Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JSellberg" data-source="post: 1026711" data-attributes="member: 122660"><p>40-45 miljoner låter väldigt dyrt. Den senaste nya 4-stolen som var kopplingsbar från Leitner var på Stranda 2010, där jag jobbade förra vintern. Den kostade runtr 37-38 miljoner NOK, och hade samma längd som den nya Tegeliften. Där lär man också komma ihåg att den är byggd i Norge, och generellt så kostar liftarna flera miljoner mer per installation där.</p><p></p><p>Grizzly express är en helt rå lift i min mening, och det finns inte mycket som kan matcha den i Skandinavien, är nog bara dom båda telemixarna som är lika häftigt. Dock så har den så hög prislapp på grund av förmågan att köra 6m/s vilket kräver längre stationer, för att kunna hantera stolarna i rätt tempo. Den har även garage och lite lyxigare stolar, sådant som drar upp priset. Men framför allt längden, som du skriver också skriver, gör att priset for skjuter i höjden.</p><p></p><p>Glömde dock att påpeka att jag inte räknade med kostnaden för installation och nytt markarbete för stationerna.</p><p>Här har du en tråd du kan kolla in, om du vill följa en konvertering. Detta gjordes på Winteberg, Tyskland där man 2010 byggde om en 4-stol till express, samt byggde en ny 6-stol.</p><p><a href="http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=100&t=36287&hilit=Winterberg+2010" target="_blank">Alpinforum</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JSellberg, post: 1026711, member: 122660"] 40-45 miljoner låter väldigt dyrt. Den senaste nya 4-stolen som var kopplingsbar från Leitner var på Stranda 2010, där jag jobbade förra vintern. Den kostade runtr 37-38 miljoner NOK, och hade samma längd som den nya Tegeliften. Där lär man också komma ihåg att den är byggd i Norge, och generellt så kostar liftarna flera miljoner mer per installation där. Grizzly express är en helt rå lift i min mening, och det finns inte mycket som kan matcha den i Skandinavien, är nog bara dom båda telemixarna som är lika häftigt. Dock så har den så hög prislapp på grund av förmågan att köra 6m/s vilket kräver längre stationer, för att kunna hantera stolarna i rätt tempo. Den har även garage och lite lyxigare stolar, sådant som drar upp priset. Men framför allt längden, som du skriver också skriver, gör att priset for skjuter i höjden. Glömde dock att påpeka att jag inte räknade med kostnaden för installation och nytt markarbete för stationerna. Här har du en tråd du kan kolla in, om du vill följa en konvertering. Detta gjordes på Winteberg, Tyskland där man 2010 byggde om en 4-stol till express, samt byggde en ny 6-stol. [url=http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=100&t=36287&hilit=Winterberg+2010]Alpinforum[/url] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp