Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Macalon" data-source="post: 1286943" data-attributes="member: 187427"><p>Jag ser 2 stora problem med Vemdalens liftsystem:</p><p></p><p>1. Passet express är alldeles för överbelastad. Lång kö där nästan hela dagen på grund av faktumet att det inte finns något annat sätt att ta sig till toppen av berget.</p><p></p><p>2. Hovde express ligger helt off, vilket gör att all trafik från den sidan av berget koncentreras i barnområdet och skalet express.</p><p></p><p>Vad det gäller det första problemet så finns det två möjliga lösningar, antingen bygger man en ny sittlift från botten till toppen eller så bygger man en andra släplift från mitten av berget där parkliften slutar. Jag tror dock att en andra släplift kan bli utmanande eftersom just det området av berget inte har jättemycket spelyta. Den skulle behöva skära igenom backen passet för att nå till toppen, eller så får man dra den så att den når en lägre punkt på kallfjället. En sittlift skulle vara betydligt effektivare i att avlasta trycket som ligger på pass express. Skulle dock vara extremt onödigt att placera en till sittlift på det lilla området där pass express ligger. Jag tror snarare att man skulle kunna placera den i slutet av Hildings, precis innan bron över bilvägen. Detta skulle inte bara lösa problemet med överbelastning, men även det helt separata problemet att man inte kan ta sig tillbaka upp på Skalsfjället ifall man åker Hildings ner, utan måste åka över till Hovde.</p><p></p><p>Problem 2 handlar mest om att Skalet express ligger mitt i Vemdalens stora barnområde, vilket betyder att alla familjer som bor där såklart utgår ifrån den liften. Samma sak här som med Passet express, kö hela dagen. Det roliga här är dock att det redan finns en lösning på problemet, Hovde express. Teoretiskt ska den här liften kunna avlasta trycket från Skalet eftersom man kan ta sig dit med en transportsträcka. I praktiken funkar detta knappt. Transportsträckan mellan liftarna är platt, lång och dessutom en uppförsbacke när man närmar sig Hovde express. Då kan ni tänka er varför en familj med 3 barn väljer att istället ställa sig vid Skalet express. Detta gör att Passet express i princip bara trafikeras av folk som kommer över från Skalsfjället och folk som kommer ner för de röda och svarta backarna på den sidan av berget. Därför är det i princip aldrig någon där alls, vilket gör att liften känns helt felplacerad. Lösningen här är svårare eftersom det känns fel att montera ner Hovde express och bygga upp den närmare skalet, då detta skulle betyda ingen lift till toppen för folk som kommer över från Skalsfjället.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Macalon, post: 1286943, member: 187427"] Jag ser 2 stora problem med Vemdalens liftsystem: 1. Passet express är alldeles för överbelastad. Lång kö där nästan hela dagen på grund av faktumet att det inte finns något annat sätt att ta sig till toppen av berget. 2. Hovde express ligger helt off, vilket gör att all trafik från den sidan av berget koncentreras i barnområdet och skalet express. Vad det gäller det första problemet så finns det två möjliga lösningar, antingen bygger man en ny sittlift från botten till toppen eller så bygger man en andra släplift från mitten av berget där parkliften slutar. Jag tror dock att en andra släplift kan bli utmanande eftersom just det området av berget inte har jättemycket spelyta. Den skulle behöva skära igenom backen passet för att nå till toppen, eller så får man dra den så att den når en lägre punkt på kallfjället. En sittlift skulle vara betydligt effektivare i att avlasta trycket som ligger på pass express. Skulle dock vara extremt onödigt att placera en till sittlift på det lilla området där pass express ligger. Jag tror snarare att man skulle kunna placera den i slutet av Hildings, precis innan bron över bilvägen. Detta skulle inte bara lösa problemet med överbelastning, men även det helt separata problemet att man inte kan ta sig tillbaka upp på Skalsfjället ifall man åker Hildings ner, utan måste åka över till Hovde. Problem 2 handlar mest om att Skalet express ligger mitt i Vemdalens stora barnområde, vilket betyder att alla familjer som bor där såklart utgår ifrån den liften. Samma sak här som med Passet express, kö hela dagen. Det roliga här är dock att det redan finns en lösning på problemet, Hovde express. Teoretiskt ska den här liften kunna avlasta trycket från Skalet eftersom man kan ta sig dit med en transportsträcka. I praktiken funkar detta knappt. Transportsträckan mellan liftarna är platt, lång och dessutom en uppförsbacke när man närmar sig Hovde express. Då kan ni tänka er varför en familj med 3 barn väljer att istället ställa sig vid Skalet express. Detta gör att Passet express i princip bara trafikeras av folk som kommer över från Skalsfjället och folk som kommer ner för de röda och svarta backarna på den sidan av berget. Därför är det i princip aldrig någon där alls, vilket gör att liften känns helt felplacerad. Lösningen här är svårare eftersom det känns fel att montera ner Hovde express och bygga upp den närmare skalet, då detta skulle betyda ingen lift till toppen för folk som kommer över från Skalsfjället. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen
Tillbaka
Topp