Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarDwho" data-source="post: 1286973" data-attributes="member: 152820"><p>Kul att denna detaljplan är i rullning nu. Överlag är det ju mycket positivt i den, även om det inte direkt är 5-6 nedfarter av Skals kaliber som byggs. </p><p>Avlastning av familjeområdet vid Skalets Torg är ju naturligtvis den ena stora vinsten. </p><p>Den andra anser jag faktiskt är förlängningen av Västliften som i kombination med den nya ankarliften i Hovde Syd kommer innebära att man får en koppling över berget även när sittliftar står still pga väder. </p><p>Koppling åt motsatt håll finns ju redan och förstärks ju ytterligare i denna plan med ny knapplift. </p><p></p><p>Avlastning för Hovdestugan och värmestugor med 300m2 + 75m2 byggrätter i planen är ju också väldigt positivt. </p><p></p><p>Skall man nämna något minus så tycker jag ju fortfarande det är lite synd att det inte tycks gå att dra ankarliften typ 100-200m längre ner i dalen så den når åtminstone vägkröken där. Dels för att den skulle bli nåbar för fler boende då, man skulle ev. kunna få till någon symbios med längdspårcentralen och rent allmänt kan det väl inte vara dumt att en dalstation faktiskt har åtminstone någon koppling till bilväg? Men men...detta minus är ju inte hela världen ändå - mest bara en förundrad tanke varför man slutar där man gör. </p><p></p><p></p><p>Jag tycker som sagt detta med möjlighet att nå i princip alla delar även om sittliftarna står still är en viktig del av hur man borde utveckla vidare med tanke på hur mycket det blåser nuförtiden. </p><p>Så jag hoppas man tänker stenhårt på detta när man bygger Klyftvallen - att man tar chansen att skapa möjlighet för ny släplift där och Parkliften att båda nå en ny "Topplift" även där, för koppling ända bort till Skals och Hilding. För då nås verkligen allt med redundans. </p><p>Sen kan man göra fler små förbättringar på temat. Som någon nämnde så är ju skidvägen från Torget till Hovde Express/Mellanliften inte jätterolig. Borde ju gå att förbättra så det enkelt går att ta sig till Mellanliften från Barnliften. Då skulle man slippa den skidvägen även om sittliftarna står still.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarDwho, post: 1286973, member: 152820"] Kul att denna detaljplan är i rullning nu. Överlag är det ju mycket positivt i den, även om det inte direkt är 5-6 nedfarter av Skals kaliber som byggs. Avlastning av familjeområdet vid Skalets Torg är ju naturligtvis den ena stora vinsten. Den andra anser jag faktiskt är förlängningen av Västliften som i kombination med den nya ankarliften i Hovde Syd kommer innebära att man får en koppling över berget även när sittliftar står still pga väder. Koppling åt motsatt håll finns ju redan och förstärks ju ytterligare i denna plan med ny knapplift. Avlastning för Hovdestugan och värmestugor med 300m2 + 75m2 byggrätter i planen är ju också väldigt positivt. Skall man nämna något minus så tycker jag ju fortfarande det är lite synd att det inte tycks gå att dra ankarliften typ 100-200m längre ner i dalen så den når åtminstone vägkröken där. Dels för att den skulle bli nåbar för fler boende då, man skulle ev. kunna få till någon symbios med längdspårcentralen och rent allmänt kan det väl inte vara dumt att en dalstation faktiskt har åtminstone någon koppling till bilväg? Men men...detta minus är ju inte hela världen ändå - mest bara en förundrad tanke varför man slutar där man gör. Jag tycker som sagt detta med möjlighet att nå i princip alla delar även om sittliftarna står still är en viktig del av hur man borde utveckla vidare med tanke på hur mycket det blåser nuförtiden. Så jag hoppas man tänker stenhårt på detta när man bygger Klyftvallen - att man tar chansen att skapa möjlighet för ny släplift där och Parkliften att båda nå en ny "Topplift" även där, för koppling ända bort till Skals och Hilding. För då nås verkligen allt med redundans. Sen kan man göra fler små förbättringar på temat. Som någon nämnde så är ju skidvägen från Torget till Hovde Express/Mellanliften inte jätterolig. Borde ju gå att förbättra så det enkelt går att ta sig till Mellanliften från Barnliften. Då skulle man slippa den skidvägen även om sittliftarna står still. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen
Tillbaka
Topp