ju vara så att en längre lift kräver kraftfullare motorer och då kanske investeringen blir löjligt dyr och svår att räkna hem. 3) Klyftvallen är jag rädd att man inte drar upp backarna så högt som du (och jag) förväntar oss. Jag har tolkat skisserna som att man drar backarna alldels för lågt, men jag lever på hoppet och hoppas att Skistar / Andes Lundqvist läser här och tar intryck av våra idéer och farhågor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen
Tillbaka
Topp